Mina taktiker för att handla kläder

jeans

I samband med att hösten drog igång började jag jobba och efter två ganska täta föräldraledigheter med ganska lite klädinköp (förutom gravid- och amningskläder) och ganska mycket slitningar, så medförde det att min garderob behövde uppdateras. Även barnen behövde lite påfyllnad av höstkläder då de vuxit en del sedan sist. Jag tänkte därför skriva ner lite hur jag resonerat när jag uppdaterat min garderob.

Handla så lite som möjligt

Det mest miljövänliga sättet att handla är att göra det så lite som möjligt. Jag försöker att tänka på vad jag egentligen behöver och koncentrera mina inköp till kläder jag slitit ut och inte uppfinna nya ”behov” i onödan. För att få kläderna att hålla länge så försöker jag att köpa bra kvalitet och plagg som bidrar till att göra garderoben enhetlig. Dessutom väljer jag naturmaterial och kläder tillverkade i Sverige eller Europa i första hand. Självklart så blir detta dyrare än slit-och-slängplagg från billighetskedjorna men det kompenserar jag genom att handla mindre helt enkelt. Min gissning är att en garderob hos gemene man består av 25-50% favoritkläder och 50-75% är plagg som antingen är helt ok eller som har något som gör att plagget inte är helt rätt. Mitt mål är att bara ha de där 25-50% favoriter och jag tror att det ger samma omsättning på använda kläder, men mer plats i garderoben.

Handla begagnat

Ett sätt att få ner klädkontot är att besöka reor eller att handla begagnat. Det rimmar dock illa med en viktig beståndsdel i att handla så lite som möjligt – att inte gå i affärer utan mål. Eftersom du oftast inte vet vad du kan hitta på reor eller i secondhandbutiker så öppnar det för att du istället för det du behöver hittar saker som du inte visste att du ville ha. Jag handlar därför oftast begagnat på Tradera och använder sökfunktionen till hjälp. Antingen söker jag på den typen av plagg jag letar efter, typ ”randig klänning” eller så söker jag på olika typer av material, t ex kofta i merinoull, eller på märken jag gillar.

Jag handlar rätt sällan på rea nuförtiden eftersom jag upplever att det är svårt att kombinera med mina faktiska behov, men när jag väl reashoppar så försöker jag att besöka just de butikers reor som har kläder som fyller mina behov, och inte gå planlöst på stan och ”kolla i affärer”.

Likadant till barnen

Handlar jag på samma sätt till barnen? Både ja och nej. Eftersom barnen växer så har de ett större behov av kläder generellt och till skilllnad från mig så shoppar jag oftast inte nytt för att det är utslitet utan för att det är urvuxet. Det gör att det är lättare att planera inköpen för barnen och att handla i förväg och lägga undan. Samtidigt försöker jag på samma sätt tänka på behov och att inte handla mer än barnen behöver. Det är svårare än till mig själv eftersom jag inte alltid kan veta vad som kommer att bli deras favoritplagg, men ofta har jag bra koll på hur mycket kläder de behöver.

Till barnen försöker jag att handla det mesta på loppisar. I skarven mellan vår/sommar och sommar/höst brukar det vara loppis var och varannan helg och då flänger jag runt och försöker att bunkra kläder i nästa storlek till storasyster. Lillebror ärver än så länge storasysters alla kläder. Det som liknar min egen shopping är att jag på samma sätt försöker att tänka kvalitet, funktion och hålla mig till naturmaterial. Plaggen ska ju hållas för att användas av minst två barn, och i de fall jag köper second hand så har de ju redan använts av minst ett barn dessutom, så det är helt klart viktigt med kvalitet.

Vissa saker är svårare att hitta begagnat, som underkläder, strumpor/strumpbyxor och nattkläder så detta försöker jag att bunkra upp med på rea. Även skor, ullställ och vissa ytterplagg kan vara svårt att hitta i bra skick till bra pris (ofta går traderapriserna upp till 90% av nypris inklusive frakt), och eftersom dessa typer av plagg används väldigt intensivt när det är säsong, så har jag mer och mer börjat köpa nytt till storasyster. Då försöker jag att tajma in när mina favoritmärken rear.

 

Hur gör du när du handlar?

 

13 reaktioner på ”Mina taktiker för att handla kläder

  1. Jag har också två barn, där den yngsta ärver mycket av den äldsta. Av den anledningen så köper jag faktiskt det mesta nytt till storasyster, men tanke på att lillasyster ska ärva. Vi får även en del kläder från vänner. Dock upplever jag att även kvalitetskläder som POP inte håller hela vägen för att användas av tre barn alla gånger, särskilt när barnen börjar bli lite äldre. Av den anledningen blir det mest nytt, för att det faktiskt ska hålla bra till två barn. Vad gäller skor så köper jag också där nästan alltid nytt (har ärvt lite gummistövlar och dyl) Och ibland så håller faktiskt även bra kvalitetsskor till bara ett barn. Det slits ganska mycket när de åker sparkcykel/cykel och dyl.

    • Ja, det verkar vara en del skillnad på små och stora barn. Vår stora är ju bara 3,5 än så länge så det har varit max ett år/en säsong som har gällt för hennes kläder men jag kan tänka mig att när de är större och kläderna används längre så slits de ju också mer. Jag tror faktiskt inte att hon slitit ut något plagg än, några byxor har fått hål på knäna efter ramlingar men då har jag lagat med lappar och samma sak med småhål som uppstått i sömmar etc. Ett par skor har hon också slitit ut (ett par tygskor som hon älskade och ville ha VARJE dag hela sommaren).

  2. Det låter som bra taktiker!
    Senast idag använde jag mig av mitt favoritsätt att skaffa kläder, att kolla i en kompis garderob. Nu har ryktet spridit sig att jag inte köper några kläder så flera kompisar har föreslagit att jag ska ta över en del från dem. Praktiskt för alla. De blir av med saker de inte längre vill ha, jag får fina kläder som passar mig. Inte sällan har dessa plagg blivit mina favoriter. Idag kom jag hem med en kavaj som är som en dröm, som jag visserligen inte behövde men kanske kan den bli en favorit den med? Ett skärp jag nästan behövde då mina båda håller på att falla i två bitar (var alltså) och en vit blus, det går ju alltid åt.
    Jag har också insett att mina kläder är väldigt slitna nu och den förnying av garderoben snart kommer bli aktuell. Då tänker jag att jag ska kolla second hand (jag gillar att känna på sakerna jag köper, har gjort tillräckligt många felköp på tradera, inget du har problem med?) Och sedan kolla ekologiska kläder på LotusEco i Karlskrona och Earth and More i Stockholm. Har dock inte bestämt än VAD jag ska köpa så det får vänta tills jag vet säkert.
    Så länge verkar det som jag applicerar mina shoppingfasoner på sonen. Han har massor med kläder. Fast det går ju också åt massor med kläder när man är en liten vilding som alltid blir kladdig och smutsig och blöt och ja du vet, allt de blir.
    Till honom köper vi begagnat, en del på tradera faktiskt även om det var ett tag sedan nu. Något enstaka nytt på ekoställen. Ärver en del. Samt får lite ekogrejer i present av far- och morföräldrar. De flesta skorna har vi dock köpt nya från Kavat. Det känns viktigt att de är stabila och inte snedslitna. Extrastövlar till förskolan har vi köpt begagnade. Hur gör du där? Köper du begagnade skor med?
    Vi lånar ut mycket av sonens kläder nu när många av våra vänner får barn. Sedan tänker vi ju att syskon ska kunna ha dem med. Sen är de förmodligen helt slut så några försäljningar av barnkläder blir det nog inte här. Har du sålt av nu när lillebror växt ur?
    Ursäkta uppsatsen men det är ju ett så intressant ämne 🙂

    • Det låter toppen att få så mycket från kompisar! Jag får kläder ibland men jag är ganska liten i storleken så det är inte alltid det funkar.

      Jag har gjort felköp på Tradera, men nu känns det som att jag har så bra koll på vad jag är ute efter att det sällan blir fel. Det är mer när det gäller barnkläder som jag upplever att alla tyvärr inte är helt ärliga i sina beskrivningar. Dessutom tillkommer ju frakt så jag köper hellre kläder på loppis, men de är ju ofta bara vissa perioder så det jag saknar därefter brukar jag leta efter på Tradera. Det finns några begnataffärer för barn här i stan som jag gillar men de ligger inte där jag vanligen har vägrna förbi och dessutom vet jag som sagt aldrig vad jag kan hitta så då är tradera rätt bekvämt.

      Skor köper vi numera som sagt oftast nya då jag upplever att begagnatpriserna på märkesskor ändå blir så höga (på Tradera eller i begagnatbutiker), och lyckas jag hitta någon rabatt på nya skor så blir det oftast liknande priser. Sedan hade jag turen att få en rabattcheck på 20% på en butik som säljer Kavat och då blev det i pricip samma pris som de auktioner jag bevakat på Tradera. Men ibland går det att göra fynd och då blir det begagnat. Jag köpte t ex tygskor till nästa sommar på loppis nyligen.

      Gällande att sälja av så har jag gjort det i väldigt liten mängd än så länge. Mestadels kläder vi knappt använt av olika orsaker (fel modell, storlek etc). Jag har en vän som fick barn ett år efter oss så de flesta kläderna har tagit en vända där. 🙂

      Blev ett långt svar med… 😉

  3. Vi köper i princip alla innekläder till barnen begagnade. Mest på loppis. Jag handlar ekokläder någon gång vid rea. Ibland blir det tyvärr något annat plagg också eftersom stora börjar önska sej vissa kläder… Utekläder köper vi oftast begagnade – de håller till flera barn (våra barn går på ur och skur förskola och har aldrig haft sämre kläder än andra även fast de oftast varit begagnade). Vinterskor köper vi nu för tiden nya till stora och lilla får ärva, det är svårt att hitta skor som inte är nötta när fötterna blivit större. Andra skor oftast begagnade. Vi vuxna köper väldigt lite kläder och det blir en blandning av nytt och begagnat! Det är tidskrävande att leta på tradera och loppis men jag gillar det 😉

  4. Glömde säga att jag inte bryr mig så mycket om märket på kläder förutom på vinterkläder (vilket jag egentligen inte heller tror behövs – de overaller vi haft utan ett bra märke har funkat lika bra som de med ett märke… 🙂

    • När det gäller ytterkläder skrev jag att vi köper nya, men det är faktiskt inte helt sant för vi har köpt 90% begagnat hittills. Men nu när jag senaste spanade i reorna så märkte jag att jag egentligen kunde köpa nytt för samma pris som det brukar ligga i begagnatgrupperna. Så ekonomiskt – lika. Men miljömässigt är det svårt – begagnat är ju alltid bäst men då är det ofta kläder med fluorkarboner i, och nytt så väljer jag märken utan… Så det beror helt enkelt lite på vad som finns på begagnatmarknaden just då.

      När det gäller märken så är jag mer kräsen när vi köper nytt eftersom jag då gärna vill se bättre material och märkningar. Men även begagnat gör jag märkesval till stor del eftersom jag tycker att vissa märken är mer funktionella än andra.

  5. Jag handlar nästan bara begagnat till Stora, som lilla sedan ärver. Även skor men som sagt. Det är svårt att hitta skor till bra pris. Köpte sprillans nya overaller till båda förra året som knappt användes pga mild vinter så de får gå i år tills de vuxits ur.
    Jag tänker nog mer FÄRG än kvalitet/märke till barnen. Två pojkar har kanske traditionellt mer grå/blå/brunt/svart men jag kämpar för att hitta roliga och färgglada begagnade barnkläder till dem.
    Utan kommersiella tryck och alltför stereotypa mönster.

  6. Anna L tipsade om att du hade en blogg när jag nämnde att du shoppat lite från mig. Jag kommer definitivt att följa din blogg. Stort gilla på alla inlägg jag läst hittills. En fråga – jag har också tittat på örtekrams ekoshampon osv. Men så står det att tex 20% av innehållet är ekologiskt. Hur ser du på det? Jag undrar ju då genast vad resterande innehåll består av.

    • Åh, vad kul att du hittat hit och gillar bloggen. 🙂

      Just när det gäller schampon så tycker jag att det är så svårt att över huvud taget hitta något som funkar på mitt hår. Jag har läst på ingredienser och har några ämnen som jag väljer bort (t ex sls, phenoxyethanol, peg, parfym etc) så i första hand säkerställer jag bara att produkten inte innehåller något sådant och kör oftast sedan på.

      Just det här schampot är Ecocert vilket tyvärr betyder att bara 10% av innehållet behöver vara ekologiskt, men i alla fall att 95% av innehållet måste ha naturligt ursprung så även om 5% kan vara syntetiskt så tycker jag ändå att det känns ok. Det vore ju toppen att hitta ett bra schampo med 100% naturligt OCH ekologiskt, men jag tror att det kommer att bli ett steg som får vänta till jag hittar ett bra schampo att ha som bas under letandet (vilket det här kanske kan vara). Det är liksom lite enklare att vara kräsen när en redan har något som funkar. Jag tror att det är så jag kört med hud och hårvård hittills för jag lär mig ju mer och mer.

  7. Åh, När du är inne på det här med kläder måste jag bara fråga: Var hittar jag en bh/sportbh/topp i bomull? Eller möjligen bambu? Gärna ekologiskt så klart.

    • Hmm, något jag borde veta, men de senaste åren har jag mest varit fokuserade på amningsvänliga dito, i övrigt är jag nog innne på åtta-tio år sedan jag köpte bh sist. En annan som skrivit en bra genomgång av ekounderkläder är 365eko:

      http://365eko.wordpress.com/2014/03/10/88-eko-under-under/

      Ytterligare ett tips jag kan komma på är ecolyxica inte bara har amningsbehåar utan även vanliga sådana.

      Hoppas att du hittar något bra!

      • Tack för svar! Det här med bh:ar/toppar är sannerligen inte lätt om man har en förkärlek för bomull och eko! Ekolyxia sömlös komfort bh ser dock ut att vara bekväm. Lite dyrt. Annars överväger jag hm:s barntoppar….

Kommentera

