Handla billiga ekovaror på Lidl

citron_lidl

Billighetsmatkedjan Lidl satsar mer och mer på ekologiskt. Häromveckan skrev de på twitter att alla deras citroner numera är ekologiska och de har dessutom en hel del andra ekovaror. Jag som har lagt till Lidl i min bevakning av ekovaror på Matpriskollen får numera träffar på extrapriser där varje vecka.

Nyligen följde jag även en diskussion i en miljövänligt-grupp på Facebook som handlade just om att handla ekologiskt på Lidl. Flera menade då att de undvek att handla på Lidl för att varorna helt enkelt är för billiga och Lidl har så mycket utländska varor i sitt sortiment.

Jag måste erkänna att jag är lite kluven i detta. Å ena sidan håller jag med, det sägs ju att vi ju aldrig lagt så liten del av vår inkomst just på mat och en måste ju fråga sig hur det kan vara så billigt när alla i produktionsledet ska få sin del av kakan. Någon måste ju betala i slutändan, och är det inte vi så är det någon annan i ledet. Samtidigt tycker jag att det handlar om mat generellt (och ekologiskt är dessutom oftast dyrare) och berör alla matbutikskedjor. Jag har svårt att se det som dåligt att även lågpriskedjor väljer att försöka ekofiera sitt sortiment och att ekologiskt görs tillgängligt för konsumenter som kanske inte annars skulle välja det.

Vad tycker du om billiga ekovaror?

På bilden citronen som jag köpte på Lidl häromdagen, ett halvt kilo för 10,50 kr.

10 reaktioner på ”Handla billiga ekovaror på Lidl

  1. Det är ju bra att fler börjar sälja eko-varor, då ökar ju konkurrensen och priserna måste pressas vilket leder till att fler kanske börjar köpa eko osv..Såg att de till och med har svensk ekofärs! Lidl där jag bor är bra ur shoppingsynpunkt då man slipper trängas med folk på parkeringen samt i affären, det går fort att handla. Jag tänker definitivt bege mig dit och kolla in ekosortimentet nästa gång det är dags att handla.

  2. Jag lockades också dit av diskussionen och handlade för 100:- två kilo potatis, ett kilo morötter, ett vitkålshuvud, ett halvt kilo tomater, ett kilo bananer och ett halvt kilo kiwi – allt ekologiskt. Jag tänker att det betyder att en för dubbelt så mycket kan få typ en veckoåtgång frukt och grönt om en planerar lite – inte dumt alls! Jag tycker det är toppen att ekogrejer sprids och hoppas att det på sikt innebär en ändrad norm och det gör det ju om det finns överallt. Om folk ”råkar” köpa eko är det ju bara positivt!

  3. Billigt är ju en ”inkörsport” som kan få fler att upptäcka och handla eko. Därmed bra… Tror många tror att eko är dyrare än det ens är…

  4. Jag skulle inte köpa på Lidl. Prisskillnaden är inte så stor. Jag köpte ett halv kilo citroner på Coop för 14,90 idag. Och då fick jag dem kravmärkta. Kravmärket är ju bland annat en garanti för att de inte är genmodifierade. Där utöver skulle jag inte vilja handla på Lidl på grund av deras personalpolitik.

  5. Men vad vet ni om ekocertifieringen av Lidls produkter? Jag ser varken KRAV eller EU-lövet – bara ”Bio”, men vilka krav uppfylls med denna certifiering?
    Är dessutom tveksam till Lidl pga. av hur illa de behandlar personalen. Det har varit flera skandaler i Tyskland med bl.a. smygfilmning av personalen.

  6. Tack för era svar! Både bu och bä vilket är intressant. Jag frågade ju vad ni tyckte just för att jag är tveksam själv och ville få in lite olika åsikter.

    Just det här med personalpolitiken har tidigare gjort mig tveksam till Lidl, men jag har försökt hitta aktuella artiklar som berör ämnet men inte hittat några senare än 2009. Det är ändå fem år sen och förhoppningsvis har en del hänt, så länka gärna om ni har senare info!

    Ang märkningarna så har ni ju rätt Frukatt och Elisabeth att det är bäst att köpa kravmärkt då de har hårdare krav än t ex EU-lövet. Samtidigt tycker jag att det är bättre med en mesigare certifiering än oekologiskt, och framför allt när det gäller de som inte skulle välja eko annars (vilket är min fördom om Lidl-köparna). Citronerna på bilden är lövet-märkta (märkningen satt vid steckkoden varför den inte syns på bilden), och det verkar även merparten av de frukt- och gröntvaror som Lidl tillhandahåller vara (t ex äpplen, apelsiner, kiwi), några varor var kravmärkta (vitkål, potatis) och bananerna var lövet-märkta och fairtrade.

  7. Jag vet av egen yrkeserfarenhet att Lidl, som jag både har och har haft betänkligheter kring tex personalpolitik, tar ett större socialt ansvar än jag någonsin kunnat föreställa mig. Även om det aldrig blir mitt förstaval av mataffär så kan jag tänka mig att gå dit då och då. När det gäller lövet vs krav så är det flera av de andra kedjorna jag handlar hos som har mkt mer av den märkningen än krav och för att inte krångla till det för mkt för mig själv likställer jag dem utom när det kommer till kött och köttprodukter.

  8. Min pappa är lantbrukare och odlar konventionellt. Han menar att det är väldigt svårt att få det att gå runt ekonomiskt för mycket ekologiskt odlat eftersom det kräver så mycket arbete för hand. Dels är det svårt att ens hitta vit arbetskraft för arbetsuppgifter som att ligga på knä och rensa, gå och hacka för hand osv, dels blir det dyrt. Därför menar han att man måste vara kritisk när ekologiskt odlat blir billigt för det indikerar att de som jobbat med maten sannolikt inte fått en okej lön. Han har visat mig när vi åkt runt i Skåne och pekat på olika eko-odlade fält där folk jobbar och det är uppenbart att det är gästarbetare som bor under dåliga förhållanden under sommarsäsongen här. Inte är de nödvändigtvis lågavlönade såklart och det är inte fel per definition att arbetskraften kommer från andra länder. Det är supersvårt som konsument att veta hur det vi ser i affären odlats. Med detta sagt, jag försöker köpa fair trade när det är importerade varor. När det gäller svenska vet jag inte om det finns nån märkning som säger nåt om arbetsförhållandena?

Kommentera

