2014 i retrospekt och 2015 i bara början

Alltså 2014, du var ett fint år till slut. Första halvan var dock ganska tuff, med en föräldraledighet som blev lite längre än planerat när jag inte fick jobb när jag hade tänkt. Sedan kom sommaren, då vi inte gjorde något särskilt, men ändå hade det så himla fantastiskt. Till sist hösten, när jag till slut började jobba, lillebror började förskolan och vardagen började rulla på. Jag är väldigt nöjd och imponerad över att vi fått till den så bra, vardagen, och hoppas att vi kan få de sista bitarna på plats under det kommande året.

Jag hade en del ”nyårslöften” eller ambitioner för 2014, men av de blev det inte särskilt mycket av. Det enda jag är riktigt nöjd över att jag fick det jobb jag verkligen ville ha. Sedan kom jag faktiskt igång med träningen under sommaren, men förkylningsperioderna under den tidiga hösten tog knäcken på varaktigheten. Nåväl, nytt år nya ambitioner…

I år tänkte jag sätta upp lite mer konkreta mål och hoppas på ett bättre utfall. Dessutom begränsar jag dem till fem. Alltså, i år ska jag:

Springa ett lopp (har inte bestämt vilket än)

Virka någonting

Sticka en kofta

Köra bil när vi är i Frankrike (en tidigare skräck för mig)

Jag SKA göra fotoböcker. Det är tredje året det är min ambition för det nya året, men i år ska det ska, tredje gången gillt…

 

I år blev det inget ekorelaterat mål, men jag tror kanske att det är lika bra. Min stävan efter att leva mer miljövänligt och ekologiskt är redan så inpräntat i vår vardag att jag tänker att jag nog kan ta fler steg av bara farten.

Vilka nyårslöften har ni?

13 reaktioner på ”2014 i retrospekt och 2015 i bara början

  1. Bra mål! Två av mina är samma som dina: sticka en kofta och fixa de där fotoböckerna. Ett virkmål har jag med, jag ska göra hjärtekatter. Och kanske leksaksmat till hjärtegrynet…
    Lycka till med dina mål, det blir spännande att följas åt och se hur det går. Har du bestämt något mönster för din kofta? Tipsa gärna om du har ett bra!

    • Vad kul att du också ska sticka en kofta! Jag har inte bestämt mig vilken jag ska sticka än, men har spanat in några ideer hos http://clarastickar.blogspot.se/ och som bara ”dykt upp” i mitt flöde på Pinterest. Jag får nog återkomma när jag har bestämt mig och ser om det är lagom svårt/lätt.

      Jag har inte bestämt vad jag ska virka heller, har sett mönster på små fina hästar som påminner om my littles ponnies. Känner mig inte helt bekväm med att plocka fram mina gamla eftersom det varnats för plasten i dessa och tänkte att egenvirkade kanske kunde vara lika kul. Men vet inte om det ska bli årets projekt för jag ska nog börja med något enklare eftersom jag är hyfsat novis på att virka.

  2. Jag gör fotobok i dessa steg.
    1. Ladda över bilder från mobiler mm.
    2. Välja ut foton som ska med.
    3. ”Kasta” in fotona i en mall utan redigering. Lägger dock till en titel.
    Stegen sker olika kvällar för att hinnas med. Jag skulle gärna redigerat boken lite men då tar det för lång tid och blir inte av.

    • Jag är faktiskt redan klar med dina steg 1-2. Det gjorde jag redan respektive år, men det är det där med att göra själva beställningen som jag fastnat på… Har bland annat haft svårt att bestämma mig var jag ska beställa. Har gjort fotoböcker till en väns möhippa och en till barnen men de hade inte helt de val för omslag jag ville ha. Var beställer du någonstans?

  3. Skrattade lite när jag läste ditt sista nyårsmål (göra fotoböcker). Länge hade jag det på min to-do-lista inför jul, flyttades fram till påskledighet, hanns inte med utan lades på sommarens planering för regniga dagar och så fortsatte det utan att någon fotobok skapades men att det dåliga samvetet ökade och att fler tillfällen att göra fotoböcker av skapades genom resor och andra minnesvärda upplevelser. Tillslut bestämde jag mig för ca 1,5 år sedan att nu tar jag bort ”göra fotoböcker” från to-don och den dagen jag blir föräldraledig så tar jag tag i det projektet. Inom kort stundar min första föräldraledighet och jag hoppas då få tid till att skapa 3 fotoböcker. En för varje år som jag och Herr Minimalist varit tillsammans.

    Jag har just skrivit mitt årsbrev till mig själv samt håller på att sätta årens mål och visioner. Kommer nog skriva mer om det på bloggen framöver.

    Lycka till med fotoböckerna och övriga nyårsmål!

    • Det känns som att det är ett rätt vanligt nyårsmål. 🙂

      Jag har faktiskt varit duktig och gjort fotoböcker ända sedan innan jag och maken blev ihop, men mitt problem var när vi fick barn och bildantalet plötsligt svällde till orimligt många bilder (tidigare valde jag alltid de 50 bästa bilderna). Nu har jag efter lite jobb minskat bilderna till runt 100 st/år. Nu kvarstår bara frågan var jag ska beställa någonstans. Har du hunnit kolla på det så får du gärna tipsa.

  4. Jag är rätt usel på att hålla den typen av löften… Det som står högst upp på min lista är mina bonuskilon efter graviditeten. Och att äta mer vegetariskt.

    Det där med fotoböcker låter förvisso riktigt bra!

    • Äta mer vegetariskt är ett vanligt löfte tror jag. Tänkte du ha det som ett generellt grepp eller typ som ”köttfri” måndag? Vi köpte ”Mera vego” som bonusjulklapp till familjen (passade på när vi beställde bokpaket till barnen) och den är ett bra tips för att få vegoinspiration.

      • Jag tänkte mer allmänt – under långa perioder har jag varit nästan köttfri men min man är mer ”köttig” än jag och han lagar nästan all mat hemma. Så vi behöver styra upp mer 🙂

  5. Jag gjorde en 70×100 poster med vårt första år med 2 barn… Men den har inte blivit inramad än… Lite samma ”problem”.

    Är dålig på löften. Men då jag sprang ett mil-lopp och 5km-lopp förra året och håller på med kofta nu så tänkte jag att vi måste bli bättre på att skapa tid för bara mig och maken. Vi har redan haft barnvakt en gång i år!
    Vi ska också försöka flytta till ett större boende…

Kommentera

