Mina ”gamla” teknikprylar

dator+mobilTänkte posta en bild på vad jag använder när jag bloggar och instagrammar. På bilden syns min Macbook pro och min Iphone 4S. Datorn köpte jag för pengar som jag fått i 30-årspresent så den fyller snart sex år, och telefonen (som är min första smartphone) köpte jag när storasyster var bebis så den är snart fem år.

Bägge dessa har visserligen sett sina bästa dagar, men de fungerar fortfarande tillfredsställande och jag ser ingen anledning att byta ut dem förrän de bryter ihop. (Vilket dock verkar vara hyfsat snart för telefonen som börjat bete sig lite underligt, men fem år känns ändå längre än de flesta jag känner har sina telefoner.) Att använda sin teknik så länge som möjligt att bra både för miljön och den egna ekonomin. Plus att det faktiskt ska bli lite spännande att se hur länge de håller!

Hur ofta byter du ut teknik och vad anser du vara ett skäligt bytesskäl?

9 reaktioner på ”Mina ”gamla” teknikprylar

  1. Hmm där skäms jag. Jag bytte fåne för att jag ville, rätt och slätt. Den gamla var tre år gammal (fast egentligen inte – fick en utbytesenhet förra året när sonen stoppat den i toan) och funkade fint. Den har nu gått i arv till pappa vars 4a knappt funkade längre. Dator däremot har jag ingen. Min gamla pajande för snart tre år sen och sen dess har jag lånat min mans eller föräldrarnas om jag verkligen behöver en dator. Annars gör jag typ allt på telefonen.

    • Oj vad spännande att höra att du inte har ngn dator! Jag funderade när min började kännas lite ”svajig” om jag skulle klara mig på en iPad med kom fram till att det inte skulle gå. Förstår då att du har högre krav på telefonen om den ska klara allt.

  2. Jag tänker lite som du och byter ut när de inte fungerar längre. Den förra datorn hängde med i 10 år ((nuvarande är 5 år och fungerar hur bra som helst fortfarande) och vi har fortfarande den första modellen av iPad. Mobil får jag från jobbet och där byts de ut vart tredje år. Tror att vi var de sista i vår bekantskapskrets som bytte till platt TV och då bytte vi för att vår tjock TV började brinna. Jag tycker teknik är fantastiskt men känner inget behov av att alltid ha det senaste så länge det vi har fungerar.

    /Carola

  3. Jag försöker som du hålla i dem så länge som möjligt, och datorn klarar sig fint med några år på nacken (Mac är ju magiska jämfört med PC!) men min iphone har fått krupp nyligen. Typ 2,5 år gammal, och jag som trodde att jag skulle kunna ha den i nått år till. Men hemknappen, batteriet och allmän status är just nu bara katastrofal, så jag åker på att byta ut den snarast möjligt (innan mitt humör går i botten pga att behöva trycka åttio gånger på hemknappen för att komma nånstans..). Men jag tror de flesta skulle kunna hålla i sina grejer bra mycket längre än vad de gör! Bytena sker ju oftast i onödan, och det är ju efter något år som man å ena sidan har en billig telefon (dvs när allt är avbetalt) som dessutom funkar fint för det man faktiskt använder den till.

    Bytte skärm på min för något år sedan efter att den sprack, kostade några kronor men så himla värt att det faktiskt går att laga det mesta! 🙂

    • Åh vad segt att telefonen knasar så tidigt. Men håller med om Apples kvalitet, jag och min man köpte telefon samtidigt och hans (annat märke) började krångla för flera år sen medan min först nu visar tecken på att inte riktigt hänga med. Samma sak med datorn, hans la av tidigare än min.

      Jag tror som du säger att många köper nytt även när det gäller saker som kan lagas. Tyvärr.

  4. Jag kämpar som en galning för att hålla kvar min iPhone 5. Har haft den i över tre år och batteriet är så dåligt nu att den knappt är brukbar. Tar alltid med mig laddare om jag går hemifrån och behöver väl ladda 2-3 ggr per dag. Tycker det känns så trist att behöva byta ut den, mest blir jag förbannad över att en telefon som är 3 år numera är ”gammal”. Har en Sony Ericsson i en byrålåda som är 15 år, fortfarande har en batteritid på en vecka och fungerar felfritt. Hade det inte varit för att kameran på den är så dålig hade jag med glädje bytt till den.

      • Jo det har jag funderat på men en kompis gjorde det, och batteriet blev inte bättre. För bara ett par dagar sedan fick maken möjlighet att köpa ut en ny från sitt jobb som jag kunde överta, så nu fick jag ändå byta till en låg ekonomisk kostnad. Kostnaden för miljön kvarstår tyvärr 😦

Kommentera

