Köpa begagnat eller nytt

Apropå det inlägg jag skrev häromdagen om höst- och vinterkläder så ville jag även göra ett tillägg om det här med att köpa nytt eller begagnat.

Många ekomedvetna föräldrar väljer hellre nya plagg med gotsmärkning och som är garanterat fria från fluorkarboner, fleece, gore-tex med mera än att köpa begagnade plagg som kanske även tvättats med parfymerat tvättmedel och sköljmedel. Gott så, och vi gör också dessa val när vi köper nya plagg, men jag upplever också att fördelarna med begagnat kommer lite i skymundan i ivern att skapa en giftfri miljö för sitt barn.

Om vi till exempel tänker att du ärvt en fleecefodrad overall och överväger om du ska behålla den eller köpa en ny, fleecefri, av miljöskäl. Då kan jag tycka att det är värt att fundera över hur ofta du kommer att tvätta denna overall, samt jämföra dessa tvättar med den klimatpåverkan som tillverkningen av en ny overall har.

Samma sak gäller plagg med perfluorerande ämnen. Fluorkarbonerna har störst miljöpåverkan vid tillverkning och förbränning, och det finns inget i dagsläget som säger att det ska vara hälsovådligt att ha på sig kläderna med perflouerande ämnen. Då kan det också vara värt att fundera över miljövinsten i att låta plagget användas slut, mot klimatpåverkan i tillverkningen av ett nytt plagg.

Visst är det viktigt att göra bra val när vi köper saker, men oftast är begagnat det bättre valet för miljön eftersom vi då använder en resurs som redan tagits upp ur jorden. När det gäller hållbar shopping så visas ofta pyramiden nedan (som jag tyvärr inte har källa på vem som har gjort men som cirkulerar friskt på nätet), där det absolut bästa valet är att använda vad du har, köpa begagnat är på plats fyra och att köpa nytt först på plats nummer sex.

pyramid-miljoshopping

Sedan ska självklart nämnas att jag själv inte alltid väljer begagnat i första hand. Klimatpåverkan är en del i vår avvägning och andra aspekter är sådant som kvalitet, funktion och pris. Ska vi införskaffa nya plagg av typen som slits mycket och som ska användas av bägge barnen så blir det numera ofta nytt och då mer kvalitativa plagg. För att ta storasysters skaljacka som exempel så är hon inne på sitt andra år på den då den är i dubbelstorlek, och vi räknar med att lillebror också har den två år. Behöver vi däremot komplettera med plagg som endast ska användas av lillebror, så blir det nästan alltid begagnat.

4 reaktioner på ”Köpa begagnat eller nytt

  1. Det här är nått jag behöver bli bättre på, jag tröttnar så fort på mina kläder men försöker numera att lägga fokus på mindre antal kläder med bra kvalité och snitt som håller länge. Försöker även köpa mer begagnat men finner ofta att min lite större storlek har dåligt utbud. Sen tyckte jag även att det fanns så mycket mer att köpa till barnen när de var mindre begagnat men dottern som nu är en 158 finns det inte alls mycket till och hon har dessutom blivit otroligt kräsen men jag försöker hitta lite i förväg eller köpa mer miljövänliga plagg. Försöker även förklara vikten av att inte ha för mycket kläder och varför vi väljer de kläder vi. Ett litet steg i taget så bli man bättre, det hjälper med fina bloggare som påminner och puschar så stort tack för det!

    • Nej, det blir svårare och svårare håller jag med om. 122 är nästa storlek för stora barnen och nu blir det mer och mer rea och mindre begagnat. Fast också en del ”kvalitetsbegagnat” där priserna är dyrare än typ loppis, men där plaggen säljs för att barnet inte gillat plagget/vuxit ut snabbt/är av ett kvalitetsmärke eller annat som gör att det fortfarande är i fint skick. Så jag förstår absolut vad du menar, det är inte alltid det är ett val att köpa nytt utan mer ett måste.

      Det jag ville lyfta fram i inlägget var mer där begagnat eller ärvt väljs bort medvetet för att istället köpa nytt eko eller liknande (vilket jag har sett en del av i de ekogrupper jag är med i på sociala medier) och väcka en tanke om att begagnat faktiskt oftast är det bästaför miljön.

  2. Jag tänker att det måste vara bättre att använda begagnat o kan då tillåta mig att köpa sånt som jag helst inte köper nytt, tex en pop fleece, o tvätta extremt sällan. Jag är inte så priskänslig så i år har köpt superfina isbjörns overaller begagnade. Då blir alla i familjen nöjda, jag får köpa begagnat o barnen har fina kläder som maken tycker är bra. Det jag tycker är svårast att köpa begagnat är byxor till barnen, de slits nåt fruktansvärt.
    Ps. I år ska jag göra som du tipsade förra året o köpa ett par röda bollar till min ljusslinga för att få den att passa till jul! Så himla smart!

    • Låter som en win-win-situation att köpa bra grejer begagnat. 😀 Vi har också köpt Isbjörns vinterkläder begagnat nu, tycker att de är så pass bra kvalitet att de fortfarande ser ut nästan som nya trots att ett eller två barn använt grejerna.

      Vad kul att du gillade tipset om röda bollar!

Kommentera

