Jag testar kapselgarderob!

galge2

När Fru Minimalist för ett par veckor sedan skrev om att hon skulle testa konceptet kapselgarderob så tyckte jag att det var intressant, men kommenterade att jag inte skulle haka på. Jag vill visserligen ha en minimalistisk garderob, men tyckte att det funkade rätt bra utan att anpassa mig till ett koncept.

Efter att ha läst på mer och dessutom snöat in på diverse inspirerande bloggar så är jag dock villig att tänka om. Det verkar rätt kul att haka på ett koncept i alla fall. Jag har därför bestämt mig på att nu inför att jag byter sommargarderoben mot höstdito så blir det till en kapselvariant. Eftersom vi var på en sen sommarsemester så har jag sparat sommargarderoben men planen är att växla i helgen.

En kapselgarderob går ut på att man under en viss period begränsar sin garderob till ett visst antal plagg. Det finns en kapselvariant som heter Projekt 333 som går ut på att använda 33 plagg i tre månader. Efter tre månader görs en revision med möjlighet att byta ut plagg. Alla kapselvarianter jag sett innbär köpstopp under kapseltiden (vet dock inte hur det är om något essentiellt går sönder, som vinterskor), men många ger möjlighet att kompletteringsshoppa inför varje ny tremånadersperiod. Här finns en snygg infographic om hur en kapselgarderob funkar.

Vanligen brukar inte underkläder, träningskläder, myskläder och sovkläder ingå i garderoben. Strumpbyxor/leggings räknas som underkläder. Väskor, smycken och andra accesoarer verkar det vara lite olika om det ingår eller inte men de flesta jag sett har inte med det och jag har bestämt mig för att inte heller göra det.

Hur många plagg min garderob ska innehålla har jag inte ännu bestämt, men jag räknar med mellan 30 och 40 plagg. Exakt antal fastslår jag nog när jag plockar fram kläderna. Jag är också lite nervös för hur det funkar med tidsperioderna eftersom höst och vår kan vara väldigt korta i Sverige och vintern väldigt lång. Tre månader blir september-november vilket kan funka men jag är lite nojig att jag ska behöva vinterjacka och vinterkängor tidigare än december. Jag tror ändå jag satsar på att klara de tre månaderna.

Någon som testat kapselgarderob? Bästa tipsen?

Återkommer efter helgen med ett inlägg om hur garderoben ser ut!

7 reaktioner på ”Jag testar kapselgarderob!

  1. Det låter vågat att inte tillåta vinterskor och vinterjacka om det bli kallt. Går dem inte att prioritera in? Här skulle det inte vara några problem, för jag äger nog inte mer än 40 plagg, framförallt inte om man inte räknar med sommarkläderna.

    • Egentligen ja, för jag insåg i helgen att min kapselgarderob absolut inte kommer att bli så stor som 40 plagg, snarare 30. Samtidigt känns det som att det är på sluttampen som jag skulle använda dem och jag har höstkängor och en fodrad höstkappa som jag har för mig räckte ganska långt förra hösten. Plus att jag behöver köpa nya vinterkängor så än så länge har jag inga…

      • Höstkängor kommer ju förhoppningsvis att räcka, liksom höstkappa. Annars har du ju en anledning att stanna inne om det blir kallt och ruggigt 😉

  2. Jag körde project 333 för några år sen och det var inte alls så svårt som jag trodde och då har jag ändå väldigt olika kläder på jobbet och privat pga dresscode på jobbet. Ny för tiden kör jag nog omedvetet på kapselgarderob eftersom jag, precis som du verkar det som, faktiskt inte har så mycket kläder.

  3. Jag håller på att bygga upp en kapselgarderob . För mig är det viktigt att ha en som fungerar året om. På Pinterest finns det hur mycket inspiration som helst, jag har sökt på capsule wardrobe all year.
    Jag har inte heller några vinterskor. Förrförra året kom det rejält med snö och trots att jag jobbar delvis utomhus klarade jag mig fint med ett par gummistövlar och ullstrumpor.

    • Vad kul! Skriver du något om det på din blogg? När jag tänkte att jag inte skulle haka på kapselgarderob förut så tänkte jag mer att jag ville ha en minimalistisk garderob utan att dela upp i årstider, men nu när jag har gjort det så blev jag rätt nöjd ändå.

      Jag måste ha vinterskor (tror jag i alla fall), jag är rejält frusen just om fötterna och har verkligen älskat mina tjocka höga curlingkängor tills de förra året blev mer och mer utslitna och nu har jag bestämt att det får bli ett par nya i år.

Kommentera

