Hur gick det med kapselgarderoben?

Det var ett tag sedan jag postade inlägg om min kapselgarderober här. Det började när min dator gick sönder och jag inte längre hade samma möjligheter till bildredigering.

Samtidigt kände jag att en hel del av min misspepp berodde på att formatet inte kändes så anpassat till det svenska vädret. Dels är varje årstid inte tre månader i Sverige, och det kan svänga ganska ordentligt när en årstid börjar eller slutar. Hade jag kört kapselgarderob nu i höst skulle jag bytt ut garderoben 1 september, men då använde jag fortfarande sommarkläderna eftersom det fina vädret hållit i sig.

Dock är jag fortfarande väldigt förtjust i konceptet med en begränsad garderob och att anamma tänket har verkligen hjälpt mig att bygga upp en garderob i min stil efter två graviditeter.

Jag jobbar just  nu på att hitta en variant av konceptet som passar mig bättre. Troligen blir det en kombinerad vår- och sommarkapsel där jag i princip bara lägger till de rena semesterplaggen när vädret slår över till sommar. Och en höst- och vintergarderob på liknande sätt. Samt att garderobsbytet sker när det känns som att vädret är här för att stanna.

Vad är era tankar om kapselgarderoben? Någon som har gjort några variationer till konceptet att tipsa om?

3 reaktioner på ”Hur gick det med kapselgarderoben?

  1. Jag kör på fortfarande även om det blev lite konstigt just nu, har inte helt avslutat min sommarkapsel än eftersom bebisen inte kommit än och den innehåller typ alla kläder jag kan ha just nu. Bytte dock lite nyckelplagg som skor och jacka för att passa vädret. Fast nu har det ju varit sommar hela veckan ändå…
    Håller med dig om att man måste ha någon alternativ plan vad det gäller årstidsväxlingarna, 3 månader rakt av funkar inte. För mig har det varit lite knasigt med de två veckornas införskaffande också. Jag föredrar att handla när tid uppenbarar sig (vilket är förvånansvärt sällan) och sedan lägga undan för att vänta på nästa kapsel. Iof tråkigt att lägga undan kläder på vänt men eftersom vi alltid tvättar nya (och begagnade) kläder innan de används, det gör ju säkert ni också, så dröjer det ändå lite innan de kan komma in i garderoben.
    Jag tror jag kommer köra en amningskapsel under detta året och byta lite säsongsplagg bara. Amningslinnen och sånt lär ju bli helt utslitna så sen kan jag ta fram mina fina spetslinnen igen, de har varit undanlagda hela graviditeten och går inte att amma i så de ser jag fram emot att ha igen!
    Blir spännande att höra om ditt alternativa sätt!

    • Nej, nämnde inte handlingsperioden alls men det funkar inte för mig heller. Dessutom handlar jag också gärna när det är rea eller erbjudanden och om jag har tillräckligt bra koll och planerar så tycker jag att det funkar. Nu har jag t ex köpt några sommarplagg på rean som jag vet att jag saknar i min vår/sommarkapsel och det känns ju trevligt att köpa dem till 50%. Jag tycker att ofta är det ju när jag har kört kapseln till nästa säsong som jag också kan komma på vad som saknas, kanske mer så än när jag går igenom kläderna i början.

Kommentera

