Lästips

Fröken Ekoreko skriver om att ekologisk mat är dyrare (men kanske inte så stor skillnad som gemene man tror).

Och så två lästips från Kemikaliepappans blogg:

Hur miljövänlig är egentligen vanlig gul och grönsåpa? (Vi är fortfarande på samma såpaflaska som för ett par år sedan, men när den är slut ska vi nog också testa linoljesåpa som så många tipsar om.)

Att giftminimera hemmet i praktiken – favoritutrensningar och problemområden. Det här är verkligen ett inlägg jag hade kunnat skriva själv. Jag är faktiskt, precis som författaren till detta inlägg, just nu igång med en polyesterrensning här hemma, har fasat ut det ut garderoberna för länge sen men har kvar leksaker, gosedjur som jag ser över nu. Kommer nog att återkomma med ett inlägg om det inom kort.

5 reaktioner på ”Lästips

  1. Ja gör gärna det! Är på gång att starta den utrensningen med men skulle behöva ordentligt med motivation till att göra mig av med merparten av sonens ärvda gosedjur som är av polyester…. Flera av dem är från min barndom o nostalgin är galet mycket större än jag trodde! Tacksam för inspirationen!

  2. Jag packade ihop en plastleksakskasse i Elmas rum idag faktiskt, efter att ha läst just det där inlägget från Kemikaliepappan! Tyckte att jag hade rensat ut en hel del men kunde ändå fylla en hel kasse… Svårt med kläder tycker jag, det känns som att det är polyester och sånt i ungefär allt.

    • Vad bra att ni rensar! Men visst blir det mycket när en samlar ihop. Jag plockade som sagt bort lite gosedjur och det blev också i princip en kasse och då lämnade jag ändå ungefär hälften. Det är ju galet hur mycket grejer ungarna har!

      Vilka kläder är det som du tycker är svåra? Tänkte om jag skulle kunna komma med tips? Vi köper mest mjuka trikåkläder och då är det mestadels bomull (kan finnas med några procent elastan), men ytterkläder är svårt tycker jag med.

  3. Hej,
    Jag tycker också ett sådant inlägg skulle vara intressant. Inte påläst på just polyester/tyger så skriv gärna mer om det. Hur är tex skillnaden mot elastan, som ju också är en plastprodukt, som du skriver att ni tycker är okej? Tittade nämligen på något plagg och det innehöll just det.
    Här hemma pågår kemikaliebantningen i perioder. Tar tag i något och sedan går det ett tag innan nästa steg/kategori rensas.
    /Frida

Kommentera

