Minirecension: Hudvård från Esse Organic Skincare

Rec Esse

I helgen var jag på resande fot och passade då på att ta med mig kitet med provprodukter för torr/känslig hud som jag fått från Esse Organic Skincare. (Men jag har även använt produkterna så smått hemma.) Märket är certifierat enligt EcoCert och innehåller ca 70-99% ekologiska ingredienser.

Vanligtvis brukar jag testa produkterna jag skriver om mycket längre, och har ofta använt minst hälften av en fullstor produkt innan jag skriver om den, så dessa kan jag förståeligt nog inte skriva något omfattande omdöme, men här är lite tankar i alla fall:

Produkterna känns fräscha och välgörande för huden. Min favorit är burken med Rich Moisturiser som innehåller en tjock kräm som ger upplevelsen att den verkligen går in i huden. Doften är örtig vilket jag gillar. Ibland använder jag ett serum under ansiktskrämen, i alla fall vintertid, men det tycker jag absolut inte behövs med denna utan den klarar sig bra på egen hand.

I kitet finns två rengöringar; en gel cleanser och en cream cleanser. Båda luktar gott och känns sköna att använda. Min favorit av dessa två är Gel cleansern som löddrar fint och gör att ansiktet känns rent och fräscht efteråt. Cream cleansern har ungefär samma effekt men jag föredrar den lättare gelen framför den ändå lite gelaktiga krämen. Även tonern ger ett fräscht intryck och jag tycker att den luktar väldigt gott, vilket jag annars inte brukar tycka att toners gör.

Slutligen innehåller kitet även en Cream Mask, som är en väldigt kladdig kräm som jag vid första anblicken inte blev särskilt förtjust i då den känns så smetig konsistensen. Dock är den lätt att skölja av och huden känns riktigt mjuk efteråt.

Sammanfattningsvis så tycker jag att dessa produkter är sköna att använda, och att huden känns väldigt fräsch och mjuk efteråt. Jag kommer absolut att hålla koll på märket när jag väljer produkter framöver. Eftersom jag inte använder smink så brukar jag vara rätt dålig på att använda rengöringsprodukter (särskilt som jag även har svårt att hitta produkter som jag gillar då rengöringsmjölk inte är min grej), men att testa de här nu har väckt tanken att jag kanske borde rengöra huden lite bättre. När jag har spanat in de fullstora produkterna så kan jag dessutom se att rengöringarna kommer i pumpflaskor vilket är ett måste för mig.

Kitet ovan kostar ca 170 kr och de fullstora produkterna ligger på ca 160-380 kr beroende på produkt. Märket finns bland annat att köpa här.

Kommentera

