DIY fördel ur ekoperspektiv

gosedjur2

Den som följer mig på Instagram har sett en hel del bilder på pysselprojekt den senaste tiden och vissa har jag även postat här på bloggen. Som ekomamma så känns det väldigt bra att jag är en person som gillar diy, ur ett ekoperspektiv är det både ekonomiskt och urvalsmässigt.

Det främsta exemplet är kanske gosedjuren jag postade ett inlägg om häromdagen. Till dessa köpte jag material för 600 kronor, och av det fick jag ut sex gosedjur (och har dessutom material kvar till minst ett, kanske två med lite tur). Det ger en summa på max 100 kr per djur, att jämföra med ekologiska gosedjur i butiken om oftast kostar minst 300 kr. Dessutom var inte den främsta anledningen att sy själv ekonomiskt, utan att jag inte kunde hitta någon hund som storasyster ville ha. Och för egen del så ville jag helst ha gosedjur till barnen i bomull för att kunna tvätta ordentligt i maskin, och de flesta ekogosedjur jag sett är i ull och har handtvätt som enda tvättmöjlighet. På detta sätt kunde jag alltså anpassa helt efter storasysters önskemål och dessutom få ett djur som mätte mina övriga krav.

halskrage

Denna halskrage stickade jag till storasyster under julledigheten. Jag köpte ekologiskt ull/nässelgarn (Onion) för 56 kronor, ett nystan räckte gott och väl. Storasyster fick själv välja färg. Jag råkade dock läsa fel i stickbeskrivningen och köpte två nystan så troligen får lillebror en likadan i storleken mindre.

matta

Jag ville ha en fin rund matta till barnens rum. Jag sneglade på denna som är sååå fin, men tvekade både på grund av priset och att jag var osäker på hur den skulle kunna tvättas ordentligt ren vid eventuella kräks/kiss/spillolyckor. Istället virkade jag en matta av resttyger som vi hade hemma och som jag rev till trasor.

Nu är bara nästa projekt att lära mig overlocksymaskinen och börja sy barnkläder…

 

6 reaktioner på ”DIY fördel ur ekoperspektiv

  1. Så fin mata du gjort! (och de andra sakerna med så klart!)
    Du har alltså en egen overlock? Såå avundsjuk! Ser fram emot att se dina framtida alster i alla fall! 🙂

    • Tack!

      Ja, jag fick ärva den av barnens farmor när hon gick bort för ett par år sedan. Men har inte haft ork/tid att sätta mig in i hur den funkar så jag har sytt på den vanliga maskinen även för de få barnkläder jag sytt men om jag ska sy mer känner jag att det är overlocken som gäller.

  2. Hej! Har tänkt samma angående stoppning till gosedjur men haft svårt att hitta ekologisk bomull. Så jag undrar vart du köpte bomullen och om den är ekologisk?

  3. Pingback: IN:UT Januari – Ekomamma i stan

Kommentera

