Reklamera eller behålla?

Jag är med i flera grupper för barnkläder (köp/sälj/diskussion) och den senaste tiden har många frågor dykt upp ang reklamationer för vad som kan tyckas vara småsaker. Ett tryck som saknar ett streck, en lös tråd, en dragkedja som kärvar när barn nummer två ska ärva plagget, och så vidare. Diskussionerna går heta huruvida detta är ”ok” reklamationer ur samvetessynpunkt och då jag tycker att detta är en intressant frågeställning skulle jag vilja lyfta den här.

Vad tyckte jag själv? Å ena sidan förväntar jag mig att en vara som jag köper ska vara hel, och att det är bra att reklamera varor som inte håller måttet för att pressa tillverkarna att inte fuska med kvaliteten. Å andra sidan känns det ibland miljömässigt förkastligt att skicka tillbaka en vara för ett pyttefel (som jag i vissa fall kunnat laga själv). Den har ändå tillverkats och skickats med den miljöbelastning som det innebär, och vad händer med den efter returen? Slängs den eller tas den tillvara ändå på något sätt?

Här tycke jag att barnklädesmärket Mini Rodini har ett bra sätt att lösa det hela. De erbjuder reklamationer men som alternativ kan man få plagget till nedsatt pris och själv laga/leva med felet. I vissa butiker kan du även få plagget lagat.

Själv har jag både lagat och reklamerat, lite beroende på. Nyligen aktualiserades detta för mig då storasysters nyinköpta våtdräkt släppte i sömmen efter första användningstillfället. Å ena sidan enkelt för mig att laga själv. Å andra sidan skulle jag behöva ta mig till stan och köpa en tråd i rätt nyans för att det skulle bli snyggt. Och det kändes helt enkelt inte så kul att först ha lagt nästan 500 kr på ett plagg och sedan behöva lägga ännu mer pengar, och tid. I det fallet valde jag faktiskt att reklamera, fast det på ett sätt kändes himla onödigt.

Och just nu funderar jag på hur jag ska göra med de rostfria muggarna jag köpte från en ekobutik, som kom i en annan färg än de jag beställt. Det känns bara så onödigt att skicka tillbaka för att de ska skicka mig ett nytt paket. Samtidigt beställde jag ju de färger jag egentligen ville ha.

Hur gör ni med varor som har ”småfel” – reklamerar eller lagar/lever med felet?

7 reaktioner på ”Reklamera eller behålla?

  1. Mycket intressant fråga! Jag har hittills reklamerat allt allt allt som jag inte är nöjd med. (även mat och färskvaror, senast igår!)Ibland har jag fått en ny vara, ibland pengar tillbaka och ibland rabatt. I vissa fall har tillverkaren eller affären stått för retur och frakt och i vissa fall har jag bara fått en ny och fått behålla den trasiga/felaktiga för det inte var ekonomiskt lönsamt att returnera.
    Om sömmarna släppt på en våtdräkt hade jag alla gånger returnerat. Det låter ju som ett tillverkningsfel och då är det kanske bra för företaget att veta?
    Hade en del dåligt samvete över min returnerade hårdplastväska eftersom det egentligen bara var hjulen det var fel på men efter så många turer med den var skönt att få en helt ny. Men visst är det irriterade hur ofta det är billigare eller mer fördelaktigt att få en helt ny än att laga ett litet fel….

    • Bra att du reklamerar tycker jag ändå. Väskan tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete för, förstår hur du menar men hjulen är ju så pass viktiga på en sådan väska.

  2. Jag hade reklamerat våtdräkten alla gånger! Men visst händer det att jag inte orkar reklamera om det bara är något litet. Däremot så reklamerar jag bara nya saker som gått i sönder. En dragkedja som kärvar när barn nummer två ärver plagget, skulle jag inte komma på tanken att reklamera. För då är ju plagget sannolikt använt av redan ett barn och då är det ju kanske en form av slitage.

    • Intressant att läsa hur du resonerar. När det gäller den trasiga dragkedjan så har jag faktiskt ett exempel på att jag gav bort en jacka där pluppen på dragkedjan trillat av, jag kände att jag inte orkade byta dragkedja och dessutom var den i för liten storlek för lillebror. Skänkte bort den till en i vår lokala köp/säljgrupp som blev jätteglad. Hon hade sedan varit förslagen nog att gå tillbaka till butiken – och där fått en helt ny, dessutom i en storlek större då denna var lite liten även för hennes barn. 😮

      • Ja, man borde nog bli bättre på att reklamera. Jag har också en vän som köpte en begagnad POP-overall där dragkedjan var trasig. Hon gick till POP som skickade iväg den på lagning utan att överhuvudtaget ifrågasätta. Det är bra kundservice!

  3. Jag reklamerade en tavel hylla av massiv ek för att den hade ett jack på en halv centimeter på framsidan. Pappa skulle ändå åka in till grannstaden så jag följde med så miljöpåverkan blev ju inte mycket mer i det fallet. Jag hade troligen inte reklamerat den om jacket suttit på ett mindre synligt ställe.

    Jag försöker att reklamera så mycket jag orkar och kan då jag hellre vill att tillverkarna lär sig att göra bättre produkter och på så sikt förhoppningsvis blir det mlijövänligare med mindre reklamationer i framtiden. Sedan kan jag bli bättre på att kontrollera varorna redan i butiken när inköpet görs där. Svårare med beställningar via internet, framförallt när jag ibland själv har fått stå för fraktkostnaden som kan bli dyr. Har dock lärt mig att klaga ordentligt hos företaget och skälla ut dem så att de oftast står för frakten ändå. 😀

    Det bästa hade varit om tillverkarna verkligen gör en kvalitetskontroll på vartenda en vara innan de säljer den. Det hade också varit positivt om företagen hade pressat posten att vara mer försiktig med paket då de oftast kastas eller trycks ned i postfack som är för små. Vet inte hur många gånger jag har haft tidningar som har varit sönderrivna eller paket som har haft hål och skador. Tar för vana att alltid dokumentera allt med fotografier innan jag öppnar.

    Tycker att du gjorde rätt som reklamerade då det ändå är en dyr vara som borde varit i bättre skick.

Kommentera

