Hur får vi tiden att räcka till?

Ibland när jag postar bilder på instagram eller skriver på bloggen om färdiga syprojekt, träningstillfällen eller brödbak med ungarna får jag frågan om hur jag hinner allt. Då kan jag ibland känna mig som en dålig förebild, en sån där som ger andra mammor stress för allt som ”alla andra verkar hinna”. Sanningen är att jag troligtvis inte hinner mer, vi har ju alla samma tid att tillgå, men jag och maken har valt och valt bort på ett sätt som passar oss och som oftast ger oss tid att i alla fall hinna med en del av det vi vill göra. Sedan kan vi också ofta känna att vi skulle vilja hinna mer (kanske framför allt ha mer tid med barnen), men vi har i alla fall en grund där det känns som att vardagen rullar på i okej takt.

Här är våra viktigaste faktorer för att få tiden att räcka så långt som möjligt:

  • Både jag och maken jobbar deltid och vi har dessutom nära till jobbet (15-20 minuters resväg).
  • Vi lämnar jobbet på jobbet. Det vill säga att när vi lämnar kontoret så stänger vi av jobbmobilerna och ägnar heller ingen tid åt att tänka på jobbet.
  • Våra barn har inga aktiviteter. Vi märker på kompisar som har äldre barn att barnens aktiviteter kan äta upp en stor del av helgen. Än så länge är det inget som barnen själva önskar, men vi får se framöver. Jag har dock funderingar på simskola för storasyster, men vi får se. Vet många som kombinerar just simskola med att den medföljande föräldern träningssimmar själv så det är ju ett alternativ.
  • Vi försöker få in våra umgängen i vår vardag. Min favorit är att bjuda över kompisar och deras familjer på middag, alla ska ju ändå äta. Det viktiga är att umgås så vi håller det ofta enkelt, ibland köper vi hämtmat tillsammans om vi inte hinner laga mat (om vi tillexempel ses en fredag).
  • Och det som egentligen kan är det allra viktigaste – vi väljer bort! Det gäller att inse att en inte kan göra allt och prioritera det en tycker är roligt. Jag gillar att baka, att sy och att läsa. Alltså lägger jag min lediga tid på det men väljer bort mycket annat. En sak som vi valt bort är vanlig tv. Ibland tittar maken och jag på playkanaler eller liknande men det blir oftast inte mer än maximalt tre timmar i veckan.

Hur har du gjort för att organisera din vardag för att frigöra mer tid? Kom gärna med fler tips!

14 reaktioner på ”Hur får vi tiden att räcka till?

  1. Kloka råd!
    Älskar vardagshänget över middagen men får sällan till det. Kanske ska det bli mitt nyårslöfte? Det är ju så mycket värt att hitta tid att träffa sina vänner 🙂

  2. För vår del, jobbar jag 80% oregelbundet i stan, där jag lämnar jobbet när jag slutar och mannen pendlar 3 h/dagen, men har ett flexibelt jobb (både på gott och ont). Inga aktiviteter för barnen ännu, avvaktar med det till våren. Vi kör alltid matsedel och veckohandlar. Det sparar mycket tid för oss genom att veta vad vi ska äta samt att allt finns hemma. Vi bor även i stan, dvs ingen tid till transport till jobb/föris eller skola. Daglig 10 minuterspromenad som är guld värd istället!

  3. Jag förundras över att vissa verkar tro att en del andra har mer tid, alla har ju samma. På makens arbetsplats är det många (de flesta andra är barnlösa) som är avundsjuka på att han just nu inte jobbar heltid. De verkar tro att bara för att man inte har barn måste man jobba heltid (på hans jobb verkar det inte vara några problem att få gå ner i tjänst).

    Själv har jag aldrig jobbat mer än 70%. För barnens del tar jag hellre lägre ekonomi, än föräldrar som är borta mycket.

    Jag håller med om att ju äldre barnen blir ju mer tid slukas av aktiviteter. Simskola känner vi är nödvändigt. Barnen har ytterligare en sport som de ägnar sig åt (men då är pappan med och tränar också). Mest tid går att hämta och lämna på skola/förskola – ca. 3 timmar om dagen. Då bor vi ändå nära båda, men bebis är för liten att vara med på cykel. Förskolan och skolan ligger också åt olika håll, och tiderna som våra barn får gå när jag är ”hemma” passar inte alls ihop.

    • Åh det där med hämtningar och lämningar när det är bebis + både skola och förskola har jag vänner som också tragglar med och det verkar körigt. Det är en sak som är positivt med att vi bara har två barn och tätt – vi kommer bara behöva hämta och lämna på två ställen under två år…puh.

      Vi gick på intensivsimskola i somras – en vecka där det var en timme varje dag. Jag tyckte det var bra och vi kommer att köra det i år igen om vi får plats, men funderar som sagt på simskola även under terminen för att öva mer. Eller så försöker jag bara gå till simhallen då och då med stora och träna henne själv.

      • Kommunen tycker dessutom att mellansonen skall gå på en annan skola än första sonen. Det innebär alltså att vi, om jag inte lyckas övertyga kommunen, kommer att behöva hämta på tre ställen! Vi kommer väl komma hem lagom till det är dags att sova 😉

        Sommarsimskola är bra. Det har vi också provat. Men för våra, ganska vattenrädda små, räcker det inte. Och nu tycker de att simskolan är så kul att det är värt det.

  4. Håller helt med. Man får välja men också välja bort. Just nu har jag valt att forska och då behöver jag jobba heltid. Målet är 40 timmar i veckan – dvs betydligt mindre än de flesta som forskar jobbar men jag har bestämt mig för att vara nöjd där. Och det är knappast alltid det blir ens 40h med tanke på VAB och annat som kommer emellan. Jag har valt bort föreningsengagemang och att baka/sylta/safta så mycket som jag annars gillar. Och så har vi valt att ha bil sedan ett år tillbaka för att jag nästan halverar restiden till jobbet och att barnen därmed får kortare förskoledagar (max 8-16.30 går de men ofta kortare och förskolan ligger bredvid vårt hus). Plus att vi oftare och enklare tar oss iväg på utflykter till natur och annat när vi är lediga har vi märkt. Den kostar förstås men vi valde ingen dyr bil, parkerar gratis på gatan och sparar in vissa andra reskostnader som vi annars haft med flyg/tåg/hyrbil t ex på sommaren för att åka till sommarstuga och föräldrar. Min vision är dock ett bilfritt liv men då behöver jag nog byta jobb först. I närområdet cyklar vi. Kul nu när stora barnet kan cykla själv. Sen bor vi inte lika stort eller långt utanför stan som många. Vi bor absolut inte trångt men har valt bort trädgård och stora ytor att städa. Varannan vecka betalar vi för tre timmar städning vilket är lyxigt men också sparar tid – för oj så mycket finare det blir när ett proffs gör det än om jag själv lägger tre timmar! Ungefär 1-2 ggr i veckan umgås vi med andra hela familjen, antingen vardagsmiddag eller något på helgen. Ungefär varsin kväll brukar jag och min sambo också vara iväg själva. Tyvärr blir det sällan att vi är iväg ihop men det kan vi bli bättre på att prioritera och fixa barnvakt osv.

    • Intressant att läsa om era val. Vi delar oss också lite under veckan – maken är borta två kvällar (då han tränar) och jag är borta en (jag läser franskakurs).

      Men jobbar din man också heltid? Jag jobbade heltid i våras och det funkade bra, men då jobbade maken 80% och hämtade/lämnade lite mer. Nu jobbar vi 90% var vilket känns rätt ultimat just nu.

      • Ja vi jobbar heltid båda två. På pappret. I praktiken är det nog snarare 90%. Vi har flexibla jobb båda två, kan jobba hemifrån och på kvällar vid behov. Ingen klockar egentligen exakta timmar vi är där. Vid resor och toppar samlar jag mycket flex dessutom. Och barnens pappa har en del kvällsmöten på Skype med USA så de dagarna lämnar han och jag hämtar förstås.

  5. Jadu. Jag tar hand om mig själv först och främst för mår inte jag bra så mår ingen bra. Det är väl steg 1. Äger ingen Tv eller dator för tillfället, och det frigör ännu mer tid. Sen jobbar jag deltid och ja det blir lägre inkomster men försöker kompensera genom att vara sparsam. Försöker att tänka att om det bara tar en minut att göra så blir det en minut mindre att lägga på storstädning. Diskar upp på en gång. Vi har en diskmaskin men den går sönder hela tiden. Att köpa en ny är väl det bästa nu, det skulle frigöra ännu mer tid. Jag älskar diskmaskinen för man kan använda den till mycket. Hyllplanen i kylen, diska barnets vattentåliga leksaker, ja allt som tål vatten och behöver en rengöring och får plats där i är. Tänker på att rensa ut med jämna mellanrum och skänka/slänga/sälja. Försöker även nedprioritera kraven på mig själv. Det behöver inte vara perfekt. Men gott nog istället. Senaste jag gjorde var att registrera mig på reklamfritt. Ju mindre skräp som kommer hit, desto mer tid att göra till annat än ta hand om återvinningen. Och så vidare.

    • Åh, diskmaskinen! Där vi bodde tidigare (till storasyster var 2,5 och lillebror ett halvår) hade vi ingen diskmaskin då det inte gick in en i köket (och vi ville/kunde inte bygga om eftersom det var en hyresrätt och vi letade ju större), och oj vad jag grämde mig över tiden det tog från min tid med barnen. Säkert en halvtimme till en timme varje dag av min föräldralediga tid stod jag och diskade!
      Tack för tipset om att diska hyllplanen i kylen, ska göra det nästa gång!

  6. Tänkvärt inlägg och jag håller med om att det handlar om att prioritera sin egen och ev. barns tid.
    Vi tittar på tv ca 1-3 timmar i veckan, oftast någon film eller en serie som vi båda följer, där spar vi nog mycket tid jämfört många andra.
    Både jag och Herr Minimalist gillar dock att träna och försöker få till 3-4 pass vardera per vecka om vi är friska etc. Det räknar jag inte med att kunna få till den dag vi behöver hämta/lämna på förskola och/eller har fler barn. Men så länge den ena av oss är hemma går det om man klämmer in ett morgonpass, ett lunchpass, ett kvällspass och ett helgpass.
    Sedan Herr Minimalist blev pappaledig i höstas har vi bjudit över en vän vi har som är singel på middag en kväll varannan vecka. Herr Minimalist har tid och lust att prova på nya maträtter var och varannan dag nu när inte jobbet tar energi, och vi får samtidigt tid för umgänge.

    Jag försöker ha en kväll i veckan när jag har ”skärmfrikväll” och inte ta den lätta vägen att välja en kväll när vi ändå är bortbjudna eller har middagsgäster, utan en mer ”vanlig” kväll. 🙂

    Det som kommer påverka oss mest är den dag vi väljer att flytta från vår 2a som har 100 meter till babysim/bvc/lekpark/centrum/öppna försolan/park/butiker/matbutiker/klädaffärer etc. Samt ca 20 minuter till jobbet. Längre ut till mer natur, barnvänligt område, men också länge till allt ovannämnda inkl jobbpendling på 45 min-1h. Då börjar det riktiga livspusslet! 🙂

    • Håller med om att ju större barnen (och ju fler) blir desto mer pussligt är det (och då har vi inte ens något skolbarn/aktivitetsbarn).
      När det gäller träning så har vi en springvagn som tar bägge barnen men nu när barnen hellre är aktiva själva än att sitta i vagn så är det inte lika lockande att ta med dem ut och springa. Däremot har jag flera kompisar med äldre barn som cyklar när föräldrarna springer och det verkar ju himla smidigt!

      Vi har inte lika höga träningsabitioner som er men tycker att vi fått till det bra på vår nivå. Maken tränar 3 pass i veckan – två kvällspass och ett helgpass, och jag två. Jag varierar mellan att träna två lunchpass, ett lunchpass och ett kvällspass eller ett lunchpass och ett helgpass beroende på hur veckan ser ut. Jag skulle kunna få till tre pass men hittills har det alltid varit något som kört ihop sig vid det där tredje passet (sjukdomar, lunchmöten, andra kvällsaktiviteter etc).

Kommentera

