Nyårsambitioner 2016

Nu är vi snart en månad in i 2016, så kanske dags att jag skriver något och mina nyårsambitioner. När jag tar fram mina nyårslöften försöker jag tänka på att de ska väldigt konkreta, och att det ska handla om engångshändelser så att det är lätt att ”bocka av”. Min tanke är dock ofta vara att det är något jag skulle vilja göra, lära mig eller en vana att komma igång med och att den sak jag sätter upp som nyårsambition kan vara ett startskott för detta. Förra året ville jag till exempel ha som mål att komma igång med träningen, men då detta kändes för stor och ogreppbart så trattade jag ner det till målet att jag skulle springa ett lopp. Det löftet gjorde att löpningen kändes rolig och för att orka loppet så prioriterade jag och höll igång träningen.

I år har jag valt att göra följande:

Sticka minst en sak efter ett engelskt mönster

Sy minst en sak med overlocksymaskinen

Klippa ihop mina små filmsnuttar på barnen till en längre film

Köra bil minst en gång på ett ställe som inte är lantstället (återvunnet något anpassat löfte från förra året)

Egentligen skulle jag vilja ha med konkreta mål som rör träning och hälsa, men jag tycker att det är svårt att konkretisera ”sova bättre” och ”träna mer” utan att sätta upp mål som ska genomföras varje vecka hela året (=dömt att misslyckas). I stället har jag valt att kombinera mina mer konkreta nyårslöften ovan genom att göra som Fru Minimalist och ange ett par ledord för det kommande året. Mina ord för 2016 kommer att vara:

Lugn. Jag har problem med att ta det lugnt. Jag har ofta tusen järn i elden och när jag är färdig med ett projekt så hittar jag ofta på två nya att fixa. Det är ofta roliga grejer, men leder tyvärr till att jag stressar/känner att jag inte hinner med, att jag går och lägger mig för sent för att jag är uppe och fixar med grejer, och är mindre närvarande med barnen än vad jag skulle vilja vara. Jag tror att det också är detta med min stressiga livsstil som gör att jag drar på mig förkylningar hela tiden som jag aldrig blir av med och som gör att jag aldrig riktigt får in en rutin med träningen, trots att jag är så pepp på att få in träning som en naturlig del i min vardag. Jag måste helt enkelt lära mig att ”göra” mindre och bara ”vara” mer.*

Närvaro. Se ovan punkt. För att vara mer närvarande tänker jag rent konkret bland annat dra ner på min skärmtid. Jag har funderingar på någon typ av skärmstopp under barnens vakna tid, men håller fortfarande på att utarbeta detta mer konkret. Jag måste t ex kunna få svara på sms eller kolla upp information för saker vi gör, t ex recept för något vi ska baka (eftersom jag har en del av receptbanken digitalt) eller öppettiderna för ett museum vi ska besöka.

Min förhoppning med bägge dessa ledord är att jag ska få en bättre balans i livet genrellt, och kanske komma tillrätta med min sömnbrist och bristande träning bara genom att jag prioriterar mitt välmående, och kanske framför allt att jag prioriterar bort skärmtid och allehanda projekt.

 

*Det kan ju se märkligt ut att ha som ledord att jag ska dra ner på antalet projekt och sedan ha som konkret mål att sticka och sy saker. Dock kan pysselprojekt också vara någonting rofyllt och tanken är att jag bara ska försöka göra roliga pysselprojekt och inte sådana som jag känner att jag måste. Så alltså inte börja sy barnens alla kläder, men gärna sticka något fint till mig själv.

 

 

 

5 reaktioner på ”Nyårsambitioner 2016

  1. Kul att vi har nästan samma ord för året, vi får peppar och påminna varandra! 🙂
    http://minimalisterna.se/fru-minimalists-ord-2016/

    Det där med mindre skärmtid är dels så svårt eftersom det är så mycket som sker via skärmen numera. Har dock varit inne på ditt spår, att ingen ”onödig” skärmtid medan Bebis Minimalist är vaken. Oftast tycker jag det fungerar bra. Särskilt nu när vi ”skapat” vår distraktionsburk 🙂
    http://minimalisterna.se/distraktionsburken/

    Jag tycker annars inte det gör så mycket att ha mål som ska göras varje vecka, i alla fall inte som delmål. Som jogga/kondistionsträna varje vecka för att stödja ett större mål som ett lopp eller en viss tid. Eller äta vegetariskt x antal gånger i veckan, för att minska miljöpåverkan eller av andra skäl.

    Lycka till med dina mål och utmaningar för året! 🙂

    / Fru Minimalist

    • Problemet för mig med veckomål är att just när det handlar om träning så blir det ofta pauser pga sjukdom etc och svårt då att kunna säga om jag nått målet eller inte. Jag skulle gärna t ex ha som mål att träna 2-3 ggr i veckan. Å andra sidan är det ett mer ”inofficiellt mål” som jag vet att jag vill göra men som periodvis inte funkar alls. Samtidigt kanske jag skulle bli mer motiverad att hitta lättare ersättningsträning när jag inte får till den vanliga träningen om jag hade ett mål att verkligen hålla. Hmm, märker att jag får fundera lite på detta. Kanske får bli ett mål till nästa år. Hoppas på att vara mindre sjuk då, både jag och lillebror (som är den som dragit hem förkylningarna) för vid tre år ska barnet tydligen få bättre immunförsvar. 🙂

  2. Jag tänker att det inte är skärmtiden som är bekymret utan vad man gör under den tiden. Att kolla upp ett recept eller liknade är ju en kort händelse och leder till att du ska baka med barnen. Att prata med en vän via messenger är något som gör mig glad. Mitt problem är när det gått en timme å jag har bara slösurfat på fb grupper eller liknade. Det har inte gett mig något egentligen, förutom dåligt samvete. Det är den skärmtiden som jag vill ta bort alt minska radikalt på. Jag behöver ibland bara koppla bort å göra inget vettigt en stund. Jag har bestämt att ingen mobil när sonen är vaken å hemma i v. Mellan 19-20 har jag möjlighet att kolla mobilen svara på meddelanden å slösurfa lite på kvällen, kolla bloggar osv. På dagen eftersom jag är hemma å är fl har jag inte hittat något bra system. Men ex kolla sociala medier och mail 30 mih på en gång på fm skulle vara bra. Men ok att prata med vänner å så under resten av dagen fram till förishämtning. Å så detoxa fb grupper….det blir mitt skärm mål :). Små steg i taget. På helgerna har vi fullt upp så då kollar jag knappt mobilen förutom korta meddelanden alt pratar i den.

    Gällande målet att sova bättre skulle en idé vara att gå å lägga dig tidigt en kväll i v, du kan ju läsa lite i sängen men det skulle kanske göra att du får mer sömn å är ganska konkret??!!

    Lycka till å glöm inte bort att berömma dig när du lyckas alt tar ett litet steg framåt.

    PS: om du är förkyld kan ju 20 min lunchpromenad bli ett träningstillfälle… Bara en idé 🙂

    • Jag tänker att man får vara lite mer generös med sin skärmtid när man är föräldraledig, då är man ju med sitt barn dygnet runt liksom så svårt att ha skärmstopp på barntid då. Men att ha det kopplat till förishämtning låter ju vettigt.

      Och ja, jag håller med om att prata på messenger är ju väldigt trevligt. 🙂 Fast jag tänkte undvika det med när barnen är vakna för det kan också dra iväg en hel del i tid (som du säkert vet). Men som perpektiv kan jag ju säga att ”barntid” för mig handlar om mellan kl 16 när jag hämtar och fram till 21 då de somnar. Då är tiden mellan 16-17 ta sig hem från förskolan, 17-18 laga mat, 18-19 äta, 19-20 pyssla/spela mm och 20-21 nattning. Så det är ju väldigt lite tid som finns för fri skärmsurf egentligen. På helgen tänker jag mig något mer som du säger, att ha lite skärmtid att ”pytsa ut” på fm (kan med fördel kombineras när barnen tar ett bad eller leker själva vilket faktiskt händer nu ibland).

      Promenader kan jag faktiskt klappa mig på axeln för jag promenerar ju faktiskt mellan jobbet och förskolan varje dag och det tar 20 min enkel väg. 🙂 Så vardagsmotionen känner jag mig nöjd med.

  3. Pingback: Gott nytt år! – Ekomamma i stan

Kommentera

