Tre tips som förlänger plaggens livstid

laga_klader

Visst är det trist när favorittröjan/byxan/bh:n går sönder, och du önskar att plagget bara kunder hålla liiite till. Tre vanliga sådana scenarion som jag har ofta är strumpbyxor som går sönder i grenen eller på hälarna, bh:ar som blir för uttänjda i resåren och stickade tröjor som får hål på armbågarna. Så här gör jag för att kunna ha plaggen lite längre:

Jag har tydligen rätt vassa arbågar, för det brukar vara vad som går sönder först på mina stickade tröjor. Svaret på hur jag kan fortsätta att använda dem ändå är ärmlappar. De finns i flera olika färger och kvaliteter. Oftast har jag använt mig av något som ligger ton-i-ton med plagget, men det kan även vara snyggt att ha något konstrasterande som på bilden ovan.

Strumpbyxor som får hål i grenen syr jag ihop tills det bara inte går länge, men hälarna eller tårna tycker jag är svårare då lagningen kan skava mot skorna. Mitt tips då är att helt enkelt klippa av fötterna på strumpbyxorna och använda som ett par leggins istället.

Bh:ar som blivit uttänjda i resåren har jag haft många av eftersom jag tidigare har tenderat att köpa en storlek för stor runt om istället för att gå upp i kupstorlek (är tydligen väldigt vanligt). Det är enkelt åtgärdat genom att klippa bort en bit där bak och sedan sy fast igen. Snyggast blir det genom att klippa bort en bit på varje sida för att få det jämnare, men tyvärr är det svårt att få lagningen ”osynlig” (eller så har jag inte haft tålamodet att komma på en lösning). Jag är hur som helst nöjd så länge jag kan fortsätta använda min favoritbh:ar.

3 reaktioner på ”Tre tips som förlänger plaggens livstid

  1. Smarta tips! Har du tips på några strumpbyxor/leggings som är någorlunda hållbara? Jag lagar mina precis som du, men tycker att det går hål så himla fort i dem. Särskilt i leggings, där blir det hål på sådana ställen som inte nödvändigtvis slits, tex mitt på låret osv. Jag gillade Granits leggings men de säljs visst inte längre.

Kommentera

