Mitt bästa presenttips

Jag har tidigare skrivit om vår presentlåda, men det var ett bra tag sen så jag tänkte tipsa om den igen.

 

I lådan samlar vi helt enkelt saker som passar bra att ge bort i present. Till en början innehöll lådan mest bebiskläder som jag fyndat på diverse reor, eftersom vi var i en period av bebisfödslar när lådan kom till, men allt eftersom vi rensat ut hemma har vi märkt att en hel del saker faktiskt passar i lådan. Det är förvånansvärt vad mycket saker som finns i ett hem som faktiskt aldrig använts. Olästa böcker, kläder med prislapparna kvar, och saker som vi själva fått men som inte passat oss. När det gäller barnen har det också hänt att vi har fått dubbletter av saker i present och vid de tillfällen då det inte varit möjligt att fråga om kvitto så har sakerna helt enkelt hamnat i lådan.

 

Nu för tiden har jag slutat fynda saker till lådan på reor. Framför allt för att de av våra vänner som får barn nu redan har ett barn tidigare och oftast därför har en hel massa kläder, men också för att jag märkt att det är mycket bättre och billigare att fynda på loppis! Framför allt brukar jag försöka hitta barnböcker i nyskick eftersom jag själv tycker att böcker är en sån bra present. Men också klassiska barnleksaker i fint skick kan hända att jag köper på mig för att lägga i lådan. Våra barn har flera kusiner i samma ålder och vi har även en del vänner med små barn som bjudit oss på deras barnkalas, så just barnsaker kommer himla väl till pass. I år tror jag till exempel att presenterna till alla kalas utom två kommit från lådan.

 

Anledningen till att vi har lådan är två. Det sparar oss tid att slippa gå ut och köpa en present (bara att tänka ut vad vi ska ge kan vara knepigt ibland), och det är himla ekonomiskt att köpa presenterna när vi kan fynda dem istället för när kalaset är. Nackdelen är väl att det inte går för mottagaren att byta gåvan om den skulle visa sig vara något de redan har eller inte passar dem, och att det kan vara svårt att matcha om mottagaren önskar sig något speciellt. Jag har också märkt att det tog ett litet tag för mig att lära mig vad som passade i lådan för att inte saker skulle bli liggande. Mitt bästa tips är att tänka dels på saker som de flesta gillar (när det gäller barn tänker jag till exempel böcker, pussel, brioleksaker för de små), dels på vilka som ni brukar köpa presenter till och vad som skulle kunna passa dem.

4 reaktioner på ”Mitt bästa presenttips

  1. Vi har också ett liknande system, dock har jag inte fått det att fungera helt än och vissa saker blir bara liggande. Förmodligen måste jag köpa saker som passar lite fler. Har till exempel ett klädset i rosa och rött i st 56 som mest passar på vintern. Våra vänner får tydligen mest barn på sommaren. 🙂

    • Ja, det där är ju som sagt utmaningen med en presentlåda. Det kan ju vara svårt att förutse vilka presenter som kan behövas. Ett exempel på felplanering hos oss är att jag köpte på mig flera små fina sparbössor som jag tyckte var en perfekt dop/namngivningspresent, men det visade sig i vår vänskapskrets inte vara brukligt med något av dessa evenemang.

  2. Jag har också presentlåda, sen flera år tillbaka. Det är inte bara vi som ger presenter från lådan, vårt stora barn får ibland välja saker till hennes förskolekompisars kalas. Nu när de börjar närma sig 5-6-7 år så behöver man andra saker i lådan har jag märkt, pysselgrejer o klistermärken, lego eller roliga utomhusleksaker. Lego är ju dyrt i vanliga fall så det är ett tips att fynda när det är rea! 🙂 jag vet att du inte är mkt för plast men lego är ju väldigt bra leksak!

  3. Pingback: Plastbanta med lite större barn – Ekomamma i stan

Kommentera

