I mitt badrumsskåp

i_badrumsskapet

Ett av mina tips för den som vill gå över till ett mer naturligt badrumsskåp är att på samma gång se över antalet produkter som används. Kanske är det flera produkter som bara står där och används så sällan att det kanske är lika bra att utesluta dem? En del av dem som tvekar till att gå över till ekologisk hudvård gör det för att de upplever det som dyrare (beror ju helt på vilka produkter som används, både konventionella och eko), men en möjlig lösning kan vara att se över om det går att klara sig på mindre antal produkter.

Så här ser det ut i mitt badrum:

I duschen klarar jag mig på schampo, balsam och duschcreme. På sommaren, särskilt under semestern, kan jag tycka att det är trevligt att använda en scrub men brukar då bara slänga ner lite socker i duschkrämen för att få den lite rivigare.

Eftersom jag inte använder smink så har jag slutat använda någon särskild ansiktsrengöring utan använder duschkrämen/tvål ibland och sedan bara ansiktscreme. På vintern kan det hända att jag kompletterar med ett serum eller en olja, fast det har snarare oftast funkat så att jag då ersatt ansiktscremen då jag tyckt att det räckt.

För kroppen är det sedan deo och någon typ av lotion, olja eller kroppsmör som används lite då och då. Egentligen skulle jag nog klara mig på en och samma kräm för hela kroppen, men brukar även ha en handkräm för att kunna ha med i väskan (brukar vara mindre förpackningar än kroppslotion). I väskan brukar även alltid ligga ett cerat.

När jag fotade bilden glömde jag bort att jag även använder tandkräm, linsvätska och handtvål.  Totalt blir det elva produkter allt som allt. Låter rätt mycket ändå tycker jag och då har jag valt bort ganska många saker som andra kanske ser som självklara (ansiktsrengöring, ansiktsvatten, allt som har med smink och nagellack att göra, ansiktsmask, peeling, fotcreme, skumbad, badolja, parfym…ja, listan kan göras lång).

Hur många produkter har du i badrumsskåpet?

 

PS. Kan även nämna att mina barn använder tre produkter – tandkräm, zinksalva (mest lillebror som har blöja) och ibland skumbad. Eller fyra om jag räknar med att de använder Weledas vädersalva på vintern och solkräm på sommaren. Mer behöver de inte.

 

19 reaktioner på ”I mitt badrumsskåp

  1. Smink alltså. Jag slängde det mesta i flytten. Känner nu ändå ett behov av lite grann när jag börjat jobba igen. Har en gammal cliniquefoundation som funkar hyfsat och vill göra slut på. Samma med en concealer och en maskara. Slängde en hemsk gammal box med massa ögonskuggor från hm som bara låg och smulade. Men nu är jag sugen på nån ögonskugga igen och har kollat lite på ekovarianter men så hiskligt dyra kände jag. Framför allt är de så stora att jag vet att jag aldrig kommer göra slut på dem med min minimala förbrukning. Skulle ju vara kul att ha två nyanser också kanske. Generellt verkar ögonskuggor komma i likartade nyanser i en box också och jag vill ju hellre ha ett par olika. I-landsproblem… Men jag ska i alla fall köpa ny ekomaskara när den jag har är slut och hoppas kunna hitta nån skugga på sikt också. Kör bodyshops rengöringsprodukter just nu pga billiga när jag var i England men även de ska bli eko när de tar slut.

    • Ett tips som jag köpte inför mitt bröllop var produkter (då rouge och foundation/puder men jag tror att det fanns allt möjligt) i teststorlekar från Everyday Minerals. Vet inte om de har kvar det systemet men det var himla smidigt om man som jag är en miniförbrukare.

  2. Åh handkrämen blir jag lite nyfikten på, jag använder Weledas skin food men den luktar lite tjära.. Angående ögonskuggor som nämns här ovan så använder jag Idun, de är no poo och inte så himla dyra.

    Det är så skönt att banta ner badrumsprylarna =)

    • Jag trodde jag hade recenserat den men det verkar inte så – då kommer det snart. 🙂 Flera av produkterna jag använder just nu är för övrigt sådant som kommer att skrivas recensioner på nu under sommaren.

      Jag har också testat skin food btw men det är nog den enda produkt från Weleda som inte riktigt fallit mig i smaken.

      • Åh ja! Jag är nyfiken! SOmsagt inte supernöjd med Weledas lukt men den fungerar jättebra på mina torra händer. =)

  3. Vad använder barnen för skumbad? Har letat som en tok efter bra ekoalternativ, men det närmaste jag kommit är badskummet från Neal’s Yard som jag inte är helt nöjd med.

    • Helt ärligt är anledningen att jag skrev att de badar skumbad ”ibland” är för att jag inte hittat något med tillräckligt bra ingredienslista så vi har helt enkelt använt upp de vi haft rätt sporadiskt. Jag har också testat att använda upp ett schampo jag inte gillat på det sättet och det funkade faktiskt hyfsat.

      Om någon annan vet något så får ni gärna tipsa både mig och Sofia!

      • Du kanske ska testa Neal’s yard då i väntan på annat? De har ju helt ok inci jämfört med många andra skumhistorier.

  4. Åh vilka bra ögonskuggetips! Ska genast beställa prover från everyday minerals. Gillar jag dem kan jag ju fundera på om det är nån jag vill köpa en stor av sen. Och såg att Idun säljs på apotek så då kan jag gå och testa den också. Tusen tack!

  5. Vad gäller skumbad har vi testat:

    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/badskum-baby_barn-utan-doft-eko-250-ml?LGWCODE=A6625;69887;3349&gclid=CJbP-onI_L4CFUOzcgod7RgApA
    och
    http://www.ekokul.se/hygienprodukter/badskum-lavendel
    och nån mer som jag inte var så förtjust i.

    Jag gillar bubbelbitar från lush. Om jag förstått det rätt är de helt okej ekomässigt men jag kan ha missat nåt. I vilket fall finns det massa olika goda dofter och det bubblar massor och de är väldigt dryga.

    • Jag gillar Lush för att det minskar på förpackningsberget och jag tycker att produkterna är bra också, men tyvärr innehåller alla de produkter jag är intresserad av (även deras bubbelbitar) SLS. Fast ibland kan jag fundera på vad som är värst – SLS eller alla dessa förpackningar…

  6. Une mascara, ansiktsrengöring, rosenvatten, kvittencreme, schampo, balsam, duschtvål, tandkräm, deo typ.

  7. Tips på skumbad: Jag har köpt skumbad på jordklok.se, ett från Earth friendy baby. Finns en del olika lukter, vi testar kamomill. Konsistensen är väldigt tunn, men man behöver inte ha i så mycket och det skummar en hel del, vilket barnen gillar. 99 pix kostar den.

    • Vi har faktiskt använt det tidigare, med doft av lavendel (luktar gott tycker jag) men jag valde bort att köpa ny flaska då jag helst undviker Cocamidopropyl Betaine. Annars är det bra tycker jag.

Kommentera

