Längtan efter våren och att göra om hemma

var_hemma1

Nu är vi nog rätt många i detta land som börjar tycka att vintern pågått lite för länge. Ett par soliga dagar här och där har gett mersmak och väntan på att våren ska titta fram känns oändligt lång. Inte undra på att det känns lätt att drömma sig framåt till dagar av solsken och knoppar i träden, och butikerna gör sitt bästa för att spä på dessa drömmar genom att skylta med vårfärger och skira tyger som andras ljus. Det är lätt att få känslan av att vilja göra om hemma, byta ut garderoben och klä om allt i vårskrud.

Å ena sidan tycker jag att det är trevligt att göra om hemma inför de olika årstiderna, och gardiner och övriga textilier behöver få tid för tvätt minst en gång per år. Min mamma gjorde alltid så och jag min känslan av vårpepp när vi storstädade och vårgardinerna kom upp. Å andra sidan vill jag inte dras med i någon konsumtionskarusell där det ska köpas nytt inför varje säsong, det är varken hållbart för miljön eller för min ekonomi.

Var_hemma2

Så jag försöker göra så mycket som möjligt med så lite förändring som möjligt. Jag satsar på att byta ut textilier och ljuskällor samt mina tanke är att det är samma vårgardiner som jag sydde och satte upp nu som kommer upp nästa år. Jag tänker också att gör man lite förändringar hemma då och då så minskar risken att man tröttnar på sin stil och vill göra om hela sitt hem. När vårgardinerna och vårkuddarna har legat i linneskåpet hela vintern så kommer de ju fram som helt nya!

Hur tänker ni andra kring att förändra hemma? Gör ni om hemma då och då eller har samma stil året om?

Den översta bilden visar mina nysydda vårgardiner (tyget hade jag hemma, ärvt från makens mamma) och nya soffkuddar. Tanken är att den grå får stanna även till hösten men att den gula kanske då byts ut mot något i en dovare färg.

Den undre bilden visar vårens ljuslyktor samt vår bollslinga där jag bytt ut de färgade bollarna mot gula och gröna. Samma gäller här att de gråa, vita och svarta stannar året om.

5 reaktioner på ”Längtan efter våren och att göra om hemma

  1. Jag får alltid ett sug att göra om ALLT när våren kommer. Byta väggar såväl som lampor och gardiner 😉 Men det brukar inte hända så mycket. Julgardinerna byts ut mot fjolårets sommargardiner osv. Som du säger – man kan inte shoppa ihjäl sig.

  2. Jättefint! Gardinerna andas verkligen vår. Jag står i valet och kvalet kring om vi alls ska ha gardiner. Har man inga missar man absolut det mysiga i att byta med årstiden. Å andra sidan blir jag snabbt blind för gardiner och sådant hemma, och mina krukväxter skriker efter kärlek och omplantering. Krukväxterna känns nästan som tillräckligt med vårpyssel för min del. Men, det tåls att tänkas på! Och det fina är ju att man får ändra sig, flera gånger om man vill.

    • Jag förstår vad du menar, vi har bara gardiner i vardagsrum/kök för i de andra rummen tycker jag inte att det behövs. Vi bor i en nyproducerad lägenhet med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och det är mycket ”vita väggar” och öppna ytor så jag tycker att det behövs gardiner i det rummet för att få till den ombonade känslan.

      Krukväxter låter som ett väldigt bra vårpyssel! Jag planerade om några för ett par veckor sen men har kvar att fixa ytterkrukor till några som saknar.

Kommentera

