Bästa leksakerna

leksaker_1

En fråga som jag ser dyker upp då och då i  olika ekogrupper jag är med i på Facebook är frågan om presenter till olika åldrar, ofta i miljövänlig och könsneutral anda. Jag tänkte därför skriva ett inlägg och tipsa om våra absolut mest lekta leksaker för att kanske ge lite inspiration (och för att lyfta tanken att barn kanske inte behöver så himla mycket grejer för att vara nöjda).

När våra barn varit små har de i stort sett haft samma favoritleksaker, och det är just de grejerna som är poppis hos lillebror (1,5 år) just nu. Det är som synes på bilden lådan med geometriska klossar, stapeltornet, draghunden och ägget. Dessutom har bilbanan där bilarna åker ner i en bana varit något som de kunnat köra med om och om igen. Denna har vi dock behövt ta undan ibland när vi märkt att de tröttnat på den, men så fort vi plockat fram den igen så har den blivit favorit i ett par dagar till.

En favoritsak glömde jag lägga till på bilden och det är våra vanliga klossar i trä. Vi har både vanliga bitar och några som är formade som djurhuvuden vilket är en rolig kombination. De har vi byggt torn med, hus till djuren och lite allt möjligt. Klossarna bygger gärna bägge barnen med fortfarande, även om de bygger olika saker.

leksaker_2

För 3,5-åringen är det annars mestadels rollekar som gäller och lillebror är inte sen att haka på. Absolut populärast alla gånger är och har varit leksaksspisen med leksaksmat (i trä och tyg) och servis. Även tygdockorna med vagn och massa kläder att ta av och på är en hit. Vi har även en doktorsväska med attialjer i trä som används lite då och då, men mer sällan nu när lillebror inte är en lika stillasittande patient.

En annan favorit är bondgården i trä som går att öppna och ställa djuren i sina bås. Till bondgården hörde i mellanmjuk plast men då vi ändå har djur till vårt Duplo (som vi valt att inte plastbanta bort men som faktiskt ändå inte är lika populärt som klossarna) så fick de flytta in i bondgården istället. Helst skulle jag ha djur i trä, men då jag inte hittat några bra sådana och vi ändå hade duplodjuren så körde vi så istället.

Helt ärligt skulle vi nog kunna klara oss på leksakerna beskrivna ovan och göra oss av med nästan alla övriga. Förutom ovanstående så är det utklädnad som gäller till stor del men då är det inga leksaker utan ofta tar storasyster på sig shorts, t-shirt och sin lila ryggsäck med makens karta från halvmaran som han sprang för ett tag sen i, och så är hon Dora och lillebror får vara Boots. Eller så plockar hon fram sitt röda hårband, sin svarta katt, sin kvast och min handväska och så är hon Kiki, häxan med expressbudfirman.

Eftersom vår erfarenhet är att barnen inte behöver leksaker i överflöd så är min favoritpresent både att ge och få inte leksaker utan andra saker. Jag har redan börjat på barnens önskelistor inför jul och ungefär en femtedel är leksaker och övrigt är inredning till barnrummet, kläder, böcker, pussel mm. Min egen favoritsak att ge bort är böcker, det kan barn inte få för många av tycker jag. Även pussel, spel, ritgrejer som block och pennor/målarfärger är bra presenter tycker jag.

8 reaktioner på ”Bästa leksakerna

  1. Hej! Vilket intressant inlägg om leksaker och vad som är lagom mycket. Jag har själv funderat mycket på om det finns ”bättre” eller ”sämre” träleksaker utifrån vilka färger sakerna är målade med, vilket trä de är gjorda av osv. Vi har själva både micki- och brio-leksaker till dottern men mest har vi köpt plantoys-leksaker. Skulle vara kul att höra hur du tänker kring träleksaker från olika märken och om ni köper begagnade träleksaker om ni inte vet hur gamla de är? Det kan ju vara stor prisskillnad på olika märken samt nytt/begagnat. Tack för en bra blogg!

    • Det där är ju faktiskt också en klassisk fråga som dyker upp med jämna mellanrum i forumen jag nämnde i bloggposten.

      Det är ju verkligen en djungel och i princip omöjligt att veta hur leksakerna behandlats, t ex vilka färger som använts. Ofta anger ju bara tillverkaren information om själva materialet vilket är helt galet och jobbigt för oss konsumenter. Jag skulle gärna vilja vara mer insatt egentligen men det har känts för stort och jobbigt, så vi har mest tagit steget att satsa på naturmaterial.

      Jag är ju en riktig loppisräv, och har köpt träleksaker när jag sett bra grejer. För mig känns det fel att bara köpa nytt med tanke på miljön. Jag tror dock att de flesta sakerna vi köpt på loppis är av nyare modell. Av de sakerna på bilderna så är stapeltornet och draghunden köpt begagnade och då tror jag att draghunden är hyfsat ny men att stapeltornet kan vara rätt gammalt (dvs från innan 1978). Jag kommer inte att ersätta det nu med tanke på att lillebror är så pass gammal men hade nog inte köpt det idag.

      Som jag har skrivit så leker våra barn med ganska lite saker så jag köper faktiskt också mindre och mindre leksaker på loppis och koncenterar det jag tycker att barnen ”behöver” till deras önskelistor. Då försöker jag att tipsa presentköparna om prylar köpta på ekobutiker och hoppas att de har koll på färger också. Men jag är inte nitiskt så pass att alla ska köpa ekosaker till barnen, och försöker att lita på att de större märkena ändå är ”ok”.

    • Ja, jag såg dem men tyckte ärligt talat att de var lite dyra. Om jag räknar ihop att vi kanske vill ha nio olika djur av de vanligaste sorterna (typ gris, ko, får, häst och deras barn) så blir det totalt 590 kronor (ca 65 kr/djur i snitt). Jag skulle hellre hitta något paket med ett gäng av de vanliga bondgårdsdjuren för paket har en tendens att vara billigare.

  2. Vad skönt att ni inte har så mycket plast! Det går upp och ner hemma hos oss, just nu ät tyvärr My Little Pony väldigt populära… Det är otroligt skönt att ha plastbantat bort det mesta andra. Tänkte ta itu med flamskyddsindränkta gosedjur snart…

    • My little pony är en sån sak som jag fasar för att storasyster ska vilja ha. Hon får leka med mitt my little ponyslott när vi är på landet, det är ju i hårdplast och dessutom en begränsad period när vi är där, men jag har inte vågat plocka fram hästarna för jag är rädd att hon ska bli lite väl förtjust i dem. Tänker om både dem och Barbie att om det skulle bli ett ”måste” här hemma så är det nog bättre att köpa nytt än att plocka fram mina gamla från 80-talet. (Tyvärr inte för miljön men för barnens skull.)

      Gosedjur har jag inte heller tagit tag i, men jag har rensat bort de som verkligen inte använts och tvättat resten ett flertal gånger.

  3. Jätteintressant och roligt inlägg, särskilt nu när vi går i väntans tider 🙂
    Jag tycker det låter som ni har barn med stor fantasi och som tar initiativ att leka och hitta på själva 🙂 Det är inte hur jag uppfattar många vänners och släktingars barn som ofta vill ha ”färdiga” leksaker, iPad-spel eller ”riktiga” utklädnadskläder serverade för att börja leka.

    Nu dröjer det ju ett tag innan vi behöver köpa vanliga leksaker, men vi har så klart redan tänkte en del kring detta eftersom vi märker hos många omkring oss med barn att det är just i leksaksfasen som det har en tendens att komma in stora mängder saker i hemmen. Särskilt i stora lass vid födelsedagar, jul etc.

    Var brukar du köpa alla fina träleksaker?

    • Frågan är om det kan vara så att de barn som har den typen av ”färdiga” leksaker ”vänjer sig” vid den typen av lekar? Vi hade ganska länge ingen leksaksservis utan då serverade storasyster oss te i babushkadockans olika delar och det gick bra det med…

      Om jag tänker på var vi handlat hittills och var jag spanat lite på saker till barnens önskelistor så är det bland annat Kokobello, LaplandEcoStore och Ekokul. Sedan såg jag en annons i senaste Kloka Hem för webbshoppen Smultronbyn som jag har tänkt att spana in lite. Sedan försöker jag hitta bra grejer i köp- och säljgrupper och på loppisar.

Kommentera

