Eco Cosmetics sollotion

eco_cosmetics_sollotion

Sollotion Eco Cosmetics Neutral, 100 ml, ca 179 kr, finns bl a här.

Vi har tidigare oftast använt Eco Cosmetics vanliga solkräm på sommaren, men när jag hittade deras sollotion till 50% i våras så beställde vi hem ett gäng. Skillnaden mot den vanliga solkrämen ska vara att lotionen är lättare att smörja ut, samt att den blåa serien är tänkt för känslig hy så den är oparfymerad men även fri från alkohol och essentiella oljor. Sollotionen är vattenfast och innehåller fysikaliska filter av titanoxid.

När det gäller krämigheten tycker jag inte att det är så stor skillnad, lotionen är fortfarande ganska tjock men jag tycker inte att det stör utan snarare att det är skönt att lagret inte blir för tunt på kroppen. Dessutom gör det produkten dryg då det är svårare att trycka ut alldeles för mycket. Lotionen ger en vit hinna, men den försvinner snabbt när krämen går in i huden. Den doftar svagt av just kräm.

Om jag jämför denna mot Eco Cosmetics vanliga kräm så föredrar jag den neutrala lotionen just för att den är fri från ytterligare ingredienser, och att den doftar mindre är inget minus för mig. Däremot föredrar jag tubformatet, pumpflaska är säkert mer hållbart och hygieniskt men ger en klumpigare förpackning som tar mer plats i resväskan (och är alltid ute efter att optimera packningen), plus att det är svårare att uppskatta hur mycket som är kvar. (Inför vår utlandsresa tog jag därför med två nya förpackningar istället för en och den vi hade öppnad hemma.) Dock funkar den fortfarande att ta med i handbagaget vilket är ett stort plus för mig som gärna reser med handbagage om jag kan.

Betyg: 4,5/5

 

Kommentera

