När barnen själva vill välja kläder

pyjamasar

Det tog sex år, men nu är vi där – tidpunkten då äldsta barnet börjar ha starka åsikter om sin klädsel. Bägge barnen har visserligen varit tydliga med vilka kläder som varit favoriter från ganska tidig ålder, men samtidigt har det mesta ändå varit ok att ha på sig och nästan inget har ratats helt. Nu är den tiden förbi märkte jag raskt när jag beställt en del reaplagg på en ekobutik och dessa ratades helt.

Nu börjar alltså en svårare fas eftersom jag som mamma har en del krav på vilka kläder jag vill köpa till barnen:

  • Plaggen ska vara praktiska och hållbara (i betydelsen klara klätterträd etc).
  • Plaggen ska vara hållbart producerade, helst gotsmärkta och så lokalt tillverkade som möjligt.
  • Jag som mamma vill gärna se att barnen inte faller in i den typiskt stereotypa uppdelningen i flick- och pojkkläder.

Hur gör vi då, när det inte bara är att gå in på närmaste H&M och låta barnen välja sin garderob?

När barnen behöver nya kläder letar jag helt enkelt upp ett par varianter av plaggtypen som uppfyller ovan nämnda krav, och så får barnen välja. Gäller det plagg som jag hittar i köp- och säljgrupper på Facebook så tar jag mig tiden att fråga om det är något som barnen gillar. Visserligen kan detta göra att någon annan hinner före och skriver ”köper” men bättre det att sitta där med plagg som barnen ändå inte vill använda. Jag har ännu inte besökt någon loppis men tänker mig där att jag ska fortsätta min tanke om att bara köpa ”guldkornen”. Antingen plagg som jag nästa hundra vet att barnen uppskattar, till exempel plagg de gillat men i större storlek, eller plagg som är så pass bra fynd att jag vet att jag skulle kunna sälja dessa vidare om barnen inte gillar dem.

Jag vill avsluta med att poängtera att det inte bara är negativt med att barnen börjar uttrycka starkare åsikter om kläder. Det är himla roligt att se preferenserna och det är nästan ännu roligare att se barnet använda ett plagg som hen har valt helt själv och bara tycker är sååå snyggt.

Hur gör ni andra med äldre barn med inköp av kläder?

På bilden syns fyra pyjamasar som stora barnet fick välja mellan när det var dags för nyköp. Uppifrån och ner och från vänster till höger: Från Polarn & Pyret, Lindex, Maxomorra och Lindex igen. Alla pyjamasarna på bilden är GOTS-märkta.

En reaktion på ”När barnen själva vill välja kläder

  1. Oj, det här tycker jag är intressant och det finns mycket man kan fundera på när det gäller detta ämne. Själv är jag mamma till två flickor på snart 8 och 5. De har båda två alltid varit tydliga med vad de gillar och inte. Jag kan delvis hålla med dig i dina ovan nämnda ”krav”, dock tycker jag att det finns många andra saker att ta hänsyn till.
    Vad gäller punkt ett, att kläder ska hålla för lek, så håller jag med dig i grunden. Detta är särskilt viktigt i valet av ytterkläder tycker jag. Men jag har också insett att barn ofta kan leka lika bra i ”opraktiska” kläder och att barnets egna val ofta är mer de opraktiska kläderna än de praktiska. Visst håller jeans bättre än leggings när man klättrar i träd, men leggings är betydligt skönare att ha på sig (mina barn har vägrat jeans och byxor stor del av livet). Och tro mig, man kan klättra i träd med tyllkjol också 🙂
    Vad gäller märkning av kläder och hur de producerats, håller jag helt med dig. Dock får jag göra allt mer avsteg ju äldre framförallt äldsta dottern blir.
    Punkt tre är väldigt spännande att diskutera. När min äldsta var bebis, så var hon aldrig klädd i rosa, utan uteslutande i andra färger framförallt blått. Alla trodde att hon var en pojke…..Jag var på något sätt väldigt rädd att hon skulle placeras i flickfacket efter hur hon var klädd och klädde därför henne motsatt. Så här i efterhand undrar jag varför det var så viktigt för mig. De är ju vi vuxna som har gjort den stereotypa indelningen, men om barnet älskar rosa och tyll, skall jag som förälder då motarbeta det? Detta gäller såklart även om en pojke gör det! Rosa ÄR ju en fin färg. Skall jag då undvika det på mina barn, bara för att det är könsstereotypt? Nej, det tycker jag inte. Skall tjejerna inte få ha kjol och klänning? Både rosa, kjol och klänning är ju könsstereotypt, men jag tycker att själva grejen är inte hur barnet är klätt, utan hur vi bemöter det. Jag brukar försöka säga ”wow, den kjolen kan man snurra supersnabbt i” eller liknande, men de klassiska kommentarerna från andra är ju ”oh, vad söt du är”. Jag tycker att det finns väldigt mycket att jobba med vad gäller detta, för det handlar inte ytterst om vad barnet har på sig utan vad vi gör det till. Och framför allt tror jag att det är viktigt för barnet att välja det som är fint för dem och inte för mig. Och jag har insett att där kan det skilja sig rejält åt 😉 Det räcker ju att gå till sig själv. Tänk om någon annan talade om vad du skulle ha på dig, och det kanske blev något som du inte alls kände dig bekväm i.
    Ju äldre de blir, så blir det också viktigt att få vara som alla andra. Kanske sorgligt att tänka, för man ska ju vilja vara som man själv vill. Dock har jag insett att detta är en otroligt viktig faktor. Man vill inte vara barnet som är udda. Jag märker detta på min åttaåring. Det ska vara sånt som andra har och framförallt ska det vara lite coolt. Jag tror att det är en del av utvecklingen, att hitta sin plats och passa in. Men jag har ju sedan länge kunnat vinka hejdå till randiga klänningar från POP om man säger så…….Här tror jag att man som förälder får ta ett steg tillbaka, men samtidigt försöka hålla gränsen. Att faktiskt vara tillåtande fast det går en emot, att hitta balansen som funkar för både mig och barnet. Men jag tror nog inte att man skall hålla för hårt på sina principer, man måste värdera vinsten mot konsekvenserna. Jag har också insett att det här kommer att hålla på under ganska många år framöver och tonåren kommer säkerligen bjuda på många klädutmaningar.

    Det här blev lite rörigt och luddigt kanske 😉 Arr erbjuda barnet att välja mellan några valda kläder funkar kanske till viss del, men det kommer en tid när det barnet önskar inte är med bland dina valda, och då får man kompromissa 🙂

    Kan som ex ta att 8-åringen gärna har glittriga shorts med strumpbyxor under. Inte praktiskt, inte snyggt, inte gotsmärkt MEN alla kompisarna har det……

    Tack för en intressant blogg!

Kommentera

