Jag hakar på ”Nyttiga November”

Händelsevis skrev för ett par dagar sedan om utmaningen ”Nyttiga November”. En månad som är en utmaning att leva lite nyttigare och ta tag i sina osunda vanor. Eftersom vi haft en höst som hittills bestått av en nästan konstant sjukdomsperiod för antingen barnen eller mig själv så har nyttighet inte varit något som prioriterats. Snarare har det blivit nära på noll träning och mycket glass för att trösta mitt långvariga halsonda. Nu är vi dock friska hela gänget och det är bra tajmning för en nystart!

Under november är mina ambitioner att hålla nere på sockret (absolut inget under veckan och endast liten mängd under helgen), samt att träna två till tre gånger i veckan. Min plan är att komma igång med lunchträning då jag tycker att att det är lättare att få till än att träna efter jobbet. Jag började jobba 90% i september och upptäckte förra veckan att jag med det schema jag har lagt upp faktiskt jobbar för många timmar så då blir lunchträning perfekt.

Någon som vill haka på?

Uppdatering: Jag glömde visst en viktig punkt i min Nyttiga november – jag ska se till att lägga mig i tid så att jag får sova ordentligt.

10 reaktioner på ”Jag hakar på ”Nyttiga November”

    • Jag förstod när jag pratade med en kollega att lunchträning av de flesta räknas just som att man just tränar på lunchen och sedan kanske man äter något vid skrivbordet. Som jag skrev i inlägget så upptäckte jag nyligen att jag med mina arbetstider jobbar lite för mycket (jobbar inte heltid) men istället för att korta mina dagar så har jag planerat om så att jag jobbar samma tider men tar den extra tiden till långlunch och både tränar och äter. (Men lunchen går rätt snabbt ändå när det är tomt i lunchrummet när jag kommer tillbaka från träningen.) För mig funkar det bra eftersom jag har lättare för att komma iväg på dagen än att stanna och träna på vägen hem, plus att det är en skön paus i arbetsdagen.

  1. Jag vill. Dock har jag alltid varit usel på att träna. Framförallt förstår jag inte när man skall hinna. På kvällarna tycker jag att det är fullt upp (med tre barn), och på dagarna är ju barnen hemma (eller på förskola, och då har jag ju inte rätt att träna). Jag antar att många utnyttjar barnpassning på gym, men det känns inte aktuellt för mig. Det får helt enkelt bli mycket utelek med barnen istället!

    Att äta nyttigt tycker jag är enklare (även om jag har svårt att släppa mina kvällsmackor).

    • Utelek med barnen är väl bra träning! 🙂 Jag yogar ibland med barnen här hemma, det blev visserligen sisådär när de ibland hellre vill klättra på mig än göra övningarna själva, men bättre än inget. Jag och maken turas annars om att träna. På helgförmiddagarna medan barnen fortfarande skrotar runt i pyjamas och leker kan vi turas om att ta en löprunda (vi bor väldigt nära ett bra springspår). Jag är oftast borta 20 min, maken lite längre. vi hämtar varannan dag, och de dagar då jag hämtar barnen brukar maken träna efter jobbet och det gjorde jag en dag i veckan tidigare, men nu har jag som sagt tänkt att lunchträna istället. (Ingen av oss jobbar 100% kan tilläggas.)

      • Det låter väldigt sunt. Här är vi föräldralediga, så vi borde egentligen hinna med det. Men det är fullt upp med jobb, pluggande och barnens aktiviteter. Maken får sin träningstid, eftersom han och de två stora barnen tränar tillsammans, på familjeträning, i den sport de alla tre håller på med. Det är ett bra och naturligt sett tycker jag. Själv hade jag hoppats på att få simskoletider i år, när maken är hemma, och kunde ta Lille, så att jag kunde simmat under tiden. Det gick dock inte. Här får man vara glad om man får någon simtid alls till barnen (tiderna släpptes i natt, och nu är de slut, på stadens alla simhallar och tider). Nu får jag nöja mig med vid att sitta vid sidan och leka med Lille.

  2. Jag tränade yoga på lunchen igår, vilket jag försöker varje vecka, och då pratade min instruktör om att njuta av november – kanske inte genom att hetsäta glass men genom att sänka kraven och tillåta sig varva ner med mörkret. Så hon var inte inne på nyttiga november, lite lustigt faktiskt. Själv är jag glad & stolt över att jag tränar 4 ggr/v men utan att ha hårda krav på hur jag i övrigt ska leva. Det är viktigt att hitta en balans där jag inte hackar på mig själv tex med kosten. Fast visst borde jag minska på sockret, men det är ju så tråkigt så det tar jag på sikt 😉 Men heja er som orkar!

    • Oj, 4 gånger i veckan!

      Jag tycker att det är viktigt att inte ha för höga krav, samtidigt vet jag att jag mår bättre av att hålla på mina sömntider och att detoxa från mitt sockerberoende. Men jag tror på att inte säga totalstopp utan att faktiskt hålla mig på någon slags ”good enough” nivå.

  3. Hej igen!

    Jag skrev en undran på ditt svar som jag fick av dig ang bomullstäckena från Jysk. Men du kanske inte såg det, så därför skriver jag det här också.

    Tvättade du bomullstäckena i 60 grader och torktumlade dem sen på låg temperatur? Vilket tvättmedel använde du?
    Mitt bomullstäcke blev helt förstört när jag tvättade det. Bomullen klumpade ihop sig i rutorna och täcket krympte rejält. Jag reklamerade det till Jysk som blev väldigt förvånade.

    Hälsningar Jenny

    • Nej, kollade nu men hittade ingen kommentar…Svarar här hur som helt. Ja, vi har tvättat dem på 60 grader och torktumlat dem efteråt och de har fortfarande helt ok. Visst att bomullen är lite mer klumpad i rutorna men inte så pass mycket att det stör och jag tycker inte att de har krympt alls. Vi använder vanligen Änglamarks tvättmedel.

  4. Pingback: Hur gick det med ”Nyttiga november”? | Ekomamma i stan

Kommentera

