Dags för solskydd!

solskydd

Nu är det hög tid att plocka fram solskyddet för den som inte redan gjort det. Imorse smörjde jag in ungarna (mest ansikte då kläderna täckte resten – bästa sättet att skydda sig från solen!) och passade då på att fota av vår solskyddsarsenal för i år.

Vi kör även i år på solkräm från Eco Cosmetics, och brukar använda solskyddsfaktor 15-30 för hela familjen. Solskyddsfaktor 15 blockerar cirka 93 procent av UVB-strålningen, faktor 30 97 procent och faktor 50 98 procent, så av den anledningen så tycker vi att det känns onödigt att köpa särskilt barnsolskydd med faktor 50. Det känns även om att Eco Cosmetics solskydd har en bra INCI, utan parfym etc, något som annars skulle vara en anledning för mig att kunna köpa just solskydd speciellt för barn. Vi hade en oöppnad tub kvar från förra året plus en halv öppnad, annars hade jag nog funderat på att testa deras nya lotion som ska vara lättare att smeta på.

På bilden syns även en tub med solkräm från Bio Beauté by Nuxe, som inköptes av svägerskans familj på vår semester förra året och som vi fick överta när de reste hem före oss. Den är på väg att ta slut men kommer att användas upp av oss vuxna. Naturligt Snygg har skrivit lite om denna för den som är intresserad.

För egen del brukar jag inte vara supernoga med att smörja in mig till vardags om jag inte planerar att vara ute i solen, och använder av den anledningen en ansiktskräm med solskyddsfaktor under sommaren. I år testar jag Green Peoples variant, recension kommer inom kort.

När vi är på semester brukar jag även vara noga med att använda ett cerat med solksyddsfaktor, eftersom jag en gång bränt läpparna och det var inte roligt. På bilden syns Eco Cosmetics variant som inte är någon favorit då jag tycker att den är för hård i konsistensen. Tips gärna om du testat något bra!

En reaktion på ”Dags för solskydd!

  1. Vi använder också Eco Cosmetics – jag gillar doften också 🙂 Jag hade ingen aning om att skillnaden mellan 30 & 50 är så liten, vi har båda två men kommer inte att behöva skaffa det i fortsättningen! Erika

Kommentera

