En månad med brödbak

brod

Sedan vi gick på julledighet i familjen så har jag bakat vårt eget bröd, vilket är en månad sedan idag! Förutom att jag faktiskt tycker att det är roligt att baka från grunden så finns ju många fördelar, framför allt att vi nu får helt ekologiskt bröd (vilket är det som tidigare dragit ner vår procentsats för hur mycket ekologiskt vi köper eftersom vi tyckt att det ekologiska helt enkelt varit för dyrt och vi har ett bageri som bakat väldigt gott och prisvärt i närheten, men ej ekologiskt). Plus att det är väldigt ekonomiskt. Eftersom vi har en hushållsassistent så är det dessutom himla enkelt.

Från en kompis fick jag innan jul låna böckerna Enklare bröd och Surdegsbröd av Martin Johansson. Jag har framför allt bakat ur Enklare bröd eftersom mitt enda försök med surdeg inte var så bra att det motiverade det extra jobbet. Mina favoriter ur boken är hittills nattjästa solrosbullar, enkla ljusa brödet och valnötsbrödet som jag alternerat lite genom att skippa honung och solrosfrön i bullarna samt att baka med dinkel istället vetemjöl.

Eftersom barnen tyckte att brödet blev så himla gott (framför allt solrosbullarna) så har det gått åt lite mer bröd än vanligt och några gånger har det blivit lite kris att nu måste jag baka om vi ska ha bröd imorgon! Då har det nattjästa brödet varit väldigt smidigt. Istället för att låta det jäsa på natten har jag satt en deg på morgonen (med hushållsassistenten tar det bara fem minuter), låtit den jäsa över dagen och sedan bakat av bröden när jag kommit hem från jobbet. Ett lyft blev också när jag använde ett presentkort och köpte en till bunke till hushållsassistenten vilket gör att jag nu kan sätta två degar samtidigt. På så sätt behöver jag inte baka lika ofta vilket känns mer hållbart i längden.

Min förhoppning är att kunna fortsätta i samma takt och baka allt hushållets bröd i fortsättningen också. Jag hade en fundering om att låta det bli en av mina nyårsambitioner men kände att det var lite för stort att ha ett mål som innefattade ett ”måste” för hela året. Det kommer nog att bli dipperioder när det blir köpebröd men jag hoppas att motivationen håller i sig och att jag fortfarande bakar vårt bröd när 2015 går mot sitt slut.

7 reaktioner på ”En månad med brödbak

  1. Jag (Fru Minimalist) är uppväxt med i princip enbart hembakat bröd. Jag vaknade av ljudet av hushållsassistenten i kombination med doften av nygräddat bröd om lördagsmorgnarna. 🙂 Detta har gjort att jag alltid tyckt om att baka eget bröd, även om det gått i perioder vilken typ av bröd (scones, surdegsbröd, nattjästa bröd och fildegslimpor). Jag har alltid vågat experimentera vilt och bakar nu sällan utifrån ett recept utan att modifiera det något, ha i någon krydda jag gillar, tillsätta nötter, frön eller liknande.

    Det här nattjästa brödet var länge mitt favoritbröd från Martin Johansson, det kanske även finns med i någon av dina böcker och annars finns det här nedan. Jag brukar även riva i ett halvt äpple eller så och blanda olika dinkelmjöl, som sagt, jag bakar sällan rakt utifrån recept utan har de mest som hjälp med mängder och inspiration. 🙂
    http://paindemartin.blogspot.se/2009/12/god-jullovsfrukost.html

    Här blir det mycket fildegslimpor just nu då jag tycker det är så smidigt att baka samt man kan ha i lite vad som helst utifrån vad man har hemma, allt från diverse torkad frukt, nötter och frön till lingonsylt mm. Och som nu när jag går hemma ”i väntans tider” så har jag dessutom tiden och energin att baka och fylla frysen inför en period med mindre fritid. 😉

    • Vad kul att du bakar så mycket, det visste jag inte. Tidigare bakade jag också fildegslimpa då vi bodde i ett hus med gasugn och att baka i form var det enda som funkade. Så nu när jag kommit igång igen bakar jag helst ”lösa” bröd.

      Det nattjästa brödet som du länkar till är väldigt likt solrosbullarna som är en favorit här hemma. 🙂 Kul!

      • Blev så sugen och motiverad av ditt inlägg att baka så ska ta och baka ett nattjäst bröd ikväll, tack för inspirationen! / Fru Minimalist

  2. Härligt med hembakat bröd! Jag tycker det är svårt att få brödet att hålla sig mer än en dag så det där med att baka mycket bröd är svårt tycker jag, det är också väldigt besvärligt att frysa in eftersom vi har en halv frys. Hur mkt bakar du? Alltså, bakar du varje dag?
    Vi har som regel endast bröd till frukost på helgerna. Barnen äter frukost på förskolan tis-ons-tors (där är det ju hembakat också som tur är!) så bröd till helgen är det enda som går åt. Jag har gjort fildegslimpor eftersom jag är en idiot i köket och det är så sjukt enkelt och håller sig mjukt och färskt upp till en vecka men oftast blir det köpebröd. Har också ambitionen att försöka komma förbi det och försöker hitta kalljästa brödalternativ som man kan sätta på fredagkväll och baka ut lördag morgon.

    MEN nu till min fråga: hur gör du? Bakar du typ varje dag, verkar ju himla arbetssamt i mina ögon haha. Hur håller du brödet färskt och mjukt?
    Jag har tänkt sy brödpåsar av avlagda linnékökshanddukar men det har jag å andra sidan tänkt i typ 5 års tid nu så vi får väl se om det nånsin blir verklighet 😛

    • Jag bakar inte varje dag. Som det ser ut just nu så bakar jag 1 omgång (ibland en dubbel) någon gång i veckan och att jag sätter en dubbel deg på helgen. Dvs det blir tre-fyra bröd eller motsvarande i småbullar och det är ungefär vår veckoranson.

      Oftast bakar jag nattjästa bullar/frallor som jag fryser in och tar fram lite i taget, vilket gör att brödet håller sig färskt. När jag bakar i veckan låter jag oftast brödet inte nattjäsa utan sätter en deg på morgonen innan jag drar till jobbet och bakar sedan ut den på kvällen. Med hushållsassistenten tar det mindre än fem minuter av min morgontid.

      Jag sydde faktiskt brödpåsar av just linnehanddukar men de blev rätt ”fula” efter ett tag och det gick inte bort i tvätten. (Tror att det var för att jag den perioden bakade bröd som hade en del olja i sig.) Nu virar jag oftast bara in bröden i en handduk. Om jag har fryst in dem så tar jag fram dem i fryspåsarna (ja, vi har plastpåsar även i vårt hem, men vi försöker att återvända dem många gånger för att minska på plastinköpten).

Kommentera

