Tre tips för mellandagsreashopping

blackfriday

Så var det mellandagsrea igen och mitt bästa tips är enligt bilden ovan så är lika användbar nu som under Black Friday – köp inget som du inte behöver!

Det kan dock vara ett bra tillfälle att köpa ekoplagg och presenter till bättre priser. Det gäller bara att se till att bara handla det du verkligen har behov av. Nedan kör jag mina tre bästa tips för reashopping:

  • Utgå efter vad du har för behov, skriv en lista, och håll dig till den. Jag har ett exceldokument där jag listat vad vi har i barnens växalådor och vad vi saknar och detta utgår jag från när det blir dags för rea. När det gäller mig själv försöker jag hålla koll så att plaggen kompletterar min garderob.
  • Det viktigaste är lära sig är när man ska låta bli att handla. Är det inte rätt så är det inte. Det är lätt att känna sig besviken när det man sett ut inte finns och vilja köpa något annat istället. Min erfarenhet är dock att det är bättre att komma hem med ett eller två plagg du verkligen ville ha, än fem ”okej” plagg oavsett pris. Ett tips är att fundera på om du hade köpt plagget även till fullpris. Är svaret nej så kanske det är läge att hänga tillbaka det.
  • Kolla vad som gäller för byten och öppet köp. Det kan vara andra regler som gäller för rean än för butikens vanliga sortiment och det är inte så kul att stå där med ett reaplagg som man ångrar och sedan inte kunna lämna tillbaka det. Är det öppet köp så har du i alla fall en back up-lösning om du råkat förköpa dig lite. Men tänk på att det tar onödig tid att köpa något och sen lämna tillbaka det, så se inte öppet köp-alternativet som ett sätt att bestämma sig senare.

 

Kommentera

