Tips under mellandagsrean

Så var det mellandagarna igen och de flesta affärer skriker ut sin rea. Jag blir tokig på konsumtionshysterin kopplat till rean samtidigt som det faktiskt är ett bra tillfälle att köpa upp bra ekologiska plagg till okej priser. Nedan har jag listat nå tips som jag brukar utgå ifrån för att hålla huvudet kallt när det kommer till reashopping.

  1. Utgå efter vad du har för behov. Jag har ett exceldokument där jag listat vad vi har i barnens växalådor och vad vi saknar och detta utgår jag från när det blir dags för rea.
  2. Det viktigaste är lära sig är när man ska låta bli att handla. Är det inte rätt så är det inte. Det är lätt att känna sig besviken när det man sett ut inte finns och vilja köpa något annat istället. Jag försöker tänka likadant som jag gör till min egen garderob – att barnen ska också bara ha favoriter i sin garderob. (Sedan är det ju inte säkert att mina och barnens favoriter är samma.) Min erfarenhet att det är bättre att komma hem med två plagg du verkligen ville ha, än tio halvdana plagg oavsett pris.
  3. Köp hellre något du verkligen vill ha till 20% än ett andrahandalternativ till 50%. Det kan kännas dumt ur ett ekonomiskt perspektiv men det kommer troligen att löna sig i längden att du valde det du verkligen ville ha.
  4. Samtidigt kan det löna sig att hålla koll på reanivån. Vissa butiker, t ex Polarn och Pyret, rear sina plagg i steg så att de startar på 30-50% för att någon vecka sedan sänka priserna ytterligare. Är det något som butiken har mycket av och som kanske inte är ett absolut måste för dig så kanske det kanske löna sig att ha is i magen. T ex inväntar jag nu ytterligare en reasänkning för att köpa underkläder i nästa storlek till storasyster. Vi har precis bytt storlek så nästa storlek är minst ett par åt bort, vilket gör att jag har flera reor på mig att kunna göra riktigt bra fynd och kan därför ha is i magen nu.
  5. Ofta är rean bättre i butikerna då saker tenderar att ta slut snabbare på nätet, men jag föredrar ändå att handla i webbshoppar eftersom jag då kan botaniera i lugn och ro och tycker att det är lättare att hålla sig från att dras med i någon köphysteri.

Fyll gärna på med fler tips!

2 reaktioner på ”Tips under mellandagsrean

  1. Visst är det lätt att ryckas med! Men det är ju så skönt när man håller sig till få men vettiga inköp. I förrgår skulle vi köpa vinterkängor till vår unge, och lyckades hitta fina från Kavat till halva priset (först då det var ett försvarbart pris). Det fanns ju ännu billigare men de var så fula (och ännu sämre tillverkningsförhållanden) så de kommer jag inte vilja att nästa barn ska ärva. Fördelen med dyrare märken är ju att om de håller så går det ju lättare att sälja vidare sen. Håller helt med om att välja sina favoriter i den mån det går!

    • Vad bra att ni lyckades hitta till halva priset! Vi fyndade Kavats ekokängor till 50% förra året och eftersom jag i osäkerhet över storleken köpte två för att täcka upp och de mindre var lagom i år, så hoppas jag att vi har till nästa år också. 🙂

Kommentera

