Eko på semester i Frankrike

Det är något av en utmaning att försöka hålla liv i sina hållbara vanor även på semestern. Även om vi släpper en del på gränserna så vill jag gärna fortsätta att göra så hållbara val som möjligt. Eftersom vi lagar nästan all mat hemma i vårt semesterhus så är en viktig del möjligheten att köpa ekologiska matvaror.

En positiv sak är att stormarknaden närmast oss har en väldigt bra och utvecklad ekosektion och priserna är i många fall bättre än motsvarande varor hemma. Extra trevligt är det är varorna är samlade som en liten ”butik i butiken” så smidigt att kunna gå dit och plocka på sig det som går och sedan leta i övriga affären efter resten. Flera av varorna står dessutom på de ”vanliga” hyllorna också vilket är bra för att kunna nå dem som inte besöker ekosektionen. Hittills har jag faktiskt hittat det mesta vi brukar köpa i ekologiska varianter. Det som varit svårast var att hitta oparfymerat tvättmedel vilket krävde lite letande och när vi väl hittade det var det svindyrt. Ekologiska grönsaker är tyvärr hyfsat dyrt i affären, men vi har hittat ekobönder på marknaden som sålt sina grönsaker till inte alls så mycket högre priser än de oekologiska varianterna. Trevligare att köpa direkt av bönderna också.

På stormarknaden säljs även de franska ekomärkena Lovea och Bio Beaute by Nuxe (tillsammans med lite andra märken jag inte känner till sedan innan). Det tidigare har jag testat solkräm av med gott resultat och Bio Beaute by Nuxe har en deo som jag är väldigt förtjust i. I år hade vi med oss det mesta i skönhetsväg, men det är troligt att jag kommer att skippa det framöver och istället köpa på mig lite andra produkter av dessa märken.

Vi har även hittat blöjor av märket ”Love & Green” som visserligen inte har någon ekomärkning, men som verkar vara mer miljövänliga än konventionella. Dessa köpte vi även när lillebror var bebis och jag tycker de funkar bra.

Någon som har några tips på ekoval i Frankrike?

Kommentera

