Jul med familjen

I år firade vi för första gången julen hemma hos oss, och det blev riktigt riktigt bra. En lagom jul. Lagom med julmat, inte särskilt mycket stress och även om det låg många klappar där under granen så kändes det inte som att det blev alldeles för mycket. Bara att få vara ledig och ta det lugnt med familjen – så himla underbart!

Något annat som var underbart var stunden då jag satt i soffan med hela familjen och tittade på Kalle Anka och åt pepparkakor. Storasyster satt i mitt knä och mös och lillebror satt mellan mormor och svägerskan och var helt uppslukad. Plötsligt tänkte jag tillbaka på julen för fem år sedan, när vi precis fått veta att vi skulle ställas i kö till ivf och firade julen med makens släkt. Våra barns äldsta kusiner var då väldigt små och satt i knät på mammorna under Kalle Anka medan makarna stökande i köket. Själv satt jag ensam i mitt hörn, och det var en sån stund där drömmen om en egen familj kändes himla långt borta och tårarna ganska mycket närmare.

Är det något jag är tacksam för i jul så är det att jag fått fira den med mina två fina ungar!

En reaktion på ”Jul med familjen

  1. Fint skrivet! Låter som er jul varit lik vår, så himla skönt att bara vara med familjen. God fortsättning!

Kommentera

