Sy egna kuddar med naturmaterial

kapok

Just nu har vi många förflyttningar mellan sängarna i det ekomammaska hemmet, och för att slippa bära med sig kuddar varje gång så bestämde jag att vi behövde fler kuddar. Det är också bra att ha extra om vi får övernattande gäster.

När vi nu köper något nytt vill jag självklart göra ett bättre val, men det är inte lätt att hitta bra bäddsaker för en plastbantare som vill undvika polyester och annan syntetfyllning. Ett alternativ är dunkuddar, men jag har förstått att dessa inte rekommenderas till barn. Jag tittade också på ullkuddar, men i och med att dessa inte kan tvättas varmare än 30 grader känns det inte helt opimalt för oss som småbarnsfamilj med allt vad det innebär av kissolyckor och eventuella magsjukor.

För inte så länge sen upptäckte jag kapok, som är ett bomullsmaterial för stoppning. Fördelen med kapok är att det kan tvättas i 60 grader, och att det är bättre för miljön än vanlig bomull. Kapok sägs också vara bra för allergiker då det finns ett naturligt ämne runt fibrerna som sägs hålla kvalster och bakterier borta. Tyvärr är marknaden för kapokprodukter inte så stor ännu, i alla fall inte i Sverige. Jag har tidigare beställt kapokprodukter från Danmark, men det verkar som att de har andra mått för kuddar. Den enda svenska kapokkudden jag kunde hitta kostade 850 kr, vilket kändes lite saftigt, särskilt som vi behövde 2-3 stycken.

Jag bestämde mig då för att sy egna kuddar! Jag beställde lös kapok från Babynature.dk*, och använde bomullstyg jag ändå hade hemma (ett tips är att slakta ett gammalt spjälsängslakan eller liknande). Kostnaden för en kudde blev på så sätt cirka 150 kronor vilket känns som ett bra pris. Det tog mig cirka en timme att sy en kudde, men då bestod den mesta tiden av att stoppa kudden med kapok, vilket jag gjorde samtidigt som vi tittade på film. Jag blev supernöjd med resultatet. Kuddarna är lagom mjuka och sköna att sova på. Värt att veta är att kapok kan lukta lite ”ladugård”i början men att doften försvinner efter ett tag.

*500 g kapok är lagom för en kudde.

15 reaktioner på ”Sy egna kuddar med naturmaterial

  1. Oj! Varför inte dun till barn? Vi har nästan bara dunkuddar och täcken och jag tänkte att det var bra just pga naturmaterial…

    • Borde ju tagit reda på varför innan jag sprider det vidare…men har läst någonstans att det är pga allergirisk. Å andra sidan kör jag nog ändå hellre på dun än har massa plastmaterial i sängen, men vi är också en hyfsat allergifri släkt.

  2. Kära Jenny!
    Jag tycker så mycket om din blogg. Har fått många bra tips från dig på allt möjligt. Just nu håller jag på att fixa en kemikaliefri säng åt min 5 månader gamla dotter. Det mesta blir i eko lammull, men jag har köpt bomullstäcken som du tipsade om till bäddmadrass. Har du provat att tvätta dem ännu? Har du provat att tvätta kapok? Du får gärna tipsa om loppisar som hålls runt om i Stockholm. Hade gärna kommit och handlat av dig nu i höstas när du sålde.

    Hälsningar
    Jenny

    • Vad roligt att du gillar bloggen!

      Bomullstäckena har vi tvättat många gånger. Tycker inte att de påverkas särskilt mycket av tvätt. Kapoken som jag sytt kuddar av har jag inte tvättat. Däremot har vi en bäddmadrass i kapok till vår dubbelsäng och den har vi tvättat. Den tycker vi inte klarat tvätten så bra då den krympte en del. Men kuddarna tror jag kommer att klara sig bättre då det endast är själva fyllningen som är kapok och yttertyget är redan tvättat bomullstyg.

      Ska komma ihåg att tipsa om loppisar!

      • Hej igen och tack för ditt svar!

        Tvättade du bomullstäckena i 60 grader och torktumlade dem sen på låg temperatur? Vilket tvättmedel använde du?
        Mitt bomullstäcke blev helt förstört när jag tvättade det. Bomullen klumpade ihop sig i rutorna och täcket krympte rejält. Jag reklamerade det till Jysk som blev väldigt förvånade.

        Hälsningar Jenny

  3. Hej Jag skulle gärna vilja sy egna kuddar av kapok. Men hur gjorde du när du beställde lös kapok från den danska sidan du nämnde? På grund av svenskt postnummer kan jag inte beställa. Tacksam för svar. / Lovisa

  4. Hej!
    Vilket bra tips!! Hittade kapuk på etsy så jag tänkte shoppa. Tror du man kan sy en kudde av ett Kuddfodral? Borde gå va? Är inte så syvan nämligen.

    Vänligen
    Karin

    • Ja, om du vill minska på syendet så kan du sy av vad som helst som är ”påsformat” egentligen, bara det är rätt mått så att det passar i ett örngott (brukar vara 50×60 cm).

  5. Är kapok helt giftfri? Är denna från Danmark ekologisk? Tänkte sy några kuddar och även dockor 🙂

    • Jag tycker att det generellt är vanskligt att svara på frågor om produkter är helt giftfria, jag känner inte att jag skulle behöva se tillverkningen själv för att kunna lova det.

      Butiken jag länkar till säger sig vara 100% ekologisk, så jag har förutsatt att denna kapok är det, men rekommenderar dig att skriva till dem och fråga om du vill dubbelkolla. De brukar svara snabbt!

      Kul att du tänkte sy i kapok, är väldigt nöjd med det jag sytt.

  6. Hej.
    Fint tips om sidan, då jag tycke den ändå var ganska billig i jämförelse. Hur mycket, på ett ungefär, stoppade du dina kuddar med? Tack för svar.

Kommentera

