Vilka barnsaker ska sparas?

En fråga som vi inte riktigt ännu kommit till eftersom barnen fortfarande är så små, men som väcktes av det förra inlägget, är vad som egentligen ska sparas när barnen blir större.

Vi har lantställe med hyfsat stor vind och möjlighet att lagra saker, och min mamma har ställt mycket där från när vi var små. Även om jag rensat en hel del som vuxen är det många saker jag är väldigt glad för att hon sparat. Som dockskåpet som E nu fick när hon fyllde fyra, de små stolarna som barnen har i sitt rum, dockkläderna som funkar lika bra till barnens tygdockor som mina av plast, och böcker, pussel och spel som plockas fram både hemma och när vi är på lantstället. Det ger en extra roligt känsla eftersom det här är sakerna som jag lekte med när jag var liten som nu används en gång till.

Men som den minimalist som jag tycker att jag är tar det ändå lite emot att lagra saker i trettio år för att de förhoppningsvis ska användas av mina barnbarn. Då känns det mer resurseffektivt att sälja av sakerna och låta barnen köpa nya till sina barn. Fast inte lika roligt.

Hittills har jag inte kommit fram till någon bra strategi mer än att det som är hemgjort kommer att sparas, som dockskåpet min farfar gjort och dockkläder som mamma, moster mfl har stickat och sytt. Dessutom har vi en himla fin loppisfyndad träspis som någon helt klart har snickrat hemma även om jag inte vet vem, och den är jag himla sugen på att låta gå i arv liksom stolarna som kommer från min barndom. De böcker som är barnens favoriter lutar också att vi sparar. Kläder har jag sparat det som barnen hade på sig när de åkte hem från bb och några absoluta favoriter. (Sedan kanske jag ska nämnas att jag har en bror som är sju år yngre som inte ännu har egna barn så på det sättet är det självklart att spara det mesta som kommer från vår barndom till hans eventuella barn, men jag mitt resonemang här handlar även om till den generation som kommer efter det.)

Hur har du resonerat när det gäller att spara barnsaker? Vad lagras och vad skänks/säljs/slängs?

9 reaktioner på ”Vilka barnsaker ska sparas?

  1. Intressant fråga! Har inte hittat nåt bra svar… 🙂 Men vi har i alla fall sparat LITE kläder som barnen har i varsin låda och kan ta fram och titta på. Kläder som varit lite ”speciella” på ett eller annat sätt. Sedan har vi även sparat lite mer ”gedigna” leksaker från de var små. MEN vi är nu i en fas då barnen är 12 år och har kvar en massa saker i sina rum som de inte längre använder… Frågan är vad vi gör med de sakerna… Minimalisten i mig får lite lätt ångest av blotta tanken på att ta tag i den rensningen… Det är ju liksom inte ”bara” MINA saker…

    • Kan verkligen tänka mig att det är svårare att rensa ut för/tillsammans med större barn. Inser att jag har det ganska skönt nu som kan rensa lite som jag vill, i alla fall så länge som jag håller mig ifrån favoritsakerna.

  2. Mycket intressant frågeställning.
    Jag kommer nog dock inte spara mycket alls när vi är ”klara” med barn. Mina föräldrar hade sparat flera kartonger med bebiskläder från mig och mina syskon, dock ville jag inte ha några av plaggen (iaf inte de minsta storlekarna) till vår bebis då de inte alls var så smidiga och användarvänliga som dagens bodys etc. Och lite smått ofräscha efter drygt 25 år på vinden och ytterligare 5 år i systers förråd (hon ratade dem också för 5 år sedan när hon fick barn).

    Från Herr Minimalist har vi blivit lovade barnstolar av annorlunda med charmig modell med 40 år på nacken. Nu har jag dock börjat fundera över färgen som börjat lossna här och var på stolarna och undrar vad det kan vara för gifter i den och om vi ska behöva göra ett måleriprojekt för att våga använda dem. Vad tror du?

    Större saker som fina dockskåp och spis skulle jag möjligtvis kunna tänka mig att spara om det fanns plats.

    • Min mamma hade också sparat en del men precis som du så har vi inte använt något, många bebiskläder hade fläckar ifrån förvaringen och i stort sett allt stickat var tyvärr i akrylgarn. Jag tänker mig också att trikåtyger inte åldras särskilt bra för många plagg var också oformliga i modellen. Till skillnad från min mammas och mina gamla bomullsklänningar som fortfarande är fina och som jag kan tänka mig kommer att användas av dottern. (Vet med mig att det har sparats en riktig prinsessbakelse som jag verkligen älskade. Hua. Men jag får tänka det positiva i att den är tillverkad i bomullstyg med bomullsspetsar och inte i plasttyg och plasttryck.)

      Om färgen lossnat på stolarna kanske det är lika bra att göra ett måleriprojekt oavsett, för att få de finare och slippa färgflagor i barnrummet.

  3. Intressant. Min mamma sparade allt och det är jag tacksam över då jag alltid älskat de kläderna och längtade efter att klä min son i dem. Men de har inte legat i en garderob utan har använts av sju barn och nu har min lillasyster dem. Leksaker däremot förstördes i en översvämning och nu i efterhand är jag glad över det, kan köpa nytt och giftfritt istället. Min mans gamla handvirkade leksaker använder vi men inte dockorna eller nallarna.

    • Kläder som hela tiden använts är ju himla bra! Och då är det säkert av bra kvalitet och snitt.

      Jag har virkat lite till barnen och kom på nu att det vill jag nog spara också. Attans, kommer på mer och mer…

  4. Både mina föräldrar och min mormor hade sparat massor men nu när man vet mer (om plast och blyfärger och sånt) var det ganska mycket som vi slängde ut. Så de sakerna hade de ju på ett sätt kunnat göra sig av med när vi var färdiga med dem. Å andra sidan kanske det var bättre att de låg på deras vind i 20 år tills man kom på att de inte lämpade sig att leka med istället för att förgifta något annat barn på vägen? Fast de där andra barnen kanske bara köpte nya lika dåliga plastsaker?
    Ja, det är ju lite teoretiskt det där.

    Många saker är jag dock glad att de sparat. Och även om de säger att sakerna legat orörda i 20 år så vet jag allt många tillfällen när barn varit på besök som de lekts med under åren. Kanske är det inte bara för framtida generationer man sparar utan också för alla besökande barn? Så att det finns lite leksaker i huset att tillgå liksom. Fast då handlar det nog inte om så stora volymer…

    Vi har inte riktigt utarbetat någon plan för vad som ska sparas så jag ser fram emot att läsa om hur ni kommer fram till att ni ska göra 🙂

    • Det där du skriver om besökande barn är något jag också tänkt på. Vi har inga större förvaringsmöjligheter hemma utan de större saker som dockskåpet mm som vi kommer att spara kommer att ställas på lantstället. Men när barnen blir större har jag en tanke att spara några av sakerna som passar för flera åldrar och ha en liten ”leksaksväska” när barn kommer på besök. Vet ju att våra barn uppskattar sådant när vi kommer på besök till andra som inte har barn men som ändå har lite barngrejer undanstoppade. Kan tänka mig att lite trädjur, bilar, servisen och lite leksaksmat skulle kunna passa i en sådan låda t ex.

      • En lekväska låter som en bra idé! Innan vi hade vårt hjärtegryn och alla hans mängder leksaker hade vi en liten samling leksaker i en gammal fin jäslåda. Den var väldigt poplär bland alla besökande barn, precis lagom mängd och dessutom snygg att se på.

Kommentera

