Vår presentlåda

Nu när det precis har varit jul, fortfarande till viss del är reatider och snart nytt år tänkte jag ta tillfället i akt att skriva ett nytt och uppdaterat inlägg om vår presentlåda.

Vad innehåller lådan?

Lådan innehåller saker som jag köpt på rea, saker jag hittat i nyskick på loppis samt saker vi själva fått. Det senare kan vara dubbletter av leksaker/prylar till barnen som vi inte kunnat byta då givaren inte haft kvitto. (Tips om ni fick dubbletter eller liknande i julklapp!) Det kan också vara ekoprylar som jag fått i goodiebags eller liknande men som jag inte tycker mig ha haft användning för men som jag vet skulle kunna glädja någon annan.

Jag brukar tänka att det som läggs i lådan ska vara universella presenter som passar flera åldrar och olika barn. Jag köper gärna böcker, pussel, pysselgrejer som pennor, målarböcker och pysselböcker. Dessa saker tycker jag också är bättre presenter än leksaker när det gäller presenter till kompisarna på förskolan. Då gäller ofta att summan för presenten inte ska vara så hög och då är det svårt att köpa något kvalitativt i leksaksväg. Målar- och pysselgrejer upplever jag att den flesta barn gillar och att föräldrarna uppskattar att hemmet inte fylls på med en mängd småpryttlar.

Det finns även en del vuxenprylar i lådan men de är få, i de fallen kan det röra sig om böcker, fina tygkassar eller liknande.

Varför har vi lådan?

Den främsta anledningen är att det spar tid. Ofta kommer inbjudan till ett förskolekalas med hyfsat kort varsel och då är det skönt att slippa planera in när någon av oss ska ha tid att handla en present. Dessutom är det ju ekonomiskt att köpa presenterna på rea än till fullpris, vilket oftast är fallen när de köps i anslutning till ett kalas.

Finns det någon nackdel

Nackdelen är väl att det inte är möjligt för mottagaren att byta gåvan om den skulle visa sig vara något de redan har eller inte passar dem, och att om mottagaren önskar sig något speciellt så är det ju inte säkert att det finns något sådant i lådan.

Jag har därför framför allt fokuserat på ”kompiskalaspresenter” i lådan. När barnens kusiner eller våra nära vänners barn fyller år kan det visserligen hända att de får något från lådan om det finns något som passar, men det kan lika gärna hända att vi köper en ny present till dem för att följa önskelistan.

 

Hur tänker ni andra med presenter till förskolekalas och liknande?

6 reaktioner på ”Vår presentlåda

  1. Jag gör lika och det sparar såååå mycket tid och pengar. Plus att barnen får mycket finare presenter än de annars skulle fått. Presenterna landar nästan aldrig på mer än 50kr per barn, oftast betydligt mindre. Jag har en hylla i källaren där jag samlar ihop presenter. Det allra mesta köper jag i februari på bokrean. Jag vet ju ungefär vilka barn i bekantskapskretsen som fyller år under året och vilka kalas på förskolan som brukar bli (väldigt liten förskola med bara 10 barn i gruppen) så ser till att köpa fina böcker lagom åldersanpassat, brukar bli 30-50kr/st. Sen finns även sånt som mitt barn fått i dubletter i presenthyllan- böcker, lego, pysselaskar mm. I bland köper jag leksaker (lego, playmobile, träleksaker) till hyllan om jag stöter på någon utförsäljning eller liknande men det är inget jag aktivt söker upp. Älskar loppis så hittar jag böcker i riktigt fint skick kan det hända att det blir till presenthyllan. Nu låter det som att det är huuuur mycket saker som helst på den där hyllan, det är det inte, allt skulle rymma ledigt i en pappkasse, men det är så smidigt att ha och bara gå ner och välja något som man tror skulle passa barnet.

  2. Vi har en liknande låda som dig med fina träpussel från second hand, ett gäng böcker som passar småbarn och några klädesplagg. Min låda är ännu mest skapad med tanke på nyfödda bebisar, 1årsdagar eller dop men när barnen (och kompisarnas barn) växer ändras det säkert till att mer passa förskoleåldern. Jag började med lådan efter att min mamma haft en i alla år. Under julhelgen hade hon passat på att kolla igenom sin och hittade då massor av gamla grejer som hon inte längre vill stå för att ge bort och som inte har någon lämplig mottagare i bekantskapen. Hon skänkte sakerna till second hand tillslut (vilket ju också är en slags gåva så det var väl inte helt fel) Men det fick mig att tänka på att man måste sköta lådan och hålla koll på vad som hamnar där. Och bara köpa grejer som är aktuella i någorlunda närtid. Annars blir det kanske en konsumtionsfälla där man lägger ner grejer man tycker är fina men inte kan motivera att köpa med annan ursäkt än presentlådan.
    Detta med förskolepresenter verkar svårt! Men när tiden kommer ska jag ta till mig ditt råd om pysselgrejer, det går ju alltid åt!

    • Bra poängterat att man måste sköta lådan. Jag hade en period där saker mest blev liggande i lådan, det var när vi hade mycket bebissaker, men de flesta i bekantskapskretsen hade slutat få barn. Så när en kompis till mig fick barn i slutet av året gjorde jag så att jag samla alla bebisprylar från lådan och så fick hon dem. Så nu känns den mer uppdaterad.

  3. Jag har också en presentlåda. Brukar handla på mig ett lager när jag har möjlighet och brukar då försöka tänka igenom vilka som fyller år och vilka barn som ev. kommer att ha kalas. Vanliga presenter i lådan tänkta för att gå på kalas är ex små legopaket, böcker, pyssel, pussel mm Dock måste jag säga en sak angående pysselsaker. Jag tycker att det är bra kalaspresenter, men jag lovar, huset kan svämmas över av dessa också!!! Vårt hus badar i målarböcker, pennor, målarfärg, pysselböcker, pärlor (skulle kunna göra ett halsband som räcker runt jordklotet….), pysselkit som ex gör dina egna studsbollar eller gör dina egna hårsmycken osv.
    Min största favorit att ge bort och att få är böcker!

Kommentera

