Hur och när julpyntar ni?

julljus

Trots att det snart är 15 år edan jag flyttade hemifrån och jag alltid älskat julen, har jag fortfarande inte fått till någon bra rutin när det gäller julpyntandet. Tomtar och småpynt har aldrig varit riktigt min grej, kanske eftersom jag är ganska minimalistiskt lagd. Av den anledningen vill jag heller inte ha massor av jullådor i källaren utan få till det där juliga känslan med små medel.

I år har jag försökt att tänka lite extra kring hur vi vill ha vårt julfirande, för nu känns det som att storasyster är så pass stor att hon förstår vad det är vi gör. Min pynttanke är att satsa på textilier; julgardiner, nya fodral till kuddarna, byta ut filten i soffan mot en röd som jag fick ärva i somras. Det och ljus, julblommor och julmusik tänker jag kan ta oss hyfsat långt i alla fall.

Tidigare har jag också alltid tänkt att pynta sparsamt till advent ( i princip bara adventstjärnorna) och sedan ta resten när julafton närmar sig och det är dags att ta upp julgranen, men i år funderar jag på om det rätta inte är att göra tvärtom. På så sätt får vi ju njuta av julpyntet lite längre och julgranen är ju så speciell i sig att det räcker med den innan julafton.

Hur och när julpyntar ni? Och har ni något särskilt knep för att få julstämning med enkla medel?

 

7 reaktioner på ”Hur och när julpyntar ni?

  1. Vi har sjuarmade ljusstakar i ett rum, alla andra rum ha rjulstjärnor. I köket går jag lite ”bananas”, har två små julstjärnor, tre stora fina kottar, två mini hemstöpta ljus 3-armade som vi fått, en mini halmbock och på fönstret har jag hängt två jättefina halmänglar som vi fått, två halmfåglar som jag köpte i Budapest och en metallängel med pärlor som vi fått. Där och endast där flippar vi ut lite. Annars håller jag med dig, enkelheten är vackrast. Jo, vi har två slingor med genomskinliga julkulor runt, en har vi i hallen och en har vi i vårt sovrum. A har en ljusslinga i form av risbollar som hänger året runt ovanför hans säng (som ännu står i vårt rum), passa också in i julpyntningen. I år ska vi inte ha någon gran men kanske nästa år, när han eventuellt förstår lite mer, eller året därpå 🙂 Men annars brukar vi klä julgran dagen innan julafton. Dessutom är vi borta över jul så det känns verkligen överflödigt år. Kram till dig

  2. Lyckades få upp vår vanliga sjuarmade elljusstake innan jag åkte iväg på jobb. Det var strax före första advent. Innan jul är jag bara hemma nån liten stund här och där så något mer juligt än så blir det nog inte förrän vi kommer hem till föräldrarna helgen innan jul. Det där med att julstöka och baka och pyssla försvann helt in i jobb i år. Så himla trist!
    Försöker ha julmys på hotellet i Halmstad men helt ärligt är det inte så mysigt på hotell alls. Saknar verkligen julstöket i år! Hoppas på nästa år och att vi hinner lite precis innan jul…
    Det låter så mysigt med julgardiner och röda filtar!

    • Vad tråkigt att vara borta så mycket innan jul, förstår att det inte hinns med något julmys då.

      Ja, min vision är bra tycker jag, men tyvärr får vi nog inte till den i år. Har inte hittat några julgardiner som jag gillar och det känns lite stressigt att sy egna när jag dessutom ska sy kuddfodral. Men till nästa år så!

  3. För att få julstämning med hyfsat enkla medel har vi mer punktbelysning i fönster mm vid jul när det är som mörkast. Både sovrumsfönstret och köksfönstret får fina ljusstakar, liksom vardagsrumsfönstren såklart men dessa har annan punktbelysning övrig tid på året så där är skillnaden inte lika markant.

    Vi har tre tomtar i hela lägenheten 🙂 och samtliga i samma stil av samma tillverkare. Och då är jag ändå uppväxt med en tomtetokig mamma som pyntar hela huset från topp till tå med tomtar och andra julsaker. Kanske är det en reaktion mot det som jag gillar att pynta minimalistiskt med få fina saker som då syns desto mer än när det är julpynt överallt. En flyttkartong med julpynt är allt vi har och det räcker gott och väl, allt som ligger där åker inte upp vid varje jul ändå.

    Eftersom vi alltid åkt iväg och firat jul hos föräldrar eller varit utomlands under julen, har jag alltid känt att jag har ”rätt” att ta upp julsakerna lite tidigare än många andra. Så första adventshelgen eller ibland några dagar innan dess, åker alla julsaker upp; tomtar, julgardiner, ljusstakar och övrigt pynt. Eftersom vi inte har så mycket julpynt går det ganska fort. Hade vi haft gran hade jag nog satt upp den någon vecka innan julafton eller kring Lucia just för att få njuta av den länge. Även om jag själv är uppväxt med att klä granen dagen före julafton.

    God ekologisk och minimalistisk jul! 🙂

    • Det låter som att vi har ganska lika tänk. Vi har också en (halvfull) låda med pynt och sedan har vi en låda för granen också. (Tror dock att jag skulle kunna packa om lådorna och få ihop det till en, men samtidigt tycker jag att den är smidigt att ha två eftersom sakerna sätts upp vid olika tillfällen.

      Jag är också uppvuxen med att klä granen kvällen före julafton, och på ett sätt gillar jag den traditionen samtidigt som jag gärna skulle sätta upp den lite tidigare, bara några dagar eller så. Vi får se hur vi gör i år.

Kommentera

