Att ärva från storasyster till lillebror

barnklader

Jag fick en fråga i kommentarsfältet i inlägget om att handla på loppis och jag tyckte att det var en fråga värd att lyfta upp i ett eget inlägg:

”Du skriver att ni köper plagg som båda barnen ska kunna ha, så hur tänker ni där kring tjej/kill-plagg? Köper ni bara i “neutrala” färger, mönster och “modeller” på plaggen, inga klänningar, tunikor, tights, jumpsuits etc?”

Svaret är helt enkelt att vi inte tror på det här med “flick-” och “pojkkläder”. Jag tycker att det räcker att fråga sig vad i flickors anatomi som skiljer sig från pojkars som gör att det bara är flickor som kan ha rosa, puffärmar och klänningar? Eller är det en konstruktion kring hur vi bör vara och vad är det som gör att vi tycker att det är så viktigt att upprätthålla den?

Vi köper som sagt främst kläder till storasyster (fem år) och så räknar vi med att lillebror (tre år) kommer att ärva dessa plagg. När vi köper kläder till henne så gör vi det utifrån vad vi själva tycker är fint (som jag gissar att de flesta föräldrar gör). Det blir inte de mest “tjejiga” plaggen (dvs inga rosa spetsklänningar förutom princesskläningarna i utklädningslådan) men inte heller det mest ”pojkiga”  då det inte är några stilar som jag gillar. För min del är det viktiga att kläderna har bra passform, är lekvänliga och så gillar jag glada färger och roliga mönster. Och randigt! Samtidigt tar vi självklart hänsyn till storasysters smak och det har hänt att vi har lagt undan plagg som hon inte gillat, men oftast överensstämmer vår smak med hennes.

Vi försöker att variera så att hon har hela färgskalan tillgänglig och tröjor både med bilar och med blommor, men hon har absolut en hel del rosa (men vi tenderar att välja mer starka färger och inte pasteller), och klänning och strumpbyxor är favoritplaggen. Så i lillebrors garderob finns alltså också en hel del rosa och klänningar och strumpbyxor. Lillebror vill också gärna ha likadana plagg som storasyster så han kan lika gärna välja klänning när han hämtar kläder själv. Det känns också som att det bekräftar att vi gjort rätt när vi även ger lillebror tillgång till hela klädskalan. Vad skulle våra argument vara för att neka honom, att säga ”nej, jag vet att du tycker att din systers lila kattklänning är det finaste du har sett men du kan inte ha den för att du har snopp istället för snippa”? Och storasyster sen, som också är mån om att lillebror ska få vara ”fin” så som hon får. Och ”fin” det vet ju alla att det är man framför allt i klänning och rosa (obs ironi men så mycket har storasyster snappat upp i samhället). Detta synsätt hos barnen har gjort att jag ofta köper matchande kläder om jag hittar begagnat, och barnen älskar när de kan ha på sig likadana plagg.

Lillebrors favoritplagg är en tunika med dinosaurer på. Det är för övrigt också min typ av favoritplagg – när klassiska pojk/flick-färger blandas med klassiska pojk/flickmönster och typer av plagg. Samt gärna också att färgerna blandas, som när POP för ett par år sedan gjorde en jacka som var rosa och blå. Tyvärr känns det dock som att butikerna nu går mer och mer ifrån sådant. Till och med Polarn, som själva trycker på att de gör kläder för barn och inte pojkar och flickor, går mer och mer mot en uppdelning i rosa/blått där kläderna i rosa oftare har puffärm och volangkant. Det kanske är mer lukrativt, för såklart säljer klädkedjorna mer när plagg inte ”går” att ärvas över könsgränserna.

Hur resonerar ni andra kring könsuppdelningen av barnkläder?

På bilden syns ett axplock ur barnens garderober som jag tycker ger en hyfsad represenation av vad de innehåller, storasysters på den översta och lillebrors underst. Jag har medvetet plockat främst favoritkläder. De två multirandiga tröjorna samt den lila och den rosa kläningen finns i bägges garderober.

11 reaktioner på ”Att ärva från storasyster till lillebror

  1. Hmm klänning kommer jag nog aldrig sätta på sonen, men det är väl enda begränsningen. Vi tar de färger vi gillar – mycket grönt! Gärna rött, orange osv. Merparten av de kläder vi har är annars ärvda så då får han det som finns, oavsett färg.

    Tvåan kommer få hans gamla kläder oavsett kön 🙂

  2. Så bra skrivet och så mitt i prick! Vår son gjorde stora ledsna hundögon en dag på förskolan när ALLA hade klänning utom han! Jag fick vackert masa mig iväg och skaffa en klänning till honom. En gul med ficka fram och kanin. Vilket succéplagg! Blir dock trött när han har den på och vuxna säger: å vilken fin, eh… TRÖJA du har! Men fattar ni inte att det är en KLÄNNING vill jag bara säga! Den har ju till och med volangkant!
    Annars är lucialinnet populärt här. Hjärtegrynet vill ha en långklänning (helst en cerise med paljetter och plisseringar för en sån har jag men det är tyvärr omöjligt att hitta så smått. Jag har frågat många gånger) och då var lusselinnet det bästa vi kunde åstadkomma.
    Annars kör vi som er, vi köper och ärver synnerligen varierat men med stor tyngdpunkt på gult för det är favoritfärgen. Mönster gillar jag och hjärtegrynet väljer helst fordon och djur så då köper vi sånt. Tycker det är synd att alla kläder med fordon är blåa, svarta eller möjligen gröna. Skulle vilja se en rosa traktortröja och gula ambulansbyxor. Brukar fråga om sånt när jag är på de stora kedjorna men ingen har hittills gett mig nått vettigt svar.

    Dock är det ett plagg vi helt valt bort och det är jeans. Fattar inte hur så små barn ska kunna ha jeans, det blir ju så stelt! Vi satte på ett par en gång och hjärtegrynet blev som en sån där katt med halskrage, alldeles stel och bara välte hela tiden. Sedan dess går alltså jeans bort. Funkar det på er 5-åring? Det verkar ju så praktiskt och slitstarkt, särskilt nu när man snart slipper skalbyxorna…

    • Gult har varit en favorit här hemma med. ❤

      Vi har jeans till barnen, men har varit rätt kräsen med vilka jeans vi köpt. När barnen varit mindre har de framför allt haft muddjeans/stretchjeans som är lite mjukare. Nu när storasyster fyllde fem har hon fått sitt första par "riktiga" jeans och de funkar bra.

  3. Känner att jag måste kommentera eftersom det var jag som skrev den nyfikna kommentaren och frågan från början 🙂

    Vi kommer nog ha svårt att ha klänningar i garderoben till kommande lillebror, tveksamt även om tightsen med volang kommer ligga där som valbara. Vi är nog lite för klassiska på den fronten. Däremot färger tycker jag inte spelar någon roll. Och å andra sidan äger Storasyster Minimalist inte särskilt många klänningar, max en i varannan storlek. Mer än så behövs ju inte heller av den typen av plagg eftersom de inte är så lek- eller krypvänliga och storleken inte är lika kinkig på en klänning som en body.

    Storasyster Minimalist har ärvt det mesta från sina två tjejkusiner vilket gjort att det blivit en del tjejigare mönster och färger framför allt nu när hon är över året. Före det var det snarare mer neutrala färger som olika nyanser av grönt och blått, eller killfärger som vissa skulle säga.

    Eftersom hon fortfarande 14 månader gammal inte har särskilt långt hår, har alla främlingar vi stött på på öppna förskolan, tre kurser med babysim, i hissar, på stan, bussar, t-bana etc, sagt ”han/pojke/kille”. Men det kanske är ett tecken att vi även lyckas klä henne ganska könsneutralt, haha.

    I inlägget vi skrev nedan syns stor del av garderoben i de minsta storlekarna, och visst är det mer ljust och tjejigt, men tycker inte bilden riktigt representerar hur jag upplevt hennes garderob: 🙂
    http://minimalisterna.se/bebisens-klader-ur-ekologisk-synvinkel/

    Lite rörig kommentar, men kul att du tog upp den som ett blogginlägg, alltid kul att höra hur andra tänker kring detta, särskilt eftersom vi också kommer ha en storasyster och en lillebror som får ärva stor del av plaggen. 🙂

    • Kul att du kommenterar!

      Kan nämna att vi inte hade klänning till storasyster förrän 86/92 och då hade vi någon enstaka, det var först i 98/104 (som lillebror har nu) som vi introducerade det i större skala (framför allt eftersom storasyster bara ville ha klänning på sig och då räckte inte en-två stycken särskilt långt). Vi försöker som sagt att ha lekvänliga klänningar, i satsar på trikå och gärna i t-shirt eller singoallamodell som inte sitter åt någonstans, samt att bra om de inte är för långa när det ska klättras, cyklas etc.

  4. Hej! Intressant läsning, vilket bra inlägg! Fastnar dock lite över det här med klänning som tas upp i diskussionerna. Vår 3,5 har ofta klänning eller kjol, hon visar tydligt att hon tycker om det och jag har en tanke om att det nog kan vara bra att hon får ha det, och då särskilt hemma. Iväg på andra aktiviter blir det generellt mer byxor, men hemma ser det alltså annorlunda ut. Jag tänker att det är bra för det är ledigt och luftiga plagg att bära och att det kan vara bra för kroppen att kunna gå omkring så, hon brukar ha klänning eller kjol och bara ben. Alla hennes klänningar och kjolar är vida och lätta, inga thigtha modeller, det går bort. Min tanke är ju att det ska kunna kännas fritt och lekvänligt och det kan klänningar och kjolar absolut vara – det beror på modellerna. Men visst innan de lärt sig gå är det förstås svårt. Vi väljer medvetet så att vi täcker in hela färgskalan och så att ingen färg dominerar. Om det är något hon har mer av i färg så har det råkat bli blått, hon säger själv att blått är hennes favoritfärg. Vi väljer bort allt som inte är naturmaterial. Vi väljer också bort alla kläder med plastiga tryck. Det här sista är faktiskt inte det lättaste för ofta tycker jag att jag hittar jättefina plagg men så har de något plastigt tryck någonstans och jag känner mig jättetveksam till att köpa sånt – vad innehåller trycken? Hur mycket kemikalier eller annat behövs för att få till de där trycken? Jag vet inte det, och det gör att jag hellre väljer ett annat plagg. En annan sak som vi alltid gör är att köpa shortsen på ”pojkavdelningen”. Shortsen på ”pojksidan” är oftast längre, täcker knän och sitter ledigare medan ”flickshortsen” tenderar att vara kortare, sluta strax under rumpan och vara thigthare – varför ser det ut så här i butikerna? Helt galet tycker jag! Av samma anledning scannar jag först av ”pojksidan” när det gäller byxor. På ”pojksidan” finns oftast fler modeller i ledig stil. Varför ska tjejer allt som oftast gå omkring i thigtha kläder från liten ålder? Fy, vad jag stör mig på det här!

    • Det där är en av de största fördelarna med att handla på loppis tycker jag (förutom miljöskäl och ekonomi), att jag slipper gå i butiker med ”pojk-” och ”flickavdelningar”. Köper vi nya kläder handlar jag oftast dessa på nätet eller på POP som än så länge inte har uppdelat på avdelningar efter kön (även om de som sagt gått mer mot blått/rosa)

  5. Som alltid ett bra å läsvärt inlägg. Tycker att det här med färger är intressant. Har två pojkar å nummer 1 passar så bra i starka klara färger, så alla hans kläder är i dessa färger. Nu när lillebror kom ser jag direkt att han passar bättre i de dovare färgerna å mjuka pasteller. Så det handlar inte alltid om kön att barnen automatiskt passar i varandras kläder även om de är av samma kön. Klart att lillebror får ärva storebrors kläder ändå. Men tycker det är intressant!

    Min son älskar rosa, är så kul nu när han lärt sig färger å vill välja kläder själv. Tog idag en randig tröja just för att en av ränderna var rosa :).

    Köpte hans två första klänningar på loppis förra helgen, i tunkamodell å trikå. En med 5 myror elefanterna på å en randig i blått å rosa. Nu måste jag köpa tights till. Är lite kluven till det men vill inte vara den som begränsar hans garderob.

    Kan även tipsa att märket Me&I brukar ha tunikor med bilar å liknande på.

    Undrar oxå varför det på ex ytterkläder å skor när man kommit upp till barnavd å inte bebis finns i blå/svart eller rosa, så trött på det å ex POP är inget undantag…..😓

    • Begränsningarna handlar såklart inte bara om garderoben utan om att han ska få vara den han är som person och att vi inte ska säga att du kan inte göra detta eller ha på dig detta för att du är kille.

    • Åh vad kul att du köpt klänningar! Och känner igen det du skriver om färger, storasyster och lillebror har ju helt olika färger då de är lik en förälder var. Däremot tror jag nu mer tänker på det när jag köper kläder till storasyster och köper t ex mindre brunt som storasyster passar jättebra i men som inte är lillebrors färg alls. (Även om han som du säger också får ärva dessa såklart men det är kanske inte det första plagget som vi föräldrar väljer ut garderoben.)

Kommentera

