Recension Shampo och Balsam Weleda Oat

Weleda_schampo_balsam

Weleda Oat Replenishing Schampo, 190 ml, 119 kr
Weleda Oat Replenishing Conditioner, 200 ml, 139 kr

Alltså detta med ekoschampon… Funderade på att inte skriva om den här typen av produkt, men eftersom jag vet att det finns intresse (efter den oväntade responsen på min fråga om schampotips på Instagram) så gör jag det ändå, men ha i åtanke att det är min personliga upplevelse och kan vara beroende av min hårtyp. Jag vet att flera tipsat om detta schampo och balsam så är du nyfiken så tycker jag inte att du ska avskräckas av min recension utan testa själv. Jag är själv lite förvånad över att detta inte blev någon favorit, har hittills inte testat något från Weleda som jag inte gillat.

+

+ Ett av de starkaste plussen med bägge produkterna är doften. Det doftar verkligen fräscht och nytvättat så av den anledningen så känner jag mig himla fräsch när jag tvättat håret med dessa.

– I början så kändes effekten väldigt lik den jag fått av andra ekoschampon. Jag behövde tvätta varannan dag för att hålla renhetskänslan. Det är 1-2 dagar oftare än med schampo med SLS, men alltså samma som jag upplevt med alla ekoschampon så jag ser det inte som så negativt direkt, men hoppas varje gång jag testar något nytt på en positivare effekt. Det som gör att jag ändå listar detta på minussidan är att jag efter en period med produkterna började känna håret som smutsigt redan på kvällen samma dag som jag tvättat det. Visst har det varit varmt och svettigt nu under sommaren, men det känns ändå lite väl… Jag har löst det genom att varva med Aleppotvålen, men tycker att ett schampo ska klara regelbunden användning på egen hand.

– Både schampot och balsamet känns ganska odrygt och jag upplever att jag måste ta en ganska rejäl mängd för att kunna få in i håret ordentligt.

Betyg: 2/5

8 reaktioner på ”Recension Shampo och Balsam Weleda Oat

  1. Jag har inte testat schampot än (det står och väntar på att det andra ska ta slut) men balsamet kör jag på barnen. Håller fullständigt med om att det är odrygt! Känns som att det går åt mycket till trassliga hår… Fantastisk lukt 🙂

  2. Måste tipsa om Desertessence produkter. Billigast att beställa på iherb.com. Gillar allt jag provat hittills. (schampoo, balsam, hudlotion.) Luktar även ljuvvvvligt!

    • Åh, tack för tipset!

      Min tanke var att testa tre schampon till som jag blivit tipsad om, och sedan ev ge upp ekoschampo om ingen av de funkat, men nu kanske jag skulle lägga till detta på testlistan då…

  3. Jag har gått över till Weledas ”Baby, shampoo and body wash”. Jag kommer aldrig byta till något annat! Jag har använt det i ett år nu och helt slopat balsam och övriga produkter. Mitt hår är fantastiskt! Jag har tidigare haft problem med torr hårbotten på vintrarna men nu har jag inget problem längre. Jag kan även tvätta håret var fjärde dag utan problem. Så även om det är lite odrygt så jämnare det ut sig i längden. Dessutom upplevs inte håret tunt och flygigt längre så när jag ska sätta upp en balfrisyr så behöver jag inte ens använda spray längre (enklast är det om jag har två dagar ”skitigt” hår), vilket jag var tvungen att använda ett ton av förut. Ett vanligt schampo känns numera som diskmedel i håret. (Jag har blont, rakt hår med tunna hårstrån, fast väldigt många.)

Kommentera

