IN och UT 2015

Egentligen skrev jag inte IN och UT-listor på bloggen under 2015, men eftersom jag ändå noterat för egen del allt som jag/hushållet rensat eller fått in så tänkte jag skriva en lite kort summering om IN och UT här ändå.

Totalt blev det 73 saker på IN-listan, och 232 saker ut*. Det är alltså bara mina/hushållets prylar så barnens och makens saker är inte med. På in-listan kan jag framför allt se att jag uppdaterat min garderob, välbehövligt eftersom jag slitit ut utan att köpa särskilt mycket nytt sedan innan barnen föddes. Dessutom började jag springa mer regelbundet 2015 så jag har också köpt en del löparkläder. För hushållets del så är det köket som blivit lite uppdaterat, bland annat trasiga stolar och vinglas har bytts ut mot nya.

På UT-sidan känns det som att det är en blandad samling prylar, det finns ingen enskild händelse som genererat en stor utrensning utan det är relativt jämt rensat över året. Även här är dock kläder en stor del, både sådana jag inte kommit i efter graviditeterna, mammakläder och en del som blivit utslitet. Plus att jag rensat en del i skåp och källare och då har det blivit både det ena och det andra.

2016 funderar jag att ta upp in och ut på bloggen igen, och eftersom vi även börjat göra oss av med barnsaker istället för att spara för ev fler barn så överväger jag att lägga till barnen på listan. Tanken är i så fall att köra en månatlig uppdatering.

Vad säger ni? Är det intressant att läsa mer om IN och UT här på bloggen?

* Kan jämföras med att det är ungefär lika mycket på in-listan som 2014 men nästan 100 prylar mer ut. 😀

6 reaktioner på ”IN och UT 2015

  1. Vi tänker att in- och ut-listorna till största del fyller ett värde för oss själva, men att det även kan fungera som en ögonöppnare och inspiration för att rensa ut inom vissa områden. Ibland blir det ju att man rensar inom ett mer specifikt område där folk inte tänkt på att det finns rensningspotential.

    Vi summerade årets in- och ut här om dagen och totalt har vi köpt i 179 saker och sålt, skänkt eller slängt 325 saker. Majoriteten av sakerna på in-listan är dock kläder eller saker till Bebis Minimalist som föddes under 2015. Utan henne hade vi hamnat på under 50 saker in på Herr och Fru Minimalist tillsammans, vilket känns väldigt bra med tanke på att även den sistnämnda fått uppdatera garderoben efter en graviditet som förändrat kroppsformen. 🙂

    • Ja, det kan ju ge inspiration att se att någon annan rensar!

      Bra jobbar att hamna på under 50 för er två vuxna! Ska bli spännande att se var vi hamnar under 2016. 2015 var ett år där vi styrde upp mycket som varit eftersatt efter fyra år med föräldraledighetsekonomi men nu känns det som att vi landat lite mer så det blir förhoppningsvis mindre in 2016.

  2. Jag tror det hade varit kul med listor i lite mer generella termer. Kanske inte en uppradning av varje enskild pryl, jag har i alla fall svårt att hålla fokus när det är massa olika saker som jag inte får någon bild av. Men kanske en bild av det utrensade eller en förklaring till varför den och den grejen åkte ut?
    Då kan man ha antal prylar ut: X, antal prylar in: X och kanske en bild och sen en motivering om det är något speciell anledning till varför den åkte ut och den kom in. Är det bara saker som är trasiga och ersatta med en ny rakt av kanske det inte är så intressant….
    Jag hade några listor i början men sen började jag irritera mig på att jag var ”tvungen” att skriva upp varje sak och det kändes som det hindrade mig. Men visst är det kul att se att massor åkt ut under året 🙂
    Bra rensat och heja er med barn-saks-rensningen! Tänker ni spara något för barnbarn? Känns kanske väldigt avlägset men jag har flera mammakompisar som börjar prata så redan…

    • Tack för tips och ideer. Jag tänkte mig nog inte att lista varje pryl utan mer en översiktsbld om det varit uppdatering av garderoben, utrensning av barnkläder eller något annat.

      Jag har faktiskt funderat en del över det där med barnbarn jag med. 🙂 Vi har hittills sparat några favoritkläder och en enstaka favoritbebisleksak. Min tanke är dock att hålla antalet sparade saker nere, även om vi faktiskt har ett lantställe med stor vind. Min mamma sparade det mesta och antalet saker jag valt att ge vidare till barnen är kanske 20% av det.
      Vi har några saker som är hemgjorda, som mitt dockskåp som min farfar träslöjdsläraren byggt till mig, och det är liksom en självklar spargrej. Annars tänkte jag nog på lite klassiska träleksaker, lite böcker och pussel. Jag tänker också att det kan vara kul att ha lite leksaksgrejer hemma när barnen är stora och det kanske kommer små barn på besök. Innan jag och maken fick barn hade vi ändå en liten leksakslåda när kompisar med barn kom på besök och det var så himla uppskattat! Men jag tror att det är lätt att fastna i fällan att spara för mycket.

      Märkte nu att denna kommentar blev rätt lång. Kanske jag borde skriva ett inlägg om det här. 😉

Kommentera

