Tankar kring IN:UT för barnen

klader

Vi är på gång att byta storlekar här hemma, och några fina barnkläder har kommer inom kort att rensas ut för att ge plats åt (förhoppningsvis) lika fina barnkläder. Just nu går jag igenom garderober och excelfiler och håller ögonen öppna efter nästa storlekar på second hand och på rea. En fråga som det väckte var relationen till IN:UT.

För mig själv funkar det så att jag skriver upp när något kommer in i hemmet även om jag inte använder det direkt (t ex kläder som ej är i säsong), och samma sak när det lämnar hemmet. Så om jag rensar ut ett plagg ur min garderob en månad men inte får det sålt/skänker bort det förrän månaden efter så är det den senare månadsredovisningen som gäller för IN:UT.

För barnen tvekar jag att använda samma rutin, framför allt eftersom inköpsförfarandet av deras kläder inte är densamma. Till barnen bunkrar jag ofta kläder i framtida storlekar när jag gör fynd på loppis eller på rea. Dessa plagg kan ligga i källaren i flera år innan de används, beroende på hur ofta vi byter storlek (vilket framför allt för storasyster blir mer och mer sällan). På samma sätt sparar jag oftare deras utrensade kläder ”på hög” för att antingen sälja när det blir säsong och saker är mer lättsålda, eller att sälja på loppis när det blir ett sådant tillfälle. Köp- och sälj har därför väldigt lite att göra med varandra när det gäller barnens kläder. Samma sak gäller för övrigt leksaker och böcker som också kan fyndas på loppis/rea flera månader innan barnen får dessa i sin ägo. Min tanke är nog därför att anpassa barnens IN:UT-lista efter när saker kommer in och ut i deras garderob/deras rum istället för i vårt hem/ägo.

Hur gör ni andra som listar IN:UT för era barn? Har ni samma rutiner för barnen som för er själva?

4 reaktioner på ”Tankar kring IN:UT för barnen

  1. Vi har haft lite samma problem att veta hur vi ska ta in kläder på månadens in- och utlistor, särskilt eftersom vi ibland fått en hel kartong med kläder i 3-5 olika storlekar, där vi sedan plockar ut ”det bästa” och det vi tror oss klara oss på. Sen sparar vi några extraplagg i förrådet och lämnar tillbaka resten. Från annat håll kan det komma någon kasse med överblivna kläder i blandade storlekar.

    Än så länge har vi gjort så att när vi väl tar in kläderna i lägenheten och börjar använda dem, det vill säga när det är dags att byta storlek, då tar vi in det. Så gör vi ju dock inte med våra egna kläder, där kommer de in så snart de köpts/fåtts etc.

    I detta fall rör det sig ju om stora mängder kläder i vissa fall och det har fått oss att överväga att sluta ha med Bebis Minimalists saker på in- och utlistorna. Samtidigt inbillar vi oss att det kan vara intressant för andra småbarnsföräldrar att se hur mycket/lite som kommer in när man får barn, och det är ju framför allt när man får barn nummer 1 som det är jobbigt. Blir det fler barn i framtiden finns ju det mest grundläggande redan.

    Ingen lösning på problemet, men vi delar din tveksamhet kring vad som är bästa tillvägagångssättet. 😉

    • Det låter ju som ni resonerat ungefär på samma sätt som jag gör. Och jag tänker också att det nu kan vara intressant för andra småbarnsföräldrar att se hur det ser ut med kläder och prylar in och ut. Anledningen att jag inte haft med detta tidigare var ju för att vi inte rensat ut kläder tidigare utan sparat utifall att det skulle bli ett till syskon, men med resonemaget att det var först vid användning som jag listar så hade jag mycket väl kunnat börja tidigare.

  2. Jag har inga barn som jag rensar hos men för egen del så gör jag såhär: Jag rensar ut x antal saker i högar som slänga, skänka, sälja (olika ställen Tradera, Loppis osv) och högen lämna tillbaka till ägaren för sådant som jag lånat eller som på annat vis hamnat hemma hos oss.

    Slänga – Tar med mej nästa gång jag går till lilla återvinningen/åker till stora återvinningen alt åker i soppåsen direkt, beroende på vad det är.
    Skänka – Läggs i hallen och lämnas vid nästa lämpliga tillfälle på Myrorna, flyktingprojekt, skapandeverkstad eller privatperson. Även låneböcker kan hamna här,
    Sälja – Läggs i min kontorshörna, i en back under skrivbordet alt i en påse i förrådet. Det som ska Traderas fotograferas, görs annons på och förvaras undertiden under skrivbordet. Loppisgrejer samlas i förrådet till nästa tillfälle.
    Återlämnas – Läggs på hatthyllan och lämnas till rätt ställe vid nästa lämpliga tillfälle.

    Jag redovisar endast UT, inte IN. Dels så har jag mer eller mindre haft köpstopp i flera år och dels så känner inte jag att jag har samma behov av att lista de sakerna. Jag redovisar på veckobasis, varje söndag och lägger då listan i min blogg. Ofta har jag ett fotografi på sakerna med men ibland går rensandet så fort att jag inte tänker på sådant. Jag rensar efter principen ”10 saker i veckan” så det är ett aktivt utrensande. Det är mycket få veckor jag rensat ut så få saker som 10. Det har funnits veckor som varit så hektiska att jag glömt att rensa å då jag på söndagseftermiddagen bara öppnat en låda eller ett skåp (hallbyrån och ett visst köksskåp är mkt tacksamma) tagit ut allt därifrån, torkat ur och bara satt tillbaka det jag vill ha, resten har blivit veckans utrensade. Då har det varit sådant som burkar som saknar lock, locka som saknar burkar, glassburkar i plast som inte ska vara i det skåpet (jag använder dem inte till mat utan jag lägger ömtåliga saker jag sålt på Tradera i dem), cerat som inte varit bra, hårspännen som flagat osv.

    När jag rensar ut en sak så är den borta ur min skalle och åker omedelbart in på UT-listan. Jag räknar inte den som något jag har i det ögonblick som jag rensat bort den från där den låg. Även om den ligger i loppishögen i flera veckor, eller som nu på vintern, i flera månader. Å skulle jag rensa bort något på söndagen men inte köra det till återvinningen förens på måndagen därefter så räknar jag ändå det som utrensat veckan före.

Kommentera

