Min inventeringsmodell för barnkläder

barnklader

Hur vi gör med barnkläder är något som jag ofta får frågor om och det är ju högst aktuellt nu inför en ny säsong. Jag försöker att köpa det mesta av barnens kläder begagande och allra bäst fynd görs på loppisarna, som oftast är samlade under sommarhalvåret och då krävs en del planering. Ibland behöver jag komplettera med något i nuvarande storlek, men allra oftast kollar jag på plagg i en eller två storlekar större än vad storasyster har idag och försöker att täcka behovet innan det uppstår. (För lillebror finns redan det mesta efter storasyster.)

Jag förvarar kläder i större storlek i källaren i en ”växalåda”. För att kunna hålla en överblick över vad vi har där i så har jag skapat ett exceldokument för lådan. Här har jag gjort en förteckning över alla de typer av kläder som barnen använder, uppdelat på säsong, och färgmarkerat om vi täckt behovet för nästa storlek. (Grön betyder att vi har alla kläder vi behöver och rött att det är något som saknas).  För plagg som behövs fler av samma sort, t ex tröjor, så har jag fyllt i hur många vi har.

I en kolumn har jag fyllt i vad jag anser vara hur många plagg vi behöver. Då är det inräknat att vi har ca 2-3 stycken av tröjor, byxor, strumpor och underkläder som extrakläder på förskolan (dock behöver vi inte ha extra ytterkläder och stövlar). Att uppskatta antal är himla svårt men jag tror att jag är ganska nära med siffrorna ovan även om vi nog kan ta bort ett plagg här och där. Jag har även ett kommentarsfält, som framför allt används om det är något vi saknar. För lillebrors legginspost ovan så har jag till exempel sett att de leggings vi har är mönstrade, så då vore det bra att kompletterna med enfärgade.

Än så länge så innefattar dokumentet endast nästa storlek för barnen men eftersom jag har börjat köpa kläder även i storleken större till storasyster (när jag gör fynd på loppis) så har jag funderat på att även inkludera flera storlekar. Att även ha storlekarna mellan barnen vore också bra i de fåtal fall som vi saknar plagg till lillebror för det kommer oftast som en överraskning eftersom vi tror att vi redan har allt.

Inför loppisar så försöker jag att kolla i dokumentet och skriva upp vad det är vi behöver. Innan jag gjorde det upptäckte jag att jag köpte alldeles för mycket av vissa plaggtyper (läs långärmade tröjor) medan vi fortfarande saknade annat. På loppis är ju det mesta himla billigt och det finns mycket fint så det gäller verkligen att hålla i listan för att jag inte ska förköpa mig.

Någon annan som har bra tips för att organisera barnkläder?

Och ps. bilden ovan är endast en skärmdump av dokumentet så hela listan syns inte…

ps2. Som en parantes kan jag berätta att inför att storasyster föddes så hade jag ett liknande dokument som omfattade kläder i strl 50-86, mycket välbehövligt eftersom jag satsade på att köpa allt för första året på loppis.

21 reaktioner på ”Min inventeringsmodell för barnkläder

  1. Det där verkar ju vara att jättebra system! Jag har försökt med ett excelark för växalådan men alltid gett upp när det blev för komplicerat. Tror jag har försökt ha med för mycket detaljer. Kanske gör ett nytt försök på ditt sätt 🙂
    Just nu har vi växalådan i min garderob vilket ju funkar eftersom vi inte har så mycket i den men skulle gärna göra som du och ligga steget före lite mer.
    Har dina barn börjat ha åsikter om hur kläderna ska se ut än? Hur parerar du för det när du handlar utan dem?

    • Än så länge är det bara storasyster som haft åsikter, men jag gissar på att det kommer snart för lillebror också. Dock har det dock varit ganska milt och jag brukar försöka att anpassa mig till önskemålen när jag handlar. Oftast finns det ju ett hyfsat utbud på loppis och ligger jag steget före så har jag oftast gott om tid så det gör inget om jag väljer bort kläder. Jag minns till exempel en period när storasyster skulle ha klänning med fickor, och då höll jag utkik efter det och valde bort klänningar utan fickor. Sedan är det svårt att veta på förhand ändå tycker jag. Vissa kläder har helt otippat blivit favoriter, medan klänningen hon själv fick välja på MiniRodinirean inte alls använts så mycket som jag trodde.

      Sedan har storasyster ändå rätt varierad stil (även om klänning är favoriten) så det är sällan hon protesterar att hon inte gillar saker alls. Men hjälp, det kanske ändras om ett par år.

  2. Tycker att det är svårt att veta vad man gör sedan med kläderna. När allt är urvuxet men ändå för fint att skicka i klädinsamling. Provade Tradera en gång men Gud så mycket tjafs om porto det kunde bli när man sålt något för typ 5 spänn. Men kanske ger det en till chans. Helst vill jag ju bli av med alla urvuxna på en och samma gång.

    • Ja det tar ju lite tid att bli av med grejerna också om en inte bara vill skänka bort dem.

      På Tradera har jag bara sålt som jag vet går för hyfsat med pengar, annars känns det inte värt det att fixa med aktioner, packa och posta. I år har jag flera kompisar som har yngre barn som varit ute efter just sånt som jag sålt (skalkläder, ullställ, fina pop-set mm) så jag har sålt en del på det sättet och det har knappt blivit något över till Tradera. Det kan kännas lite jobbigt ibland att sälja istället för att ge bort, men jag har ändå gett ok priser jag ser det som en fördel för dem också att slippa bevaka auktioner på Tradera plus att jag är väldigt noga med skicket så de får ju bra grejer.
      Desstuom har jag sålt i vår lokala köp- och säljgrupp på Facebook. Det är himla skönt att slippa skicka så där säljer jag hellre till lägre pris, men 5-10 krs kläder orkar jag inte mecka med där heller eftersom det ska fotas och bokas hämttider så sånt har jag
      tänkt försöka sälja på en loppis senare i höst eller i vår.

      Det finns inget köp- och säljforum där du bor, eller någon lokal loppis?

  3. Det verkar väldigt smidigt. Här gör jag ständiga listor förhand, men jag borde nog ta efter dig och skapa ett dokument. Det är lätthänt att man faller för frestelsen att köpa någonting som ser fint ut när man är på loppis, men som inte alls är nödvändigt.

      • Absolut. Jag har faktiskt börjat sätta ihop en lista ikväll. Försökt fundera över behoven. En del har vi alldeles för mycket av, annat är jämnt slut i garderoben. Får klura lite på behoven. Det skiljer sig ju också åt mellan de olika barnen, beroende av deras åldrar. Jag kikar på din som utgångspunkt!

  4. Så himla smart!! Måste göra en egen! Jag är förstagångsförälder och vi har precis passerat ett år här. Vilket himla mek det varit med kläder och prylar. Har ju liksom inte haft en aning om vad ett barn behöver och hur mycket av varje osv så har inte blivit så bra planerat tyvärr. Sitter här och suktar efter resten av listan som inte syns… Känner mig hemskt oartig men undrar om du skulle kunna lägga ut resten också (eller mejla om du inte vill lägga ut det offentligt). Skulle vara en otrolig hjälp för mig att planera framöver 🙏🏼

    • Haha, jag visste inte att det skulle finnas ett sånt intresse för själva listan. 🙂 Det är bara 4-5 rader som inte syns så det kommer en bild till.

  5. Å, jag hade gärna haft ett dokument med babykläder. Vi väntar vårt första barn nu och har köpt allt begagnat, men det är så svårt att veta hur mycket som behövs, och precis som du säger lätt att köpa för mycket. Tack och lov har vi tre välgörenhetsbutiker med bra utbud och låga priser inom gångavstånd så det ska nog lösa sig om vi saknar något! Du kan inte tänka dig att dela med dig av hela dokumentet för äldre barn? Jag förstår att behoven är väldigt individuella, men det vore bra att få ett hum om hur mycket kläder som barn behöver 🙂

  6. Kul att se hur gediget dokument du har skapat! Men det blir väl så när det är fler klädesplagg än första årets typ body, byxor och pyjamas 😉

    Jag försöker också hålla koll på vår dotters kläder i ett liknande dokument i Google Docs/Drive. Då har jag det dessutom alltid med mig ”i fickan” (mobilen).

    Jag har än så länge olika kolumner för olika storlekar, men i takt med att det blir fler storlekar samt många olika plagg att hålla koll på, och kanske till och med olika barn 😉 tror jag det blir uppdelning även i olika flikar. Typ strl 50-80 i en egen flik osv.

  7. ser riktigt strukturerat o praktiskt ut! Önskar jag skulle orka göra ngt liknande. Dessutom kul att du är tillbaka, saknat dina inlägg i sommar! Karin

  8. Vilken toppenbra lista du använder dig av. Jag brukar också försöka ligga en eller två storlekar framåt. Mina barn måste dock vara riktiga lortgrisar jämfört med dina & använder nog 2 uppsättningar kläder per barn och dag i snitt (när de är på förskolan har de sällan samma kläder när vi hämtar som när vi lämnar men hemma klarar de sig med ett ombyte…. undrar varför egentligen?). Vi har också fått en lista från förskolan med extrakläder som ska finnas på barnens hylla och bara där ska det ligga 3 par byxor, (under sommaren 2 par shorts & 2 byxor), 5 tröjor (2 kortärmade, 2 långärmade & en lite tjockare), 3 par underbyxor & 3 par strumpor. Jag ska nog ta en riktig funderare på ifall inte vi klarar oss med mindre kläder för vi har nog tre-fyra ggr så mycket av flertalet plagg (skäms lite). Alltid bra att få veta hur någon annan gör så kan man ifrågasätta sig själv lite. Kul att du är tillbaka från semesterledigheten, har saknat din blogg!

    /Linda

    • Oj vad mycket extrakläder ni behöver ha på förskolan! 5 tröjor! Å andra sidan verkar det ju som att det går åt mycket kläder på er förskola. Vi fyller på i ombyteslådan rätt sällan, det är mest om det skett någon kissolycka eller som när lillebror hällde ut nyponsoppa över hela sig. De är inte några ”renhetsungar” men av någon anledning så klarar de sig bra på förskolan, det är värre hemma…

  9. Så bra lista! Den ska jag kopiera av och komplettera med våra behov! Men hur är det med extrakläder i stil med regnbyxor och sånt på förskolan? Är imponerad av hur lite såna saker ni har, vi har dubbelt av allt och en uppsättning regnkläder/stövlar på förskolan. Inga problem egentligen för oss ekonomiskt eftersom vi köper allt begagnat (extra nöjd över mitt senaste fynd, en jättefin didriksson overall för under hundralappen) men det hade ju varit skönt med mindre kläder.

  10. Pingback: Nu startar loppissäsongen! – Ekomamma i stan

Kommentera

