Den saknade delen av listan

Barnklader_sommar

Mitt dokument för barnkläder var visst mer eftertraktat än vad jag hade trott. Här kommer en bild på det som inte kom med på bilden i förra inlägget, men jag har också uppdaterat föregående upplägg så att bilden där visar hela vår lista. Som ni ser var det dock inte särskilt mycket som saknades. Ett tag hade jag listat även ”sommarklänningar” här, men skillnaden mellan en kortärmad klänning som även funkar på vintern och en tunn somrig är ändå hårfin så jag samlade alla klänningar under ”hela året” istället.

Sedan är det ju såklart olika hur många plagg olika barn behöver av varje sort. Våra barn är klänningsungar så då räcker ett par shorts gott och väl, och vi har som sagt inte behövt extra regnkläder eller liknande på förskolan vilket jag vet att många andra behöver ha. Men det kan nog vara en bra bas för vilka typer av plagg som behövs, även om antalet kan variera.

7 reaktioner på ”Den saknade delen av listan

  1. Tack för fortsättningen! Här kämpar jag på med att inventera inför hösten och vintern. Jag trodde att vi hade det mesta, men inser att det är skralt med ytterkläder till samtliga tre barn, så det får nog bli några barnloppisbesök i höst i alla fall.

    • Ja, det bra med listan är ju att den minskar risken att missa något och behöva ”panikköpa” det senare. Hoppas att du hittar bra ytterkläder på loppis.

  2. Vilket bra upplägg! Jag vet att behovet ser olika ut för alla barn men du skulle inte vilja lägga ut hur era barns behov av varje plagg sett ut sen de föddes? Skulle vara till mycket hjälp 😀

    • Hade jag haft kvar listan hade jag gärna delat med mig av den, men jag råkade slänga den någongång när lillebror var bebis. Kanske finns någon annan här med mindre barn som gärna delar med sig av sina klädbehov?

    • Minimalisterna.se har skrivit om sina behov av kläder för bebis. Vår första bebis är fem månader och vi har behövt mer kläder än så. Dels så kräktes hon en hel del från början, och så tvättar vi bara ca en gång i veckan i tvättstugan. Från början har vi behövt ca 4 pyjamas, 7-10 bodys, 3 par byxor, 1 mjuk overall att använda som ytterplagg. Nu när hon kräks väldigt sällan så kan vi halvera antalet pyjamas och skulle klara oss på något färre bodys. Ska man köpa begagnat så är det skönt att göra det innan så att man slipper ta tid till att leta sen, men saknar min något så är det inte hela världen att behöva komplettera i efterhand. Jag har handlat i förväg de större storlekarna på rea, vilket nu har slutat med att vi har alldeles för många pyjamas då vårat behov ändrats med tiden. Inte lätt det här med planering 😉

      • Glömde även säga att vi hade en period när bajsblöjorna för det mesta gick igenom och ut på byxorna, då hade vi verkligen större behov ju kläder och byxor, det var under några veckor och annars har byxorna sällan blivit smutsiga. Det beror ju mycket på vilka tvättmöjligheter man har.

      • Åh vad bra!

        Jag tror också att behovet av bebiskläder är väldigt beroende på vad för typ av bebis det gäller. Vi hade blöjläckage nästan varje natt i början med storasyster minns jag nu, så det gick åt fruktansvärt mycket pyjamasar. Med en bebis är det ju också olika vilken årstid det är eftersom kläderna bara används ett par månader. När storasyster var bebis var det en fruktansvärt fin sommar så jag tror knappt vi använde byxor alls i strl 62. Nu när barnen är större räcker ju en storlek ungefär ett år så då är det både lättare att planera och att jämföra med andras listor kan jag tänka.

Kommentera

