Stuvat undan vintern

Nu är det snart maj och visst känns det väl dags att stuva undan vintern nu?! I helgen har jag tvättat overaller och fodrade regnställ (den enda gången jag tvättar dessa pga fleecen), rengjort skor och fodrade stövlar. Stövlarna ger jag en omgång med en silikonsvamp som jag fick när jag köpte stövlar till mig själv, skinnskorna smörjer jag med Kavats ekovax. Dessa packas sedan ner i lådor i källaren, skorna har jag sytt särskilda skopåsar för som jag märkt med respektive storlek för att hålla mer odning i skolådan. Påsarna är sydda i ett ”papperstyg” som låg som skydd när vi beställde nya madrasser. De är något transparanta vilket gör att det går att se igenom vilka skor som ligger i påsen.

Förutom att det känns som att kläderna och skorna håller längre om får en omgång omvårdnad då och då så är det mycket trevligare att plocka fram rena och fina saker ur undanstuvatlådan. För hur härligt det än är med vår och sommar så blir det ju vinter igen…

3 reaktioner på ”Stuvat undan vintern

  1. Tack för påminnelsen..! Behöver tvätta igenom våra vinterjackor här hemma – något som tar emot lite på något sätt. Bara att göra antar jag 😉 Att vårda sina kläder och skor är ju minst lika viktigt som att köpa ”rätt” från början. För vårdar man inte dem rätt blir de ju till att köpa nytt mycket fortare…
    /Annie

  2. Kul idé med hemmasydda påsar till skorna! Skulle gärna se en bild på dem. 🙂
    Vi kör med skolådor från Ikea. Det är åtminstone enkelt att stapla dem på varandra i skoskåpet samt de har en genomskinklig ”lucka” så man ser vilka skor som ligger där i.

    Det finns ju flera aspekter med att ta hand om kläderna, inte minst att du sparar pengar. Har du köpt bra och väl utvalda grejer från början så vill du ju kunna ha dem länge. Herr Minimalist har skrivit lite kring detta med att underhålla exempelvis skor här:
    http://minimalisterna.se/underhalla-och-reparera-prylar/

    Trevlig kväll!

    // Fru Minimalist

    • Till våra egna skor har vi skolådor i garderoben. Vanliga skokartonger som jag klätt med omslagspapper och satt ett foto på skorna utanpå. Men till barnskorna… Jag sparade först skorna i små skolådor i en flyttlåda, men skor för alla säsongen för fyra-fem storlekar tar väldigt stor plats (förutom de storlekar som barnen använder nu så förvarar vi ju de skor som storasyster vuxit ur i lådan plus att jag köpt på mig nästa storlek till henne på rea eller loppis). Just nu är det på vippen att alla skor få plats i en flyttlåda!

      Jag fotade skopåsarna på Instagram. Följ mig gärna där också, är lite bättre på att uppdatera där än här.

Kommentera

