Eliminera eller komplettera?

komplettera

I helgen tog jag ner min säsongslåda med kläder för att rekognisera inför vårkapseln. Eftersom jag är på första året så har jag inga bilder eller dokument att utgå ifrån så jag hade nästan glömt bort vad jag hade däruppe. Det var otroligt härligt att se alla vår- och sommarkläder igen även om det känns långt borta att använda dem nu.

Min säsongslåda har jag uppdelat i tre kategorier som har varsin pappkasse: Säsongskläder, dubbletter (framför allt svarta tröjor där jag valt att ha en tröja framme och resten ligger och väntar på att den första ska slitas ut) och ”kanskekläder” som behöver funderas på en vända.  En del av mina kanskekläder har jag märkt att plagg som inte använts särskilt mycket då jag haft svårt att matcha dem.

Ett exempel är en jättefin vit- och rödrandig kofta som jag fyndade på rean förra året men som jag fortfarande inte använt eftersom jag i princip bara har svarta och randiga tshirts och det känns inte som någon snygg matchning. Jag har därför ägnat ett par dagar åt att fundera över detta fenomen och tänker att jag har två val – rensa ut dessa plagg från garderoben för att få en mer enhetlig garderob, eller komplettera med ett par plagg som funkar att matcha med. Eftersom plagg à la vit tshirt faktiskt funkar till väldigt mycket övrigt i garderoben så lutar det år att jag faktiskt kompletterar och får en ljusare garderob på köpet.

Någon som stött på samma fenomen? Har du valt att eliminera (rensa ut) eller komplettera?

8 reaktioner på ”Eliminera eller komplettera?

  1. Detta är ju svårt och kanske särskilt om man har många svårmatchade kläder. Men om det är som du säger – en vit tshirt som också går till mycket annat kanske det ändå är värt det. Du verkar ju gilla randigt mycket 🙂
    Om man eliminerar för mycket är ju risken att man bara får skaffa nytt snabbare eftersom befintlig garderob slits mer….

    • Jag tror att skaffar man ett nytt plagg som ska komplettera ETT annat plagg och som bara passar med det så är det fel väg att gå, men jag tror samtidigt att det är smart att få in lite variation i sin garderob. Jag har t ex alltid haft problem vid de tillfällen där det passar att klä sig ljust utan att ha på sig finklänning (eftersom min garderob som sagt är väldigt mörk).

      Ja, jag gillar verkligen randigt! Problemet är ju att det blir galet att ha randig topp, randig kofta och randig kjol. 😀

  2. Jag gillar tanken med kapselgarderob men har ännu inte testat. Mycket för att det känns så svårt med min klädstil – jag skulle dö av tristess om jag bara kunde ha lättmatchade plagg i svart o grått! Men jag tror det är bra att tänka att när man köper nytt att det plagget matchar några olika plagg man redan har. Typiskt nog fick jag ett sånt plagg av mamma, en vinröd kofta, som passade till massor – men jag måste ha glömt den på öppna förskolan eller nåt för den försvann spårlöst, jag som aldrig tappat bort kläder förr! En lång utvikning, men jag tycker att ekotänket är toppen, men det får inte bli tråkigt – då håller det ändå inte i längden. Så behåll koftan du!

    • Haha, ja det där är nog väldigt olika för olika personer, men jag tänker också att en kapselgarderob behöver ju bara var lättmatchade plagg i svart och grått utan kan vara massa olika färger. Dock kanske de färgerna bör matcha varandra så att gardroben inte blir jättestor.

  3. Jag undrar om inte jag hade låtit den gå vidare till någon annan… Håller själv inte på med kapselgarderob, men har nu som mål att banta ner garderoben så mycket som möjligt för att få plats. Hamnade i ett liknande läge som du då jag insåg att jag har en beige kjol som är för varm i färgen för att passa till något annat i garderoben, så det fick åka ner i loppislådan.

    Intressant det där men mönster och färger, t.ex. att du gillar randigt. Jag har alltid haft bara varma färger, till en dag för några år sedan då jag fick en knäpp och köpte en blå tröja. Sedan dess är allt blått! Himla lustigt, något att fördjupa sig i.

    • Jag tror att frågan om att komplettera eller eliminera handlar om hur nöjd man är med garderoben i övrigt. Är man helt nöjd så är det nästan ett självklart val att rensa bort den tänker jag för då fyller den ju heller ingen funktion. Eller kanske om en som du ändå känner att det finns tillräckligt med kläder i garderoben ändå. Men känns garderoben lite väl trist och tunn så kanske det är ett bra tillfälle att komplettera och få lite variation och det är nog så jag tänker med koftan. För svart i all ära gör ju att allt passar ihop men en helsvart garderob är inte helkul tycker jag i alla fall.

  4. Tycker med du ska spara koftan! Tycker att man kan dela upp svårmatchade kläder i två kategorier. Antingen så är det något nytt ex en ny färg som man inte brukar använda men köpt det för att det annars känns som jag bara har samma färg ex marinblått. Men jag gillar ändå plagget skarpt, då tycker jag att det ska sparas å så får jag kolla igenom garderoben vad kan det passa till (ibland hittar jag oväntade kombos) å ev komplettera med något enkelt som en vit topp, tycker jag inte du ska tveka tveka. Toppen är dessutom användbar till massa andra saker. Kan se framför mig koftan med tpppen till beiga eller marinblå chinos, jeans eller svart kjol👌🏼
    Sen har vi kategori två när jag köpt något helt knasigt som kanske är fint men där jag behöver köpa en helt ny outfit eller träna i flera månader för att det ska passa. Dessa plagg tycker jag ska rensas ut.
    Är jag osäker brukar alltid använda plaggen en dag då märker jag å detta var skönare, passade bättre än jag tänkt vissa kanske tom blir favoriter. Andra känner jag mig obekväm en hel dag men då är de väldigt lätta att rensa ut.
    Sen har jag märkt att jag mer å mer använder kläder som jag inte trodde skulle kunna passa ihop. Ex randigt å blommigt. Det blir snyggt då färgerna är samma å kanske diskreta. Men mönsteromatchningen matchar på ett bra o oväntat sätt.
    Prova, prova å prova är mitt råd 🙂

    • Låter som vi tänker rätt lika. 😀 Koftan har jag bestämt mig för att behålla av just de anledningar som du skriver ovan, det behövs inte mycket för att den ska användas flitigt och en vit topp kommer passa till många andra plagg. Tror att de plaggen som inte riktigt passar in i min garderob till största delen är sådana, det var himla länge sedan jag köpte något i ”fint men knasigt”-kategorin.

      Jag såg faktiskt en bild på randigt och prickigt ihop som var himla fint, men då låg färgerna som du skriver väldigt lika varandra. Provade med två plagg jag hade men där var den ena blå färgen mycket mörkade så var inte lika snyggt men helt ok.

Kommentera

