Sluta släng!

dockvagn

Jag har extremt svårt för att slänga något som är fullt fungerande. Missförstå mig inte – det är inte att rensa ut dem som är problemet, men när saker funkar försöker jag alltid att sälja eller skänka bort sakerna i första hand. Slänger gör jag bara i yttersta nödfall och då ska det verkligen ha kollats att ingen vill ha dem (och då handlar det i stort sett om saker som egentligen funkar men som har defekter).

Av den anledningen slår vårt grovsoprum mig ständigt med häpnad. Här hittar jag fullt fungerade, fina prylar var och varannan dag. En gång stod där en finfin spjälsäng, en annan gång en barnstol av hokuspokusmodell, jag har sett en babysitter och sex likadana stolar som min mamma har hemma. Och nu senast en dockvagn som såg ut att vara alldeles sprillans förutom en söm som hade släppt i en kant. Perfekt eftersom vår dockvagn har tappat ett hjul.

Det här med att hitta schyssta prylar i soprummet verkar dessutom inte vara en företeelse begränsad till vår adress. Det var samma sak i vårt förra boende, och via grovsoprummet hos min mamma har vi både fått tag på vagnen vi har på lantstället och den superfina barnstolen i trä som vi också använder när vi är där. För mig är det här som sagt helt galet, och det skär i hjärtat när jag hittar saker som vi inte vill eller kan ta hand om. Ibland har jag tagit reda på saker för att ge åt vänner, men annars så hoppas jag bara på att någon annan fick en turdag och att inte prylarna gick till krossen i sopbilen.

Framför allt förstår jag inte hur folk tänker som slänger prylar på det här sättet. Särskilt inte när det ligger två återbruksbutiker som tar emot begagnade saker inom väldigt kort avstånd. Är folk verkligen så lata/bryr sig inte när det är så lätt (och billigt?) att köpa nytt?

17 reaktioner på ”Sluta släng!

  1. Jag vill också hitta saker i grovsoprummet! I vårt hittade jag en bok till Elma, vilket förstås inte är fy skam, men ändå! I alla inredningstidningar är det ju alltid folk som hittar supervärdefulla och fina grejer i grovsoprum… Och barnstolar liksom, så bra!

  2. Nä fy vad jag ogillar sånt. Det är så enkelt att ta med sig grejerna till nån Erikshjälpen eller Myrorna etc. Eller sätt in det under skänkes på FB. Vi har inget grovsoprum, men nrä jag är på tippen så blir jag också förundrad och där är det ju likosm inte tillåtet ens att plocka med sig grejer. Inte för att jag skulle bry mig om jag hittade nått jag ville ha.. =)

    • Vi har en jättebra grupp för köp/sälj/bortskänkes här i området (var t ex och hämtade en bok via den igår), men jag gissar på att de som slänger inte är med i den. Jag vet faktiskt inte vilka regler som gäller för grovsoprum, men jag kan bara inte låta grejerna vara.

      Hörde om någon som hittade en fullt fungerande och fin cykel på återvinningscentralen. Minns inte riktigt, men jag tror hen lyckades sno med sig den trots reglerna… 🙂

  3. I min förra BRF hade vi en skänkes-hylla i soprummet. Där kunde man ställa saker man inte ville ha längre så att de kunde komma till glädje för någon annan boende. Ganska trevligt initiativ tycker jag, skänkte en del och hittade en del där faktiskt. Win för både grannar och miljö! 😉

    • Ja, jag har flera vänner som har det så och tycker att det är en så himla smart grej. Tyvärr är det väldigt fullt i vårt soprum (visserligen bra att vi har all återvinning bara precis bredvid porten) så jag har svårt att se att en sån hylla skulle få plats bara.

  4. Jag tror det är lathet, eller bekvämlighet som gör att så många lämnar fina saker i soprum.
    Det trista är att det väl egentligen är olagligt att ta saker därifrån, eftersom de tillhör kommunen så fort de har lämnats in på någon slags återvinning. Kan vara annorlunda med soprum kanske, men på tippen får man ju inte lov att ta grejor fast de är hela…
    Trist!

    • Jag var lite osäker på vad som gäller för soprum, men det låter ju troligt. Tycker att det är så synd bara att saker som i flera fall verkar helt nya bara ska slängas, så jag tar hand om dem ändå.

  5. Jag blir också så ledsen när jag ser fullt fungerande saker kastade! Det finns ju oftast gott om 2nd hand butiker eller bekanta att ge vidare till. Jag tror att vissa tänker att ”Vill inte jag ha den här så vill ingen annan heller” eller så är folk bara för slöa! Men visst är det tråkigt att det är olagligt att ta upp ur containrarnapå återbruket?

    • Kanske är det mycket okunskap också, att man inte tänker på att ens gamla saker kan komma till nytta hos någon annan. Särskilt kanske det gäller människor som ändå tar bilen till återvinningsstationen, de skulle ju kunna åka till en second hand-butik och lämna in istället.

      Nu när jag spånar funderar jag på hur det skulle vara om det fanns en ”station” på återvinningsställena där det gick att lämna in fullt fungerande saker, som sedan skulle kunna skänkas till second hand. Undrar om folk skulle utnyttja det eller fortsätta slänga? Det gäller ju bara de som slänger saker på återvinningsstationerna, när det gäller soprummen är det nog svårare att komma åt eftersom där är det nog bekvämligheten som spelar stor roll.

      • På våran återvinning (den stora som vi åker bil till och kastar stora grejer vid) finns en container för att skänka vidare till second hand, tror säkert att det hjälper till! Det är nog som du säger att alla inte kommer på att mitt ”skräp” kan vara till användning för någon annan.
        Det skulle nog vara en bra idé att ha något liknande på de små stationerna som finns på varje område i stan. MEN tyvärr är nog risken stor att det missbrukas och det skulle ställas dit skräp. Det händer redan att det står trasiga möbler och tryckimpat virke bredvid containrarna…. Tråkigt!
        Det är kul att det är ett rejält uppsving på loppisar och secondhand butiker:)

  6. Vi har behandlat våra saker dåligt tidigare, bara kastat helt nya saker för att vi inte orkade sälja eller ge bort. Nu i efterhand känns det helt idiotiskt och jag mår helt uppriktigt dåligt av det.
    I mitt förra återvinningsrum fanns en liten ruta där man kunde ställa saker som man trodde att någon annan kunde ha användning för, mycket smart! Den var det tillåtet att ta från och den gjorde också så att man fick tänka till innan man kastade. Bra blogg!

    • Kul att du gillar bloggen! 🙂

      Jag önskar att det skulle finnas en sån ruta hos oss också, men tyvärr är det väldigt fullt som det är just nu så jag tror inte att det går att få till. Sedan vet jag inte hur sånt funkar för oss som bor hos en stor hyresvärd, kan tänka mig att det är lättare att få igenom hos en liten brf.

  7. Jag har hittat en massa grejer och möbler i min makes Brfs grovsoprum, kan inte fatta att folk slänger fullt användbara grejer! Ska nog föreslå för förening att dem sätter upp en hylla/hörna för fortfarande användbara grejer. Hittade t.o.m designerkläder där i grovsoprummet,hade dem inte varit storlek S så hade jag lätt tagit dem!

  8. Vi bor i hyresrätt hos allmännyttan i Masthugget i Göteborg och här kommer det folk från en välgörenhetsorganisation (minns inte vilken) och hämtar saker från soprummet varje vecka. Man ställer helt enkelt det som är för fint för att slängas vid ena väggen, grannarna tar det de vill ha, resten som är ok hämtar välgörenhetsorganisationen och blir det något kvar efter det tar sophämtarna rätt på det.

Kommentera

