Träningskläder med miljötänk

Äntligen har jag kommit igång med träningen igen efter lillebror fötts! Bara ett och ett halvt år senare, men bättre sent än aldrig. 🙂

I samband med träningsstarten upptäckte jag att jag behövde bra kläder är träna i och har därför letat runt efter träningskläder med miljötanke, men tyvärr verkar det vara en riktig djungel. När det gäller yogakläder så finns det en del i ekologiska material (framför allt bomull och bambu), till exempel hos MakilaClothing och Sobea, men utbudet av kläder för löpning och annan typ av träning verkar vara mindre.

Det jag framför allt hittat är att det i alla fall finns en del kläder tillverkade i återvunnen polyester, både hos de stora märkena (till exempel Nike) och hos mindre märken. Jag försöker i vanliga fall att välja kläder av naturmaterial, men när det gäller polyster som är återvunnen så är ju en fördel att den olja som en gång tagits från naturen fortsätter att användas. Ett märke som dessutom tar återvinningen ett steg länge är Houdini, som har ett smart system för återvinningen av kläder där du kan lämna in utslitna kläder i butik för att låta det återvinnas till nya träningskläder.

traningsklader_stadium

Topp och shorts i återvunnen polyester från Nike och Puma, bilder från Stadium.

 

traningsklader_houdini

Träningstoppar från Houdini, bilder från Addnature

Lyocell är ett material som beskrivs som bra för att tillverka träningskläder då det är biologiskt nedbrytbart, tillverkat med ”snällare” kemikalier som kan återvinnas och att materialet har god förmåga att transportera fukt. Jag har dock inte lyckats hitta några träningskläder i detta material. Även Bambu beskrivs som ett bra material, men här är problemet är att bambun ofta bearbetas med mycket kemikalier så det gäller att hålla koll på hur den har behandlats.

Jag har även hittat träningskläder i merionoull. Fördelen med ull är att materialet är bra på att transportera fukt vilket kroppen hålls torr och varm även när den är fuktig. Det bästa är att välja ekoull, men viktigt är också att hålla koll på att ullen är mulesingfri.

traningsklader_addnature

Topp och löpartights/underställ i merinoull, från Houdini och Icebreaker. (Tyvärr är ingen av dessa eko och endast byxorna anges att de är mulesingfria.) Bilder från Addnature.

Generellt är det miljövänligaste du kan göra när det gäller träningskläder att använda de du har så länge som möjligt och att undvika att köpa nytt bara för att vara snyggare i spåret. Förhoppningsvis kan området bara bli större och större så att vi får ett bättre utbud av kläder som både är funktionella och med ett miljötänk.

 

 

 

8 reaktioner på ”Träningskläder med miljötänk

  1. En viktig aspekt är ju med att undvika att köpa träningskläder med så kallade antibakeriella egenskaper eller träningskläder som innehåller perfluorerade ämnen.

  2. Åh va glad jag blev när jag såg rubriken på det här inlägget då även jag söker sådana, men lite besviken blev jag när jag läst klart och insåg att inte heller du hade hittat nått riktigt bra. jag tycker att det verkligen borde finnas en marknad för miljömärkta träningskläder då just denna kategori kläder är så ”inne” just nu

    • Ledsen att göra dig besviken. Har verkligen försökt kolla runt och har också googlat mig till några liknande inlägg på bloggar, där de också konstaterat att det gäller att välja det minst sämsta… Hoppas verkligen att det kan bli en liten boom för som du säger så borde det verkligen finnas en marknad.

      • Missförstå mig rätt jag är inte besviken på ditt inlägg och jag tvivlar inte en sekund på att du har letat ordentligt det är utbudet av träningskläder jag är besviken på 🙂

Kommentera

