Evighetsprojektet

lagningskorgen

Idag ligger jag hemma själv och kurerar en förkylning medan maken och ungarna är i parken. Egentligen kanske jag borde ligga på soffan och läsa en bok, se någon film eller ta en tupplur, men eftersom jag är som jag är så har jag istället tagit fram ett av mina evighetsprojekt – lagningslådan. Här hamnar allt från kläder som saknar knappar eller fått ett hål till stora omsyningsprojekt av typen ”den här klänningen ska bli en kjol och en topp”. Oftast är lådan halvfull, eller som nu så proppfull att trycker jag in ett plagg till så ramlar ett annat ut på andra sidan.

Jag har två mål med lådan under sommaren: Det första är att den för första gången ska bli tom! (Vilket troligen kommer att sluta med att jag får ge upp några omsyningsprojekt som får gå vidare till Stadsmissionen.) Det andra är att maken också ska ta ansvar för hemmets lagningsbehov. Hoppas att båda ska kunna gå i lås.

2 reaktioner på ”Evighetsprojektet

  1. Vi har precis samma problem i vår familj. (Eller är det mina ambitioner som är problemet egentligen?) När ska man laga allt som ska lagas, sy allt som ska sys och upcykla allt som ska upcyklas?
    Om du får tid att fixa en klänning till en kjol o en topp är jag väldigt intresserad av hur du gjorde, samt att se resultatet 🙂

    • Jag gör ofta som jag gör nu – ett ryck och betar av det som samlats. Många saker är väldigt ”små” lagningar som egentligen tar lite tid men som kräver att symaskinen plockas fram och då kändes det lättare om flera saker ska fixas för att bara plocka fram maskinen kan vara halva jobbet. Men det känns ju himla bra när jag gör det – att ha lagat istället för att bara köpa nytt!

      Jag tror att jag har bestämt mig för att ge bort i alla fall en av klänningarna som jag planerat att sy om, då jag hittade en lite liknande kjol på lantstället. Eventuellt kommer jag att sy om en annan, men då blir det bara en kjol och ingen topp också. Blir det av kan jag göra ett inlägg om det här på bloggen. 🙂

Kommentera

