Kapselgarderob höst 2015 i retrospektiv

kapsel

Nu närmar vi oss decembers intåg när min första kapselperiod är avslutad och en ny ska ta vid. Det här inlägget syftar till att blicka tillbaka på höstens garderob och se vad jag har lärt mig inför kommande kapselperioder.

Antalet plagg och fördelningen av olika plaggtyper

Generellt tycker jag att det funkat väldigt bra. Garderoben är ljus och luftig och det har varit lätt att få en överblick och att välja plagg på morgonen. Jag är nöjd med antalet plagg (31 st), men kan finslipa fördelningen. I min höstgarderob hade jag 9 toppar, 4 tjockare tröjor/koftor och 6 underdelar. Det blev snabbt ganska uppenbart att det var överdelarna som jag körde tvättmaskinen för och att tre av kjolarna användes flitigt medan två mest hängde på sin galge. En kofta låg oftare i lagningshögen än på sin galge så i praktiken hade jag bara tre tjockare tröjor (och en av dessa är lite tunnare så den använde jag bara i början av hösten) vilket jag ganska snabbt märkte är för lite för årstiden.

Egentligen hade jag rätt bra koll redan innan på vilka plagg som skulle användas ofta och vilka som i princip bara skulle användas när de andra var smutsiga. Dessa plagg kommer att gå mot att fasas ut ur garderoben.

Säsongsfördelningen

Jag klarade mig nästan hela vägen med höstgarderoben. När det var två veckor kvar kände jag mig nödgad att plocka fram vinterjackan, men skorna stoppade jag ner ett par sockar i och kunde på så sätt fortsätta att ha dem. Inför nästa år har jag funderat på om jag kanske skulle avsluta ”hösten” i mitten av november istället för att hålla mig till månadsskiftena.

Shoppingreglerna

Jag kom ganska snabbt fram till att det som övriga kapselgarderobiärer ofta kör med – att ha en shoppingperiod på två veckor inför varje ny kapsel – inte funkar särskilt bra för mig. Dels har vi en ganska tight smårbarnsvardag där det är svårt att hitta egentid generellt, dels vill jag kunna vara kräsen och inte köpa något för att jag behöver det NU, utan vänta på att jag snubblar över rätt plagg och gärna till en bra deal. Dock går ju detta kanske inte så bra ihop med kapseltänket eftersom tanken är ju att man inte ska komplettera garderoben under tiden så jag får nog fundera lite på det här.

Den här perioden fuskade jag med två saker. Jag hade innan kapselstarten sagt att jag behövde en ny höstkappa/jacka men inte hittat någon bra så att jag skulle avvakta med detta. Ett par veckor in i kapseln snubblade jag över den perfekta jackan – på rea. Den är dessutom lite varmare än min gamla jacka, så jag tror att jag klarade mig så länge utan att plocka fram vinterjackan på grund av detta. Dessutom fuskade jag med ett par fodrade höstskor. De dök upp i min lokala köp och säljgrupp och när jag provade dem så satt de perfekt. Jag rättfärdigar detta köp med att jag hade glömt att jag lagat mina höstkängor med gaffatejp.

Inför nästa kapsel inser jag att jag skulle behöva göra en hel del shopping eftersom jag inte har särskilt många plagg för årstiden i min undanställda låda. Ska jag hålla mig till kapselreglerna så ska jag shoppa dessa NU eller helst för minst en vecka sedan. Vi får se hur det blir med det… Inlägg om vinterns kapselgarderob kommer inom kort.

 

8 reaktioner på ”Kapselgarderob höst 2015 i retrospektiv

  1. Intressant att läsa om hur det gått med din kapsel!
    Jag håller med dig i mycket, särskilt om att det inte funkar så bra med en tvåveckors-shopping. Min garderob är tillräckligt välfylld även inför vintern, så jag behöver inte köpa något alls, men jag uppskattade min taktik att ha en plats ”ledig” i kapseln för oväntade tillskott. Under hösten i form av ett byte (sjal mot kofta med en kompis)
    Hoppas du kommer på något smart med shoppingen och hur man ska göra, jag vill gärna kopiera din idé om den verkar funka för mig med 😉

    • Min bästa tanke hittills gällande shoppingen (och som också blev det som jag tillämpade) var att innan bestämma vad jag skulle kompletta med och sedan lämna plats för det i kapseln. Och att det två ”shoppingveckorna” då mer handlar om att fundera om jag behöver kompletta garderoben och i så fall med vad.

  2. Jag satt i helgen och skrev om mina kapselgarderob och kommande vintergarderob, inlägget kommer upp på bloggen närmsta veckan.
    Det låter ungefär som vi har samma lärdomar, att det visst är väldigt skönt, gör det lätt att välja och gör garderoben luftig. Men samtidigt gäller det att man har rätt plagg för årstiden. När det blev minusgrader redan i november och vårt kontor hade problem med värmen så det var lager på lager som gällde, var det jobbigt att ha för få varma koftor och tröjor att ta på sig utanpå en skjorta eller en top. Eftersom jag dessutom sålt min vinterjacka genom Sellpy någon månad tidigare och inte köpt någon ny ännu var det inget alternativ att ”fuska” och ta fram vinterjackan tidigare. Nu är det i alla fall beställd, en jacka jag sneglade på redan förra året men då ville avvakta med pga högt pris mm, nu har jag suktat tillräckligt länga för att slå till. 🙂 Och jag kör shopping-tid under hela december för det funkar inte att trycka in det under två veckor för min del heller.
    Ska bli kul att se hur många plagg so byts ut från höst- till vintergarderoben! 🙂

  3. Jag tror att du är inne på något intressant med att identifiera behov snarare än att shoppa innan nästa kapselomgång. Om man har brist på koftor, men klarar sig hyggligt med de befintliga, går det ju att vänta till rean efter jul.

    • Ja, jag tror att jag gör mig själv en otjänst om jag skulle försöka rusa runt och leta efter den ultimata koftan inför den nya kapseln. I vårt samhälle idag tror jag att det är extremt ovanligt att en har sån klädkris att den behöver ett nytt plagg nu nu nu utan ofta kan inköpet nog vänta ett tag.

  4. Pingback: IN:UT Januari – Ekomamma i stan

Kommentera

