Sy gosedjursvetekudde till barn

vetepasar_1

Nu när det blivit lite kallare hemma har jag plockat fram min vetekudde att ha i sängen om kvällarna. Tror ni att jag fick ha den ifred? ”Jag vill ha värmepåsen!” ropar storasyster från sovrummet när det är dags att gå och lägga sig och sedan bråkar hon och lillebror om vem som ska få hålla den.

Bästa sättet att få ha min vetekudde för mig själv, och skapa god nattningsro, är att sy egna (och finare) till dem.

Till två vetekuddar behövde jag två påsar helt vete (Saltå Kvarns ekologiska), en bit bomullstyg (ca 40×50 cm) och en större bit gosigt tyg (ca 50×120 cm). Som gosigt yttertyg valde jag ekologisk bomullsteddy från Sonjas Textilatelje. Till lillebror sydde jag en kanin och storasyster valde själv en katt. Fodralen har omlottbaksida och är avtagbara (och tvättbara). De ska inte värmas i mikron tillsammans med vetepåsen.

vetepasar_vetet

Jag inspirerades av detta blogginlägg med en tydlig och bra beskrivning för att sy en barnvetekudde. Då jag inte riktigt orkar göra en tydlig beskrivning av syprocessen så rekommenderar jag att läsa här istället.

Så här ser delarna till mina gosedjursfodral ut. Allt smådelar ska så klart vara två av (utom att det är ett kaninöra och ett kattöra på bilden beroende på vilken variant som ska göras). Den stora delen har en vikning på den övre halvan. Denna vek jag och fick då en mindre rektangel. Denna klippte jag ut i två exemplar, det är delarna till omlottbaksidan.

vetepasar_delar

Jag blev himla nöjd. De var lätta att sy (det tog mig cirka två och en halv timme för bägge) och de blev himla fina! Och viktigast såklart- barnen blev väldigt glada över sina varma gosedjur. När jag tittade till barnen i natt så låg lillebror fortfarande med sin kanin under armen vilket får sägas är ett gott betyg.

 

 

En reaktion på ”Sy gosedjursvetekudde till barn

  1. Pingback: Sy ekologiska gosedjur – Ekomamma i stan

Kommentera

