Hur gick det med ”Nyttiga november”?

I början av November bestämde jag mig för att haka på Händelsevis utmaning ”Nyttiga November”. Nu har november gått och jag tänkte summera hur det gick. Inte helt bra visade det sig.

Min plan var att äta mindre sött, träna mer och gå och lägga mig i tid då det tyvärr blivit lite väl sena kvällar för min småbarnsvardag.

Det som funkade bäst var att dra ner på sockret, det har inte varit några problem alls. Jag gjorde ett undantag på ”inget socker under veckan”-reglen när en kollega hade avskedsfika och så har jag ätit någon enstaka pepparkaka men det känns överkomligt.

Det som varit svårast är träningen. Jag åkt på en ny förkylning ganska direkt och har därför tagit det hyfsat lugnt och bara yogat några gånger. Inga 2-3 gånger i veckan alltså. Det känns så himla ledsamt, jag är så motiverad, men dessa ständiga förkylningar!

Sista punkten, att gå och lägga mig i tid, har funkat ok men jag måste fortsätta jobba på det för många kvällar blev det lite väl sent ändå. Även om jag oftast släcker kl 23, så är det bara en bra tid om barnen sover bra. En dålig natt skulle jag behöva lägga mig senast 22. (Och det är ju inte helt lätt att förutse om det blir en bra eller dålig natt.)

PS. Egentligen är det här med bra mat, träning och sömn något som jag vill ska ingå i min vardag, men det kändes ändå bra att delta i utmaningen som en slags nystart (även om det inte riktigt blev som jag hade tänkt).

5 reaktioner på ”Hur gick det med ”Nyttiga november”?

  1. Ett tips, träna färre gånger och inte lika hårt. Jag hade problem tidigare med toxic combo: träna hårt, stressa mycket, sova dåligt. Slog aldrig fel, blev alltid sjuk. Slutade med friidrott för sex år sedan av den anledningen. Nu har jag inte blivit sjuk på flera månader, trots att jag sover lite ibland. Men jag är mycket mer inkännande i dagsformen och anpassar belastningen därefter. Nu har jag ju en väldigt lätt livssituation som inneboende hos morsan (betalar för kostnadsökningar), jobbar inte och lever på besparingar, ingen familj och barn att ta hand om. Man från att vara förkyld var/varannan månad till att inte varit förkyld på ett halvår är ju en väsentlig förbättring. Framgångskonceptet är färre träningspass, inte lika hårda träningspass, anpassa belastning till dagsform, inte stressa så mycket i livet utan leva mer harmoniskt. Anar att allt detta är bra för immunsystemet. Sen har jag haft i princip vegansk kost, nästan bara eko, senaste fem månaderna också, med mycket grönsaker. Kanske också spelar in.

    • Vad skönt att du hittat nyckeln till ett friskt liv! Jag hade tidigare ett stressigt jobb och då var jag också oftare förkyld men det lugnade ner sig och då var jag också mer sällan sjuk så jag känner absolut igen det du skriver. Så jag tror att jag kanske helt enkelt är mer känslig för stress och sömnbrist, vilket inte är ultimat som småbarnsförälder.

      Mitt problem nu är nog att jag aldrig har en natt utan uppvak och ofta har en förkyld liten en som vill sova nära nära sin mamma. Jag hoppas på att min egen förkylningskvot ska minska när hans immunförsvar är tillräckligt uppbyggt så att det inte finns en förkylning av smittas av här hemma nästan hela tiden.

  2. Låter ju som du kom en bra bit på väg ändå! Ett tips för att hinna med träning är att ladda ner appen ”7 minute workout”, tror den kostar en tjuga men det är det värt. Man blir rejält trött och genomtränad på bara 7 minuter, kan ju va lättare att göra även som förkyld – bara att testa hemma och skippa nån övning som känns fel. Själv har jag tyvärr inte orkat med min träning sen jag blev gravid, känns trist, men springa när jag är en zombie går bara inte. Heja heja!

  3. Nyfiken på när du skriver ”inget socker”, är det sötsaker då eller allt som kan ha en del socker i sig. Nu kommer jag inte på nåt annat än typ sötad yoghurt som jag själv inte äter, men skulle det vara ”tillåtet”?
    Kämpa på! Förkylningar och förkylda barn kan få den mest motiverade att svacka 🙂 har också många uppvak just nu trots friska barn. Det är drömmar och kuddar och kaniner som ramlat ur sängen 😉

    • Jag tänkte nog mest på sötsaker, vi äter t ex inte sötad yoghurt. Däremot så har jag honung i teet varje morgon och det räknade ag inte in. 🙂 Oftast är jag inte så himla strikt när det kommer till sånt här, utan mer att jag vill komma bort från den dåliga vanan det kan bli när vi är sjuka och det samtidigt är extrapris på favoritglassen på vår närbutik…

      PS. Du hade nog inte kommenterat med den här mailadressen innan så då fastnade kommentaren för godkännande, det var därför som den inte syntes direkt.

Kommentera

