”Extra allt” på lantstället

Den här sommaren har vi haft möjlighet att tillbringa mycket tid på min familjs lantställe. Himla skönt, särskilt som vädret har varit så fantastiskt. Just nu ägnar vi dagarna åt att bada, äta smultron och hallon, leka i trädgården, äta glass och titta på tv-serier när barnen somnat på kvällen plus att jag hjälper min mamma att tapetsera om ett rum när det blir tid över.

Vi har ju ingen egen bil vilket gör att när vi åker ut till lantstället så tar vi antingen bussen ut (vilket tar ca två timmar) eller klämmer in oss som medpassagerare i min mammas bil (och då tar vi först bussen hem till henne). Bägge transportsätten gör alltså att vi har behov av att hålla nere vår packning. Även om jag och maken är rätt bra på att packa lätt är det inte alltid lätt med två barn som behöver både en hel del saker och kläder, särskilt som vädret kan växla en del om vi planerar att stanna ett tag.

En lösning för oss är därför att jag och maken har varsin ”landetgarderob” här ute. Ur ett minimalistiskt perspektiv kan det kännas knasigt att ha ytterligare en uppsättning sommarkläder, regnställ, morgonrock, sandaler, badkläder och så vidare, men samtidigt så ser jag inte hur vi skulle fortsätta att klara oss utan bil om vi inte kunde minimera vår packning så här. På det här sättet behöver vi nästan bara packa för barnen (vi har lite saker som vi inte har dubbelt som vi packat med oss, t ex packade jag mina träningskläder och datorn nu senast).

Hur gör ni andra som har lantställen? Har ni fler uppsättningar av kläder och prylar eller packar ni med er?

5 reaktioner på ””Extra allt” på lantstället

  1. Jag har extrakläder hos mina föräldrar, jag tycker det känns bra även ur ett minimalistperspektiv. Det är svårare med sonen, han använder nästan alla sina kläder och växer ur dem då och då, så jag vill inte glömma bort något där. Men han är bara tre år så hans kläder tar inte så mycket plats. 🙂 Jag tycker det låter vettigt att ha en extra uppsättning kläder till er vuxna på landet. Jag och sambon har inte heller någon bil, jag åker tåg ensam med sonen ofta, då har jag en mindre väska under vagnen och så en ”normalstor” ryggsäck eller ibland backpackerryggsäck. Inte superminimalistiskt med den stora ryggsäcken, men det är bekvämare att ha lite plats kvar i den stora ryggsäcken än att låta den normalstora bli knökfull om jag tar med lilla datorn m.m. Jag ska jobba på att minimalisera packningen lite till. 🙂

    • Det känns som att det där med packning går att jobba på hur mycket som helst. Vi har ändå kört vår packningslista ett par vändor nu (har en i excel som jag justerar efter varje resa) men ändå känns det som att det ständigt finns saker att förbättra.

      Precis som du säger så växer barnen så mycket så det är därför de inte har några kläder på lantstället. Det enda vi gjort är att när vi varit ute och vetat att vi bara ska hem en vecka eller två så har vi även lämnat en del av deras kläder.

  2. Vi har en uppsättning av det viktigaste i sommarstugan. Det är toalettartiklar, varma kläder, regnkläder, skor (t ex träskor, sandaler och joggingskor). Det känns viktigt för oss att vi inte tar med mer än vi behöver när vi åker, och att det ska kännas lätt att ta sig hit (där vi är just nu). Vi har också sänglinne, handdukar, solkrämer osv här, för att slippa släpa allt mellan två ställen och slippa glömma saker, framförallt. Dottern har lite slitna kläder här, men hon växer, så i princip är det pyjamas och underkläder som det finns dubbelt av. Det mesta vi har på landet är ”utrensat” hemifrån, då vi vill leva miljövänligt och enkelt på båda platserna, trots det absurda i att vi har två boenden…. Vi vill kunna åka utan måsten till naturen och avkopplingen. Här passerar vi och dottern fält med ekologisk raps, handlar ekoägg i äggboden och klappar ekokalvar! Det behöver vi, hela familjen, som motvikt till vårt annars hyfsat urbana liv! För det känns det ok att ha dubbelt upp av en del saker.

    • Det låter ganska mycket som hur vi tänker. 🙂

      Eftersom lantstället egentligen är min mammas så känns det inte som att det är ”vi” som har sänglinne, handdukar etc där så därför tog jag bara upp våra personliga saker.

  3. Dubbla uppsättningar! Det som vi har tröttnat på/blivit lite noppigt och slitet åker ner i byrålådan på landet. Det är halva grejen med lantställe för oss, bara sticka iväg utan att behöva tänka!

Kommentera

