IN:UT Oktober

IN:
6 assietter (behov av tallrikar till barnen)
1 stickad tröja (hade behov av fler)
1 stickad kofta (hade behov av fler)
1 par strumpbyxor (hade behov av fler)
1 par pyjamasbyxor (hade behov av fler)
1 t-shirt
1 mössa (bytte ut en i bomull mot ull)
1 tvättkorg (ersatte trasig)
1 lakan (hade behov av fler)
1 handduk (hade behov av fler)
Totalt IN: 15

UT:
1 klänning (användes ej)
1 mössa (i bomull men ville hellre ha ull)
1 tvättkorg (trasig)
1 sopkorg (trasig)
1 skärbräda (användes ej)
2 krukor (användes ej)
Totalt UT: 7

Kommentar:
För att minska på kommentarslängden så börjar jag från och med nu skriva på varje pryl varför den införskaffades eller rensades ut. Så kan jag fokusera kommentaren till att sammanfatta övergripande snarare än att förklara allt.

Min uppdatering av garderoben fortsätter. Förra månaden bytte jag till höstgarderoben och var nöjd med att kunna rensa ut slitna basplagg och ersätta med färre (t ex strumpbyxor). Den här månaden upptäckte jag att jag ändå behövde fler än vad jag trodde och då jag hade ett presentkort använde jag det för det ändamålet. Att ha för få varma tröjor var ett problem för mig redan förra året, men nu har jag skaffat en till så jag har tre totalt. Dessutom köpte jag en ”hemmakofta” för att ha något varmare att byta om till efter jobbet och minska spill och kladdrisken på de lite finare ulltröjorna.

Ett presentkort använde jag också för att köpa ett gäng assietter. När barnen slagit sönder några fler av sina tallrikar blev valet att köpa nya eller köpa assietter till vår servis och låta dem äta på dessa. Det senare kändes som ett mer långsiktigt val. Har ännu inte bestämt vad vi ska göra av våra tidigare assietter (som är mer av ”fikabrödsstorlek”), om de får stanna för de tillfällen vi ordnar större fikan eller om de ska rensas ut.

Dessutom har vi haft lite sjukdomstider här hemma vilket gjort att byte av lakan och handdukar varit frekvent. Vi har valt bort torktumlare utan har endast tvättmaskin i lägenheten (räcker bra för våra vardagsbehov då vi hänger all tvätt utom lakan och handdukar), så vid dessa tillfällen har vi varit beroende av tvättstugan vilket funkat sådär. När Lidl körde en kampanj med gots-märkta handdukar och lakan passade jag därför på att köpa ett par extra.

Barnens IN:UT

IN:
5 kalsonger (behov av fler)
5 par strumpor (behov av fler)
1 par skalbyxor (begfyndade ett par i nästa strl som får vara extra nu)
2 vintervantar (behov av nya då förra årets vuxits ur)
1 par ullbyxor (behov av extra/nya pga försvunnet par)
1 skaljacka (behov av ny/extra)
Totalt IN: 15

UT:
2 barntallrikar (gick sönder)
1 par strumpor (utslitna)
1 byxor (för små)
2 vintervantar (för små)
1 skötbord (används ej längre)
1 par ullbyxor (försvann på förskolan)
2 par galonvantar (försvann på förskolan)
2 regnjackor
2 regnbyxor
Totalt UT: 14

Kommentar:
Vi har hittills varit förskonade från att glömma plagg eller ha saker som försvinner på förskolan men denna månad har varit en riktig utmaning på den fronten. Vi har av detta skäl börjat inse att de faktiskt är bra att ha ”extra” av vissa viktiga plagg, som barnens ullställ som används dagligen under skalkkäderna denna årstid. För att ändå hålla nere antalet har vi gjort så att vi skaffat dessa plagg i en storlek som bägge barnen kan ha (alternativt köpt nästa storlek till storasyster och låtit hennes gamla bli extraplagg).

På minussidan har vi efter några regniga dagar faktiskt fasat ut galonkläderna, som jag nämnde nyligen att vi funderade på. Vi testade att köra med skalplaggen även i regn och det funkade så pass bra att vi nu gör oss av med galonet. Dock behövde lillebror då en ny (beg) jacka eftersom hans var så himla sliten (den får nu vara ”extra” tills vidare).

Plötsligt fasade vi ut skötbordet och har nu officiellt två stora barn! Istället har vi fyllt på med fler kalosonger.

En reaktion på ”IN:UT Oktober

  1. Haha, det där med ”extra” har ju fått en helt annan proportion när förskolan kom in i bilden. 🙂 Särskilt när man som novis förälder inte är helt van och erfaren på området. Man lär sig ständigt, tar med extra i vagnen och sneglar på vad de mer erfarna föräldrarna har klätt sina barn i. Eller står där i ösregnet på lördagen med gummistövlarna på förskolan och så får man lära sig den hårda vägen genom att planera om och köra en innedag. 🙂 Så här har jag känt på morgnarna den senaste månaden:
    ”Jaha, det är ff vått på förskolans gård fast det inte regnat på två dagar då byter vi till gummistövlarna då”.
    ”Alla har visst satt på mössa på sina barn idag, jaha var det dags redan, då kör vi på det”.
    ”Nu har visst barnen inte alls regnkläder och allvädersjackor utan vintermunderingen på, lägg på minnet till morgondagen”. 🙂

    / Fru Minimalist

Kommentera

