Recension Schampo Urtekram Brown Sugar

Rec_Urtekram_schampo_brown_sugar

Schampo Urtekram Brown Sugar, 250 ml, 59 kr.

Bra ekologiskt schampo är om möjligt ännu svårare att hitta än en bra deodorant (som jag skrev om senast), i alla fall för mig och mitt typiskt nordiska hår (tunt, flygigt och glansigt). Flera gånger har jag varit nära att ge upp och gå tillbaka till schampo med SLS, men tack vare det här läsaripset är jag ett steg längre ner i ekoområdet i alla fall.

Jag gillar den örtiga doften och konsistensen är perfekt och gör att schampot känns hyfsat drygt när jag får ut bara exakt så mycket som jag vill. När jag fördelar det i håret så löddrar det rejält vilket gör att det är enkelt att schamponera hela håret. Flera gånger har jag spanat i innehållsförteckningen för det känns liksom lite för löddrigt för att vara sant.

Det bästa är dock att jag lyckats utöka min tvättintervall med en dag extra! Med andra ekoschampon har jag behövt tvätta håret varannan dag vilket känns alldeles för ofta, men med det här schampot räcker var tredje dag. Jag skulle gärna tvätta ännu mer sällan, men är nöjd med en dag extra i alla fall.

Betyg: 4/5

16 reaktioner på ”Recension Schampo Urtekram Brown Sugar

      • Hej Ekomammaistan
        Jag använde också urtekram förut, men alldeles för många av deras produkter innehåller palmolja. Nu använder jag Lush. De använder bara ekologiska materialen, inte djurtestade, fairtrade osv. De har en bra webbshop : lush.se

      • Ja, det med palmolja är ju himla trist, men det här schampot innehåller inte det! Jag använde Lush mycket förut, men slutade med det eftersom deras schampokakor innehåller SLS. Vore toppen om de kunde byta ut det mot något annat, då skulle jag inte tveka att gå tillbaka.

  1. Love Urtekrams schampon. 4 dagar håller sig mitt hår. Sista dagen med torrschampo eller strukturspray, beroende på om jag bara ska till affären och dagis eller om jag ska iväg på nått. Jag ger 5 poäng! Deras duschkräm är också bra. Har fått min son att sluta vara så torr i skinnet. 🙂

    • 4 dagar låter bra. Undrar om mitt hår skulle kunna hålla sig en dag till med torrschampo? Mitt stora problem är luggen, det syns så mycket snabbare på den när några dagar gått, än resten som bara går att sätta upp i en tofs.

  2. Bra att du är nöjd, hårkvaliteten låter bekant…mitt tips är fast schampo JR Liggets som säljs i webbutken Simply Natrual. Behöver du balsam (inte så nödvändigt med det schampot) så har de en fast variant som också är bra, en balsamkaka räcker till två schampokakor för mig.

  3. har tänkt köpa detta schampo men gjorde det inte pga doften som jag inte tycker om, luktar det om håret när det har torkat?

    • Försöker att lukta på håret nu…tycker att det luktar ”nytvättat” men vet inte om det luktar samma som i flaskan. Någon annan som har detta schampo som kan svara?

  4. Hej! Jag har använt Urtekram i ett år ungefär och för mig räcker det att tvätta håret var 10e dag. Innan använde jag Clearasil och då tvättade jag var 5e. Om du klarar av att stå ut några dagar extra med flottigt hår så anpassar sig hårbottens fettproduktion och du behöver inte tvätta lika ofta. Fast det vet du säkert redan. Gillar din blogg!!

    • Ja, det är ju så svårt bara att stå ut med de där flottiga dagarna. Tycker att det är knepigast med luggen, övrigt hår går ju att sätta upp eller fläta för att ”spara in” ett par dagar.

  5. SUPERBRA tips 🙂 jag älskar allt ekologiskt så glad jag hittade din blogg

    Ny post ute..IKEA badrum värda att minnas 🙂

    ha en kanonhelg

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor 🙂

Kommentera

