Så här sover vi

sovrum

För ett par veckor sedan fick jag ett mail med en fråga och då jag sett att samma fråga ofta dyker upp i de miljötänk-grupper jag följer på Facebook så jag har jag gjort om mitt svar till ett blogginlägg. Det handlar om sängar och sängkläder och hur en kan tänka miljövänligt i sovrummet.

Generellt när det gäller sovrummet så försöker jag att tänka på samma sätt som i övriga hemmet: Vi byter ut produkter när vi behöver nytt och inte ”bara för att”. När det gäller textilier är det valet lättare tycker jag, eftersom gammalt ofta har den fördelen att kemikalierna till stor del tvättats ur.

Barnrummet

I barnrummet har vi två sängar – en växasäng som lillebror sover i och en vanlig ”90-säng” som storasyster sover i. Storsysters del är en del av en våningsäng men eftersom vi tycker att lillebror än så länge är för liten för våningssäng så står hans halva i källaren och väntar. Bägge sängstommarna är köpta begagnat.

När det gäller textilen i växasängen så har vi gjort så att vi använt begagnade sådana, för då tänker jag att mycket är urtvättat och att det är rätt dyrt att köpa ”bra” grejer som används så kort tid. Första levnadsåret sov bägge barnen med en tunn filt och vi bytte till stort täcke för storasyster när hon var 2,5 år. Som bebisar sov de dessuom oftast i vår säng (vilket lillebror gör ganska ofta fortfarande), så det är egentligen inte många nätter som det där barntäcket blivit använt.

Madrassen i lillebrors säng är också begagnad, en resårmadrass från Ikea som vi hade i spjälsängen och som även passade växasängen. Inte det bästa alternativet, men känns bättre än vanlig skumgummimadrass och dessutom är denna begagnad. Hade vi köpt en ny madrass så hade vi nog testat en bovetemadrass som jag läst mycket gott om och som inte verkar vara så himla dyra. Nu räknar vi med att lillebror också byter till stor säng om ett halvår till ett år så därför känns det dock som ett onödigt köp nu. Ovanpå madrassen har vi en tunn bäddmadrass som är lätt att tvätta. Vi har ingen plastad frotte eller liknande i lillebrors säng då han ju fortfarande har blöja och skulle den råka läcka lite så är vår upplevelse att bäddmadrassen räcker som skydd.

När det gäller storasysters säng så har vi mer haft tanken att göra lite bättre val, eftersom hon troligen kommer att ha samma säng ett ganska bra tag. Jag upplever dock att det är ganska knepigt att göra bra val till barn i stor säng. Mycket av det som säljs i ekoshopparna är ullbaserat och får endast tvättas i ullprogrammet om ens alls. För små barn som ännu inte är torra nattetid och med tanke på eventuella kräksjukor så känns det inte det riktigt som ett alternativ.

När vi behövde köpa täcke till storasyster föll valet därför på ett bomullstäcke från Jysk, alltså att både tyg och fyllning är bomull. Det är inte eko men öko-texmärkt. (Det är ett sommartäcke så det säljs bara sommarhalvåret därav ingen länk.) Resten i hennes säng har hon fått ärva, jag tänker att det är urtvättat och hyftat kemikaliebantat även om det inte är ekomaterial.

Som madrass har hon makens gamla resårbotten från Ikea som vi hade som mys/extramadrass när storasyster fortfarande sov i växasängen. Den blir dock ganska hög så vi har tur att storasyster inte är den typ av barn som har en tendens att ramla ut ur sängen eftersom det inte blir någon kant i sängen. Till ovandelen av våningssängen, den som står i källaren, har vi ingen madrass, så där kommer vi att kolla in ekoutbudet när det är dags. Ovanpå storasysters madrass har vi lagt ett tomt bäddmadrassöverdrag, det vill säga att vi helt enkelt har plockat ut skumgummimadrassen som legat inuti. Istället har vi lagt i ett annat överdrag, men jag tänker att det går lika bra att stoppa med ett dubbelvikt täcke. Den stora fördelen med detta arrangemang (förutom att vi slipper skumplasten) är att överdraget går att tvätta vid eventuella olyckor. I storasysters säng har vi tyvärr känt oss tvugna att ha plastad frotte, men vi har lagt den under bäddmadrassen för att slippa ”svettighetskänslan”. Det funkar kanske inte när olyckor sker var och varannan dag men funkar nu.

Vuxenrummet

Det kanske framgår av att jag skrivit mycket om att barnen fått ärva bäddtextil, att vi vuxna köpt en del nytt. Som jag nämde tycker jag att ekoprodukterna för sovrummet är mer ”vuxenanpassade” så därför har det känns mer rätt att köpa nytt till oss och låta barnen få vårt gamla (som då känts rätt urtvättade/urvädrade) när vi haft behov av fler grejer. Eller ”fler grejer”, det är två saker som vi köpt de senaste åren.

Först och främst bytte vi våra resårbottnar i samband med att vi flyttade senast. Det var maken som behövde en ny eftersom han tyvärr köpt fel hårdhetsgrad med ryggont som effekt, och eftersom de nya modellerna var högre så bytte vi min sida också. Vi kollade runt på olika ekoalternativ och valde till slut Ikeas resårbottnar i naturmaterial. De innehåller en liten del syntetisk latex, men kändes som ett prisvärt alternativ. Vi planerar att senare köpa till en ny bäddmadrass i naturmaterial men så länge som barnen är små så känns det lika bra att behålla vår gamla (även om ett hörn inte blivit fritt från kattkräk).

Täcke har vi också vårt gamla dubbeltäcke i syntetmaterial men kuddar har vi köpt nya när storasyster växte ur bebiskuddarna. Det blev dun då, men hade jag gjort valet idag så hade jag nog testat en ullkudde.

Ja, så sover vi alltså. Inte helt igenom ekologiskt men för oss känns det som en väl avvägd kompromiss av kemikaliebantning, miljötänk och ekonomi.

En reaktion på ”Så här sover vi

  1. Pingback: Som man bäddar… | Händelsevis

Kommentera

