Fyraåringens ”nya” dockskåp

dockskap_1

Vi har ju firat fyraåringens födelsedag nu i veckan/helgen och jag tänkte passa på att visa vad vi gav henne i present.

När jag fyllde fyra fick jag ett dockskåp som min farfar hade gjort och detta fick nu gå vidare till E. Gissa om hon blev glad? Nästan lika glad blev jag eftersom jag minns min kärlek till detta fina dockskåp och bara känslan av att det som min fina farfar gjort nu leks med av en generation till är obeskrivlig. När det gäller sparade prylar sedan min barndom har jag ibland känt att vi har haft lite mycket av den varan, men det här dockskåpet är verkligen en klockren ”sparagrej”.

De flesta möblerna och småsakerna fanns kvar sedan jag var liten, men några valde vi att byta ut. De små plastdockorna kändes inte särskilt fräscha efter trettio år på vinden på lantstället och vad det är för plast vill jag knappt ens veta, och när vi bytte ut dem så bytte vi även ut köksmöblemanget. De nya dockorna var nämligen ett par centimeter större och då blev plötsligt köksstolarna väldigt små.

dockskap_2

När jag sökte efter nya dockskåpstillbehör letade jag efter sådana med så lite plast som möjligt. På TGR snubblade jag över dessa smådockor i trä för en väldigt billig penning. (Jag har sett att liknande finns hos t ex Rekolek.) Köksmöblemanget kommer från Melissa & Doug och innehåller endast ett par pytteplastdetaljer (den genomskinliga delen på ungsluckan och märkligt nog plåten inne i ugnen). Möblemanget är av modell större så jag kan tänkta mig att det inte passar i alla dockskåp, men det är precis lagom skala för att passa perfekt med dockorna. Jag kan även tänka mig att det finns mer ekorekovarianter, men de är oftast av en annan stil och vi ville ha något som passade med mitt gamla möblemang.

Kommentera

